IvarN 287 Postad 7 April Jag lyfte ur motorn för tre år sedan och lämnade in på verkstad för grundlig genomgång. Bl a byttes startmotor, slangar, tändkablar, spännrulle och insprutningen kalibrerades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 7 April I år var det dags för en lite större service, bl annat bytte jag hydraulslangar till styrcylindrarna. Eftersom gängorna till slangändarna är i rostfritt och delningsblocket är i aluminium så är det lätt att gängorna skär; ett bra tips är att rikta in gängorna så noga man kan (de måste vara rena och infettade) och därefter mellan tummen och pekfingret dra den rörliga gängan åt ”fel” håll (motsols). När det klickar så brukar man vara i rätt läge, därefter kan man försiktigt dra i gängan åt rätt håll med tummen och pekfingret. Om det tar emot så backar man ut, gör rent, fettar in och gör om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 7 April Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 8 April Vattenpumpen visade sig vara en oväntat stor utmaning att få loss, bultarna satt som fastgjutna. Kylspray och ett längre spärrskaft var lösningen. De nya bultarna smörjs innan montage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 18 April 2025-04-07 vid 21:54 skrev IvarN: Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år. Det var dags även för mig i år, vet inte när den var bytt senast. Passade även på att byta på skölden, den har sett bättre dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 18 April Här får du en tråd... Med lite att gotta dig i 😉 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460401 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 16 September Jag fortsätter att bygga in lådor på bra ställen för att bättra på förvaringen. Utrymmet där de tidigare toagenomföringarna satt används inte till något annat än inspektion och rengöring, så det blir perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 16 September (redigerade) Som formmaterial använder jag plexiglasskivorna från de tidigare sidopanelerna. Redigerad 16 September av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 16 September Tejpar med packtejp och silvertejp ihop en form att plasta i. Lägger ett par extra rader packtejp på sidorna kring öppningen för att skydda från spill vid plastningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 16 September Första lagren väv utrullade, härdade och formen demonterad. Blev spretigt och stickigt värre då jag blev tvungen att avsluta i en hast. Nåväl, som man plastar får man slipa… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 16 September …och det blev ju helt ok efter en hel del grovslipande, spackling och två lager biaxial väv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 22 September Renskuret och avjämnat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 22 September Och till sist ett lager topcoat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 31 Oktober Dags att förnya durken ovan stuvfacket, den har blivit rätt solkig efter 53 års användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 31 Oktober Slipar rent undersidan på luckan samt lagar hålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 31 Oktober (redigerade) Slipar bort halkskyddet… Redigerad 31 Oktober av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 31 Oktober Och lagar hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 2 November Undersidan av luckan målad med topcoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Ovansidan rollad med halkskydd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Durken rollad med halkskydd, lådan på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Locket på plats och plastjobbet klart. Återstår gångjärn och inslipning mm, men det får anstå till våren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Nästa projekt blir att bygga förvaringslådor att ställa ut på durken. Tanken är bygga en form som ger möjlighet att bygga upp till tre likadana lådor, vilket är en chansning då de formar jag tidigare byggt varit engångsformar. Så jag tänker mig att formen behöver vara rätt rejäl, stommen blir i 12 mm plywood. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Gör en form för locket och en för lådan. Lådans blivande överkant är formens nederkant, falsen är tänkt att forma en vall som skydd mot vatteninträngning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November Lägger in distanser i hörnen, för att väggarna ska bli milt koniska och (förhoppningsvis) underlätta demontaget av den färdiga lådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November (redigerade) Lägger på ett lager polyester utan vax, samt börjar spackla upp hörnor och fogar. Redigerad 3 November av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 3 November (redigerade) Och lägger därefter på matta, lätt stabiliserad polyester och sist ett lager polyester med vax. Redigerad 3 November av IvarN 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 26 November Det har blivit dags att byta tanken, den är av plast och har en inre beläggning som börjar krackelera. Dessutom är den större än nödvändigt (ca 450 liter), vilket ger en del onödiga extrakilon. Jag använde en hävert för att tömma ur merparten av bensinen, funkade galant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 287 Postad 26 November Det som däremot inte funkade alls var att lyfta ur tanken. I min enfald trodde jag att det skulle gå geschwint att helt sonika lyfta i ena kortsidan och sedan lirka ur hela tanken. Satt dock bomfast, jag belastade spelet så mycket jag tordes (+ lite till) och gav sedan upp. Så jag antar att det enda kvarvarande alternativet är att såga upp den i bitar och sedan bända loss de delar som sitter fast. Någon som har något bra tips om hur man kan få tanken så ren invändigt/ fri från bensinångor att man kan såga i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordstromAnders 0 Postad 27 November Fyll den med vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 27 November Tror inte vattnet stannar kvar när man börjar såga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser