Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
zach

masttransport

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en ny mast till min segelbåt och behöver lite tips angående transport .Masten är 9,70 lång,och sträckan ca 10 mil.Jag har inte lyckats hitta en transportfirma,och undrar

om det går att spänna fast masten på takräcket av en volvo v70.Tacksam för tips.

mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zach

Följande regler gäller:

Maximal fordonsbredd-/längd och utmärkning På bredden/i sidled
  • Max skjuta ut 20 cm i sidled.
  • Totalbredd max 2,6 m (260 cm).
På längden
  • Totallängd max 24 m (i specialfall 25,25 m).
  • Utskjutande last fram och bak: Märk ut om utskjutningen är mer än 1 m. (lapp/flagga med tydliga färger dagtid, reflexer och lykta vid mörker – vit fram, röd bak).

se även http://korkortonline.se/teori/bilen-fordonsregler/

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är någon bra ide att lägga masten på takräcket, försök hellre hyra/låna ett släp från någon takläggarfirma, de brukar ha rätt långa släp för att transportera takplåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ochså att volvon är lite kort det blir ganska mycket hävstång i ändarna i gupp osv. Du skulle nog ha en van eller en längre släpvagn som kan ta en större del av masten. Annars så har jag kört min mast på ett van tak bara några kilometer men ändå. Det gick ju bra men det är lättare att smyga ett par kilometer än tio mil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan staga masten borde det gå.

Kan du snickra ihop en lång balk av några 2/5 som du ställer på höjden och spikar ihop omlott, så kan du surra masten i den, då borde det inte böja särskilt mycket i ev gupp.

Det finns ju även vantfästen och spridare på masten... dags att uppfinna lite mha detta kanske. Lite vajer och vajerlås, vantskruvar har du antagligen redan,

Klart det går att transportera en mast, det är ju inte 10 mil guppig grusväg bara hoppas jag.

/peter

/Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett flygfält med segelflygare i närheten kan du nog låna/hyra en transportvagn med 8 - 10m längd. Ev kan den komma att sticka ut lite bak, röd vimpel, men det blir mycket hanterbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ford Fiesta - personbilssläp - vagga av
45 x 95 reglar- 14 meter mast.
Så löste jag transporten ca 3 mil
Det gick smärtfritt men hastigheten
låg runt 60 km/h för att vara behaglig,
det började bli tendenser till
svängningar då man kom upp i 70 - 80



Senast ändrad av westerly | 02 september 2010 | 07:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går jättebra att köra masten på takräcke. Jag har varit med att kört betydligt länge mast så på en Volvo. Det är bara att se till att den inte vrider sig som sagt och flagga den ordentligt! Vi lade masten i våg mitt på takräcket och surrade den nogsamt samt straffade maständrarna ner till kofångarna fram och bak, det gick utmärkt. Bilen är ju närmare fem meter lång så det rör sig om c:a 2,5 meter som sticker ut fram och bak, ingen fara alls. Förutsatt att din mast inte väger mer än 100 kg, vilket är max för last på taket.

Tillägg, glömde:
Vi körde nästan fem mil så enkel väg på först grusväg, sedan slingrig småväg, landsväg följt av motorväg utan problem. Sedan likadant hem igen några veckor senare (från riggverkstaden...)
Rondeller skall man däremot försöka undvika tror jag...



Senast ändrad av Peter_K | 02 september 2010 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1

Transporterade för många år sen 11m mast Uppsala-Sthlm på en Kombi, funkar men man får tänka sig för och vara lite försiktig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det med Misil-masten (i trä...) på en Golf för några år sedan, i rusningstrafik. Från Hammarby Industriområde på Hammarby Fabriksväg, sedan via Gullmarsplan till Nynäsvägen. Inga problem, men den var iofs bara lite över åtta meter. Men, visst. Det är bättre med färre bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surra fast en lång aluminiumstege ordentligt på takräcket. Lägg masten i stegen med lämplig vaddering. Betydligt lättare att ha koll på ändarna när den ligger på taket istället för på en kärra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det verkar av inläggen att döma har reglerna luckrats upp ordentligt. När jag tog lappen fick man inte ha något utstickande alls framför bilen och jag tror max 2 m bakom bilen om lasten är flaggad alt röd lampa nattetid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja du coppertail du har förstås provat båda sätten själv!
Det är inget problem att hålla koll på ändarna, men det
skulle nog ställa sig knepigt att övertyga ev. polisman
att det är helt OK att ha 160 kg 14m mast på taket
till en fiesta. Jag har kört 12m flaggstång på taket till
fiestan där är vikten inget problem. Det som är mindre
roligt är att den utskjutande delen framåt kan sticka
lite väl långt ut och vid utfarter med skymd sikt kan det
bli till att backa snabbt uta ba h--vte om det kommer
någon, samtidigt som man kollar så att man inte petar
av kepsen på gubben i bilen bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå Westerly, då har jag missuppfittat frågan fullständigt. Ber om ursäkt, jag min dumma fan trodde frågan handlade om en mast på 9,7 meter. Vad den väger vet jag ju dock inte. Och trådskaparen körde visst en V70? Ett överhäng på 2 - 3 meter är inget problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alltihopa.Masten är hemkommen.13 mil och 90 knyck och fort gick det .Transporten gick som en dans. inga problem.Jag hyrde en ca 5.70 båttrailer från tappen,och jag monterade bort vinshen.sedan monterade jag bort hjulen som sitter på sidorna längt bak.Jag använde de två hålen som hjulerna var fastskruvade genom att,använda en tjock planka som stog på högkant.sedan borrade jag  två hål genom planka och skruvade jag plankan med två långa genomgående skruvar.På detta sättet satt plankan som berg.Sedan spikade jag två st stående reglar på min planka.Reglarnas avstånd till varandra blev nästan samma bredden som på masten.Jag gjorde sedan en uppskatning vilken höjd den delen av masten som stack ut,och sedan spikade jag en annan regel mellan de två ståede reglar.På detta sättet fick jag masten att ligga still där bak.samt det blev en lutning neråt mot dragkroket på bilen.Jag satte fyra reflexer på masten plus en flagga hängande.Jag tog med mig en ficklampa som jag tejpade fast längst ut på masten.Jag använde två st spännband.En där framme,och en där bak.Kanske inte riktigt 90 knyck,men hela resa gick smärtfritt.

Mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...