Gå till innehåll
lördag 25 oktober 2025
Dalsland_77

Får inte av propellern (290 SP)!!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att få av propellern på mitt drev. Ska prova en annan propeller som var med vid köpet av min båt och var nere idag för att byta. Men efter att ha försökt i nästan en timme med att få av den gamla så gav jag upp. Jag lossade en bult/skruv med insektsnyckel först för att sedan sätta in en skruvmejsel genom hålet och vrida av den kona som sitter utanför propellern. Man jvlr vad den satt!! kämpade och slet och böjde den ena skruvmejseln efter den andra. Men den rörde sig inte ens en millimeter.

Vad göra? Har nån annan haft samma problem? Ska jag bara försöka få tag i nåt längre och med mer hävstångseffekt för att få loss den än en skruvmejsel? Gör jag nåt fel?

Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skjuter jag från höften här, men kan det vara så att den är vänstergängad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du gör nog rätt men använd ett stålrår eller liknande, den kan sitta hårt åt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När Du sedan ska dra fast propellern ska Du inte ta i så ända in h-e. Konan ska dras med 110Nm och låsskruven ska dras 22Nm.

Låsskruven fungerar att dra med momentnyckel (om man vill vara noga) men momentnyckel på konan går liksom inte... Hur mycket är då 110Nm? Jo, det är vad hjulbultar ska dras på de flesta bilar och till det behövs definitivt inget förlängningsskaft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej...den är rättgängad...lura inte i honom att dra åt fel håll...det har ju redan nån gjort före honom..Flört...(som kommentar till Monarkens inlägg tidigare..... Konan på mitt gamla drev (280) satt också nåt j_vulskt (första året skall tilläggas)...medans jag nästan blev rädd när jag skulle ha av propellrarna på mitt nuvarande (290DP) som satt som dom skulle (var väldigt lätt att få av).

Senast ändrad av Maltez | 05 augusti 2010 | 00:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem, och har först använt armeringsjärn som jag slipat ned så att det precis går in i konan och senare en gängad rostfri stång (tror det var 10 eller möjligen 12 mm). Den gängade stången har fördelen att man kan skjuta in den så långt att man kan dra/skjuta på båda sidorna av konan. Cirka 1m lång är den, köpt på Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Gick till slut efter att jag tagit i så jag trodde jag skulle dra sönder hela skiten. Proppen som jag provade istället gav inte bättre resurser utan pajade på andra resan istället. Surt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...