Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
martineves

Har ni flytväst och säkerhetsbrytare på ?

Rekommendera Poster

Tittade på det här ruggiga filmklippet

Han verkar åka alldeles för fort, dödarswitchen och flyvästen räddar hans liv!

Tycker att båten verkar alldeles för instabil, övermotoriserad?

Jag har noterat att många seglare verkar ha flytväst och tom hunden Skrattande

Däremot tycker jag det är sämre ställt med motorbåtsförarna som ofta åker i bikini och badshorts.

 



Senast ändrad av martineves | 22 juli 2010 | 11:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han verkar åka alldeles för fort, dödarswitchen och flyvästen räddar hans liv!

Och vad är det som sätter honom i livsfara från början? Idiotkörning.

Så han överlevde och kan förmodligen åka ut igen och fortsätta bära sig idiotiskt åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt jänkar-grej, de här bassboat grejerna går alltid överstyr!

Detta är ju en form av sport i USA, att ha en galet övermotoriserad fiskebåt som man tävlar med att först komma ut till bästa fiskeplatsen med. Med tanke på hur skrovet beter sig lämpar sig det INTE för farter över 30 knop ens. Att han överlevde är ju bara ren och skär tur med tanke på hur han dundrar in i sidan på båten innan han flyger ur.

Sant att det är många motorbåtsförare som inte använder flytvästen så ofta som man borde, jag kan ärligt säga att jag hör till den kategorin, och visst, det kanske är dumdristigt men än så länge mitt egna val. I dessa dagar med värme som man knappt står ut  i 20 knop på vattnet så åker tyvärr inte flytvästen på när man färdas kortare sträckor inomskärs.

Att det syns många med bikini´ s utan flytväst är fullt förståeligt, en flytvästs ergonomi är inte riktigt anpassad för en kvinnas anatomi, iaf inte på några modeller som jag har sett. Det skulle isåfall vara de här flytvästsvästarna som är som ett plagg, men som sagt, i denna värmen....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har sovit idag efter en natts jobb. Har 3 nätter kvar och se'n semester igen. Hade 3 veckor innan så hoppas det blir iaf skapligt väder.

Ruskigt klipp!!! Ja, man ser hur fort det kan gå överstyr. Förutom att han fullständigt verkar sakna omdöme kan jag bara säga att i min båt kommer INGEN med som inte har flytväst! Inte ens våran dogg som annars är tränad för apportering i vatten och en mycket bra simmare.

Vad jag inte heller förstår är varför folk ska envisas med att STÅ i båten när dom fiskar?! Oavsett (talar om mindre båtar nu) båttyp bör man ju ha i åtanke att en hög tyngdpunkt gör båten instabil. Och flythjälpmedel av något slag....näe! Vad tänker folk med???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödarswitchen är lika självklar den. Tar på den lika vant som bältet i bilen, dvs alltid. Låter kanske präktigt men händer nå't ska det iaf inte bero på att bälte eller switch inte använts av MIG/Tjing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den som inte använder flytväst på sjön för att det är för varmt, eller inte passar anatomin...

Skaffa dig en upplåsbar räddningsväst, c:a 1000:-. Sitter bra (även på mig som är kvinna och väl fyller ut en 70F...), ganska snygga (tycker jag) är aldrig i vägen, varken värmer eller kyler (även om det är en kort tur inomskärs). Godkänd som räddningsväst. Väl värd pengarna. Se till att du skaffar en med grenband, inte så supersnyggt, men avsevärt mycket bättre. (nej, det skaver inte när man sitter).

Det kommer alltid finnas dem som anser att flytväst kan man sätta på sig om det börjar blåsa storm, eller när det blir farligt... men då har man nog inte den på den gången man skulle behöva den. Det är ungefär som att säga, ja - men om vi är på väg att krocka - då sätter jag på mig säkerhetsbältet...

