Arclight 0 Postad 8 Oktober , 2010 Har lite frågon om AQ 170 Först ut är.. vad är detta, hittade denna delen i en låda jag fick till motorn (överst i bilden), men jag kan inte komma fram till var den ska sitta? Sen hittade jag även 2 st vad jag tycker ser ut som vattenpumpar, men dom passar inte där vattenpumpen ska sitta och ej heller för rören som går runt vidare till oljekylaren, vet någon vad vad det är och till vilken modell, mm Är det skillnad på vattenpump för bil och sjövatten pump? kan det i så fall vara vattenpumpar från b30 för bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Oktober , 2010 Översta bilden är ett termostathus. Fråga 2, om det är skillnad på sjövattenpump och en cirkulationspump för bil: Det korta svaret är ja, Det långa svaret är att en sjövattenpump på en fabrikskonverterad motor är en impellerpump. Den sitter -iaf på B20-motorerna- i nedre framkant på motorns transmissionskåpa och har en mässingsplatta som sitter med 6 (har jag för mig) skruv på gaveln. På en hemkonverterad motor förekommer det att man fuskat och använt cirkulationspumpen som sitter på bilmotorn vid bygge av slutet kylsystem och den alltså är remdriven. Den nedre bilden verkar vara en sådan. Senast ändrad av KillerBoo | 08 oktober 2010 | 10:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 8 Oktober , 2010 Det är ett termostathus och cirkulationspump till en sjövattenkyld AQ170. Om du har färskvattenkyld motor har dessa delar plockats bort vid monteringen av färskvattenkylningen. Cirkulationspumpen till en färskvattenkyld AQ170, är samma som satt på bilmotorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 8 Oktober , 2010 Tack för svaren, misstänkte att dt kunde vara så. hursomhelst så passar ju inte något av det på de fäste som är på motorn, se bild, och inte rören som går vidare till oljekylning heller. det som passar är ju en sådan här. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12776.aspx Men ska denna vara till sötvattenkylning då? Större bild på min motor http://www.magnuslofdahl.com/daycruiser/wp-content/uploads/2010/10/DSC00441.jpg Senast ändrad av Arclight | 08 oktober 2010 | 20:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 12 Oktober , 2010 Kan ju nu säga att jag har stenkoll på vad det är för prylar, jag har två st cirkulationspumpar, båda är kass och måste byta packningar och axel, har forskat lite och verkar som att det ska vara samma innehåll som bilvarianten och ev hittat repsats på vp-autoparts billigt, ska ringa och kolla imorrn, kommer i så fall renovera båda pumparna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser