Gäst sdk780 Postad 15 Augusti , 2010 I Norge så finns det en app till iPhone som gör det enkelt att finna och larma närmaste räddningsskuta. http://itunes.apple.com/no/app/kystpatruljen/id372782873?mt=8 samtidigt så sänds kordinaterna för där man befinner sig. Enkle och bra app Tänkte att det kanske fanns något liknande i Sverige men det verkar det inte göra (ännu) Däremot så fann jag en väderapp MEN den kan man bara ladda ner om man har svenskregisterard iPhone ! Första gången jag inte kan lasta ner en app i iPhonen. http://www.sjoraddning.se/aktuellt/kustvader-app-for-iphone/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 16 Augusti , 2010 Det är precis av den anledningen som många föredrar Android-telefoner före iPhone. Man kan säkert komma runt den begränsningen om man absolut vill - men då gäller inte garantierna längre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 16 Augusti , 2010 Detta kräver att man har sin telefon i en vattentät påse.. Annars kan man ju skaffa en VHF å trycka på distressknappen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majoren 0 Postad 16 Augusti , 2010 Hej! Det går alltid att s.k jailbreaka sin Iphone, då får du tillgång till alla appar men går mobilen sönder så gäller inte garantin men det man gör då är att man återställer mobilen själv. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Augusti , 2010 ?? Menar Du att varje nödtillfälle automatiskt dränker mobiltelefonen med 100% säkerhet. Att skaffa en VHF är väl kanske inte fel men för många med små båtar lite överdrivet. Mobiltelefonen finns oftast redan där. Istället för ett fåtal utrustade med VHF så kan dom flesta på sjön kalla på hjälp idag Tror snart vi skall börja inse att mobiltelefonen har ökat säkerheten rent generellt och det ena utesluter inte det andra. Mobilen har kommit för att stanna. Sen är det en bra reserv för liksom all teknik så kan även VHF'n slås ut/gå sönder.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 17 Augusti , 2010 Menar inte att varje nödsituation medför att telefonen dränks. Däremot är det dålig eller obefintlig täckning på mobiltelefonen i ytterskärgården. Visst är en mobil bra att ha. Men varför använder sjöfarten vhf och inte mobil? Jo för att det finns en massa fördelar med en vhf till sjöss. Själv har jag alltid vhf i mina båtar och den är alltid på. Likaså i mina vänners båtar. Man hör vad som händer, får varningar om något skulle inträffa. Hör när stora fartyg skall genom trånga passager - bra för sin egen planering av resa om man skall genom samma passage. Exempelvis.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser