Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Gäst Johan Andersson

Planing vs höjd på utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Johan Andersson

Kan någon förklara för mig vilka egenskaper BÅTEN får vid högt respektive lågt utbordarmontage. Att riggen får ta emot lite mer vatten och då ev går (något?) dyrare är jag med på. Min tanke avser båtens egenskaper. Finns det någon påläst på ämnet på forumet tro. Jochen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade både lång o kort rigg på min gamla eka för många år sedan. Motorerna va båda Yamaha 25 hk. Båten va gjord för kort riggad motor, och derför gick båten bäst o snabbast just med denna. Med lång rigg kändes båten ostabil vid kurvtagning o det skvette upp en jä...la massa vatten runt riggen. Tror kanskje inte skilnadenerna e så stora på en större båt . Ska man optimera en båt, alltså få den att gå snabbast möjligt, ska så lite som möjligt av riggen va i vattnet vid plan, kan skilja flera knop på en hyfsad snabbgående båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

innstämmer med föregående. när propeller och bärplan kommer höre upp =mindre motstånd, går snabbare men dåligare i sjön. längre ner= går lite tyngre men har bättre sjöegenskaper, då är ju frågan vad man vill ha båten till. detta ändrar ju förståss från båt till båt. men jag har kommit fram till at det fins för och nackdeler med ALLT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också tillägga att vid för högt montage så kan det vara lite läskigt att göra tvära girar, då propellern kan tappa greppet i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte kavitationsplattan vara i höjd med båtens botten på en planande båt som 'grundinställning'?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får definitivt inte bättre egenskaper med längre rigg. Tvärt om. Stort vattenmotstånd (större än man tror) och otrevligt beteende i girar p g a hävstångseffekten. Grundtipset (om vi pratar planande, någorlunda V-bottnade båtar är att lägga kavitationsplattan något ovanför botten och sedan prova sig fram genom att hissa ett par centimeter med träribbor. Hissa OCH tilta ut så mycket som möjligt utan att motorn tappar greppet vid normal körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jochen

Kavitationsplattan på min motor skall sitta 0-25mm nedanför aktern medans jag såg en testtidning från Yamaha där motorerna var monterade från 0-40mm ovanför akterns nederkant.Borde inte BÅTARNAS olika skrov o aktervinklar spela en ganska stor roll för motorns höjdplacering.Min båt skall vara helplanande o lättdriven med ett litet V,tycker dock att den går något djupt i aktern även i 26knop.Har vid två tillfällen fått den att gå klockrent med minimala vågor vid fullgas den har även då ökat nån knop.Det enda som har skiljt vid dessa tillfällen är att den varit c.a 100kg lättare(sambo o packning o en liten tös). Kan det vara så att hävstångs effekten vid djupt montage tvingar båten att inte gå som den vill på planet?Har motorn max tiltad ,då går den som snabbast. Usch det var många meningar hoppas någon orkar läsa. Jochen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jochen

Kan väl tilläga att båten är en Runnö 22 o väger c:a 1200kg ,även att den inte går dåligt på planet men att den liksom gick rent fantastiskt i mina ögon vid dessa 2 tillfällen. ds. Fantastiskt vill man ju jämt att det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltar du ut motorn max, så pressar du samtidigt ner aktern på båten, bästa tilt läget brukar vara enklast att kolla bakom båten vid fullt gaspådrag, tilta ut tils proppen börjar spruta vatten upp, tilta ner precis tills du får en fin o jämn vatten yta effter båten. Då brukar man få snabbaste farten o bästa egenskaperna på båten. Båtens skrov konstruktion ska inte ha någon större betydelse för vikken höjd motorn ska monteras, det handlar ju om att proppen inte ska skära vattenytan för lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jochen

Ska prova o kolla det Berra S, synd bara att det blåser så förb..... hela tiden. Jochen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft smörjer skrovet så för att få maxfart bör man tilta upp en del. Sen ska man försöka att montera en motor så högt som möjligt och gärna med en propeller som inte är så känslig för luft nåt ytskärade i värsta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...