Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
stefan66

Normal gångtid på utombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en fundering på gångtid på utombordare. Tittar man på bilar så är väl 1500-2000 mil/år ganska normalt. Hur bör man räkna när det gäller utombordare? Den båt jag söker är oftast monterad med Yamaha F250 hk. Tittar jag på årsmodell 2007-2008 så kan det skilja från 80-300 gångtimmar. Kan man räkna 50-70 tim/år som normalt? När kan man säga att en båtmotor gått långt?

/Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att 75% av alla utombordare går mindre än 50 timmar om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi  antar 70 h och 50 l/h med denna motor så blir det 3500 liter. 12,5 kr/l blir 44 000 kr.

Få har nog råd med detta och kör man så mycket borde det löna sig att satsa på diesel istället, om nu ägaren inte kan ta kostnaden för bensinen på sitt företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på din fråga om vad som är långt... en båtmeck sa åt mig en gång att man ska räkna liter, dvs om vi använder ditt exempel med en 250hk utombordare så skulle den motorn monterad i en bil kanske dra 1,0l/mil i normal landsvägsfart. om då en båtmotor gått ca 300h och den drar 50l/h så blir det 15000l bensin och följaktligen motsvarande 15000mil om samma motor suttit i en bil, vi kan ju lugnt räkna med att en normal modern motor ska stoppa 35-40000 mil utan större ingrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en F115 och gör väl slut på ca 6.000 kr bensin per säsong.

Om man då räknar lite grovt:
Bensinpris 14 kr/litern
Snitt förbrukning: 16 liter/timman/20-25 knop
Då blir det bara 27 timmar/säsong.

Plus kanske 5-10 timmar som man ränndörjar i 3 knop men det drar ju nästan ingenting.

Så är det för mig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger mellan 70-100 timmar på min motor per säsong och då tycker de flesta att jag ändå kör mycket, speciellt eftersom jag inte fiskar. Fritidsfiskare är nog annars de som lägger mest timmar på sina motorer. När motorn gått uppåt 2000 timmar kan man nog börja anse att den gått långt men dit kommer nog inte många förrän åldern istället tar ut sin rätt på motorn.

Om du vill veta mycket om Yamaha-motorer kan jag rekommendera två amerikanska forum, nämligen thehulltruth.com och iboats.com. Väldigt duktiga Yamaha-mekar postar på de forumen och jag tror att man i USA både kör betydligt mer och i större utsträckning skruvar själva med sina motorer. Där finns för övrigt exempel på Yamaha 4-taktare som nått över 3000 timmar med bara vanligt underhåll.

Så handlar det om mellan 80-300 timmar kan du nog totalt strunta i det och köpa den båt som passar dej bäst. Själv skulle jag nog bli mer tveksam om en motor gått väldigt lite för sin ålder då min uppfattning är att de som inte använder sina båtar så mycket inte heller sköter om dom så mycket och gärna snålar på servisar och dylikt.

I de årsmodellerna du pratar om börjar det bli dax för 3-års/300h-servisen på en Yamaha 4-taktare och är inte den gjord så försök pruta till dej den för den är rätt omfattande och troligen då rätt dyr. Kan du få den gjord innan leverans så slipper du ju bekymra dej om det sen. O om du handlar privat har du ju ett prutargument.

 



Senast ändrad av jarb | 26 augusti 2010 | 10:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta drar båt motorer ganska lite bensin/säsong, mycket mer än man skulle tro är ju tomgång och lågfarts körning, så jag tror inte att en F250 drar 50L/h vid normal körning.. Och bränslekostnaden är ganska blygsam med tanke på hur dyrt allt annat är med båtar..

Jag är nog regeln som bekräftar undantaget, kör lite men servar och sköter båten/motorn pedantiskt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor går nog inte många timmar/säsong. Sällan det blir några längre turer, oftast ut till metställena eller någon ö, typ en kvart bort. Motorn kanske går 10 timmar/år eller något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen i Luleå har en flying flipper med dubbla F250.  Motorerna har gått 4200 tim/st med endast normalt underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...