Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Dalsland_77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dalsland_77

  • Placering
    Kadett
  1. I Bengtsfors går det ypperligt att handla det mesta och Systembolaget ligger knappt 100 m från gästbryggan. Inom samma avstånd finns restauranger, ICA, Coop, apotek, bageri, café mm Bengtsfors har en fantastiskt bra gästhamn med en stor lekplats för barn och mycket nära till allt.
  2. Har nu efter 2 år med div problem bytt tändkablar, tändstift mm. En ny motor! Rappare, snabbare och går jämnare. Toppar nu 37 knop och kanske lite till!
  3. Någon som har erfarenhet av att byta från VP 290 SP till DP? Går i dessa funderingar själv och skulle gärna vilja veta lite vad jag kan förvänta mig av ett sådant byte samt vad det kostat er andra att göra ett sånt ingrepp. Har en Maxi 680 DC med VP 231 och i dagsläget 290 SP drev.
  4. Äre nån mer än jag som får skit för att man grejar med båten? Vi ska gifta oss snart och tydligen har jag prioriterat dåligt när jag skrapat botten på båten, grejat med inredning och målat om drev och sköld.. Verkar som om det här med bröllop var viktigare på nåt sätt enligt min sambo ;-) För övrigt riktigt avundsjuk på alla som redan är ute och njuter av båtsommaren. Blir jag bara klar med bröllop och bottenfärg så ska jag ju bara ha tag i en tvåaxlad trailer. Någon som har en trailer som lastar 2000 kg billigt?
  5. Hej alla motorproffs! Jag är en glad amatör som dock har lätt för att lära. Jag ska se över min VP AQ231 och ska byta div småsaker som tändkablar, fördelarlock, tändspole, div filter och annat smått och gott. Undrar också om man kan öka på motorns prestanda genom att ha någon annan förgasare än originalförgasaren? Imorn är det dags att dra tillbaka till båten och krypa under för att skrapa bort gammal bottenfärg.. stöön..
  6. Tackar för tipsen! Ska se över det innan jag sjösätter i år.
  7. Tack för svaren. Gick till slut efter att jag tagit i så jag trodde jag skulle dra sönder hela skiten. Proppen som jag provade istället gav inte bättre resurser utan pajade på andra resan istället. Surt!
  8. Skulle ta säsongens sista riktiga tur i söndags med båten jag köpte i juli. 10 min från hamnen slutade propellerna att snurra och motorn rusade. OBS! Inte kört på något. Hade tänkt att greja en hel del med båten i vinter och det blir inte mindre efter det här. SUCK! Men vi har iaf hunnit njuta av den mycket sedan köpet. Mer som pajat är handtaget till snabbfästet för bordet. Annars allt ok! /Erik
  9. Hej! Jag har problem med att få av propellern på mitt drev. Ska prova en annan propeller som var med vid köpet av min båt och var nere idag för att byta. Men efter att ha försökt i nästan en timme med att få av den gamla så gav jag upp. Jag lossade en bult/skruv med insektsnyckel först för att sedan sätta in en skruvmejsel genom hålet och vrida av den kona som sitter utanför propellern. Man jvlr vad den satt!! kämpade och slet och böjde den ena skruvmejseln efter den andra. Men den rörde sig inte ens en millimeter. Vad göra? Har nån annan haft samma problem? Ska jag bara försöka få tag i nåt längre och med mer hävstångseffekt för att få loss den än en skruvmejsel? Gör jag nåt fel? Tacksam för svar.
  10. Hej allihop. Kul att läsa trådar här då man som gröngöling i motorrummet snabbt får lära sig en hel del nyttigt. Fasen va duktiga många av er är på att meka! Jag har själv ett LITET problem med min AQ231 V8 som generellt går mycket bra på alla varvtal men vid just fullgaspådrag när jag ska ur planingströskeln så tappar den för en sekund effekt och varvtal för att sekunden senare återhämta sig. Någon som direkt tror sig veta vad det kan röra sig om? Jag ska efter att ha läst denna och andra trådar se över bränslefilter, att tändningen är rätt inställd, att förgasaren är tipptopp mm. Hälsn. Erik
  11. Hej! Jag har precis köpt en Maxi 680 DC med en VP 231AQ / 290 SP. Jag är supernöjd med båten och alla dess egenskaper, men det känn som om det skulle kunna vara lite mer go i den. Motorn går tyst och vibrationsfritt, allt ser fint ut, inga lägckage etc. Men jag tycker den är lite trög upp ur sjön och jag kan inte få upp den i mer än ca 31 knop. 230 hk V8 borde ändå ge goda fartegenskaper och jag ser på andra ställen att med en 271 så toppar den en bra bit över 40 knop. Så frågan är alltså om jag kan göra något för att förbättra fartegenskaperna och accelerationen lite. Plattan i mattan = ca 4200 rpm och 31,5 knop (GPS). Har exprimenterat mycket med att trimma drevet upp och ner men detta är max. Har läst mig till att motorn ska ligga runt 4600 rpm i maxvarv och borde därför kanske kunna se över vad det är för propeller jag har och kanske byta? Eller är det någon annan som har andra erfarenheter och ska jag vara nöjd med 31 knop?
  12. Såg att någon rekommenderade Maxi 680 DC och ville bara berätta lite om båten då jag köpte en sådan förra veckan. Vi är fyra i familjen och kan varmt rekommendera denna båt. Rejält med plats och rymd. Båten är 2,55 bred och det ger mycket svängrum i båten. U-soffan bak är suverän och vi satt 4 vuxna och några barn och fikade där i helgen och bordet som finns med fungerar också bra. När man ätit klart och bara vill ligga och sola eller slappa gör man om u-soffan enkelt till en stor solbädd. Gott om stuvutrymmen finns också och vi har ett kylskåp som öppnas uppåt under ena delen av u-soffan bak vilket gör det lätt att ha med sig egna kylvaror under en längre period. Det vi saknar på båten är ev. trimplan för att ta bort lite av den planingströskel som finns. Jag ska också kolla lite om det går att byta propeller får att få den upp ur vattnet lite snabbare. Någon som vet lite om det här och hur man ska gå till väga? Jag har en VP 231 AQ med 290 drev. Båten väger i detta utförande ca 1700 kg skulle jag tro. Lycka till med båtköpet om du inte redan köpt en båt.
×
×
  • Skapa nytt...