Gå till innehåll
söndag 08 mars 2026
Joelsson

översättning av stigning från 4-bladig till 3-bladig...

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har räknat ut vilken stigning jag bör ha på min båtmotor enligt programmet som finns på denna sida (Prop´ n speed). Jag kom fram till att jag bör ha en stigning på 11 på en trbladig propeller på min 50-hästars Mercury till min Ryds 535 FC. DÅ har jag valt det förinställda Slipp-värdet 10. Vet ej riktigt hur jag tar reda på detta värde. Kan 10 vara ett lämpligt antagande för min båt motor??

Jag har läst att 4-bladiga gör att båten går upp i planing lite tidigare, vilket jag ser som något bra. Vad ska jag ha för stigning på en 4-bladig propeller som är likvärdig med en 3-bladig på 11 i stigning?

Tack på förhand!Glad

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stigning är ju hur långt din prop för båten framåt under ett varv. Det är ju samma för 2 som 5 bladiga proppar. Ser dock ingen anledning för dig att köpa något annat än en originalprop till din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så stignignen skall vara 11 oberoende om det är en 3-bladig alupropp eller om det är en 4-bladig i rostfritt? Ok, då har jag missuppfattat detta tidigare. Tack för förtydligandet.

Någon som kör 4-bladig och kan uttala sig om farten för planing sjunker nämnmvärt jämfört med en 3-bladig?

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Uttern A51 med en E-tec 50. Efter byte till en Rogue fyrbladig rostfri propp med samma stigning som original tredbladiga blev det en helt annan båt. Då båten används till fiske med mycket prylar och folk i båten så är båten rätt tung väl ute på vattnet.

- Skuter upp i plan i ett nafs, även med tre pers i aktersoffan. Ett helt annat bett, vilket både kan tillskrivas de fyra bladen och att den är RF.

- Planar redan vid strax över 10 knop

- Kan trimma ut motorn bra mycket mer innan båten börjar studsa med fören(mycket last i baken på båten....)

- Tappade 1-2 knop på toppfarten(27 knop @5700 rpm), vilket kvittar för mig då jag normalt ligger på ~20-22 knop där båten går bäst och är behaglig ljudnivåmässigt.

- Båten känns större och är mer lättmanövrerad. Ormar inte på samma sätt i låg/trollingfart. Knappt använt drivankarna sedan bytet.

Så att det inte skulle vara lönt att byta till fyrbladigt håller jag inte med om. Visst, är man alltid själv i båten och aldrig lastar något så är skillnaden marginell, men vill man som jag få bättre lyft i aktern och lägre planingsfart är en fyrbladig propp klockren. Även på mindre båtar/motorer.

När jag bytte fick jag rådet att använda samma stigning som på originalpropellern. Detta beror ju givetvis på bladens desig. Jag pratade med propellertrim om dessa frågor, och jag rekommenderar att du pratar med dom. Skickliga killar som kan det där med propellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...