Jag själv anser det vara ett absolut krav att alla har flytväst på, ända tills båten är förtöjd. Jag var med en gång om att en vuxen, båtvan kvinna (utan flytväst) skulle hoppa iland, halkade med foten på bryggan, for ner mellan båten och bryggan, slog i huvudet i båten, blev medvetslös och bara försvann ner, det var inte mer än 2,5 m djupt, farsan hoppade snabbt i, men det tog honom fyra neddykningar innan han hittade henne och kunde få upp henne... Hade hon haft flytväst skulle han åtminstone hittat henne genast. Hon klarade sig, men det var uppskakande (jag var c:a 12 år när detta hände).

Även om man är en excellent simmare och elitränad, så simmar man jävligt dåligt och sjunker jävligt bra - och snabbt - om man är medvetslös, vilket man lätt kan bli om man slår huvudet i båten,  eller en sten, eller bara landar med huvudet före i vattnet i hög fart!

Var rädd om dig och dina medpassagerare - det är (nästan) lika traumatiskt för de som är kvar i båten när någon faller överbord.

tänker på texten på en gammal dekal som fanns i min pappas förra segelbåt Har man inte flytväst på sjön, så måste man vara korkad. humoristiskt skrivet, men ack så sant.

 



Senast ändrad av Muminmamma | 23 juli 2010 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man testade uppblåsbara flyvästar så var det bara 80% av dem som blåstes upp?

Beroende på bristande underhåll givetvis (läcka på gastub/felmonterad etc.) Men i alla fall. När man slängt runt med sin flytväst ett par säsonger, kommer den att fungera om/när man behöver den?

Jag har gamla hederliga seglarvästar ombord. Inte så vackra eller snygga men mindre tekniskt komplicerade. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med om att en uppblåsbar väst är ett bra alternativ, dock var det min kära mor som tyckte att det här med ergonomiskt utformade flytvästar för kvinnor saknades, och ja, hon har en uppblåsbar. Nu är jag inte insatt i min mors bystmått men det var vad hon sa iaf.

Som du säger så finns det ALDRIG några skäl till varför inte man skall ha flytväst, dock hävdar jag min rätt att välja detta själv. Om jag skulle haft dödmansgrepp i min båt skulle jag använt det, men det verkar mest förekomma på båtar med utombordare av ngn outgrundlig anledning.

Apropå att trilla i vid tilläggning så kan man väl iofs förespråka flytväst både för barn och vuxna så länge man befinner sig på en brygga eller liknande, jag har oxå sett incidenter med folk som snubblat på y-bommar, tappat balansen vid kajkanter osv där flytvästar hade varit till hjälp, om inte iaf för att ha ngt att ta tag i om man ska dra upp personen.

Hursomhelst så kan väl vi vara överrens om att oavsett flytväst eller inte var farten alldeles för hög på klippet ovan och att snubben bara hade tur som inte bröt nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde mig tvekande till om västarna verkligen skulle fungera innan jag köpte min,  men har fått svaret att om man kollar att gaspatronen står på grönt så kan man lita på att den funkar, jag har hört att gaspatronen bör bytas åtminståne vartannat år under alla omständigheter och i samband med patronbyte kan man ju passa på och testa västen också genom att hoppa i vattnet med den gamla patronen. (ny gaspatron c:a 250 kr). (Har själv tänkt att det kan vara smart att kolla västarna i samband med att man kontrollerar annan säkerhetsutrustning ombord, som till exempel att skaka om pulversläckaren... Det gör man väl åtminstone någon gång om året, helst i början av säsongen)

Var har du källan till att bara 80% blåstes upp? Jag blir orolig...

Har visserligen bara återförsäljarens och mina båtlärares intyg på att de uppblåsbara västarna är säkra, men jag tror på dem. fast med åf vet man ju aldrig... de vill ju mest sälja...

Nog för att jag sätter säkerheten främst och håller rimliga marginaler, men ibland gillar jag också att testa gränser lite grann, och om det känns som att det är säkert att göra det, (som på djupt vatten vid bra väder och inte för blåsigt) så vill jag nog gärna testa vad båten går för och då är det ju viktigt att man kan lita på materialet - även västen och kill-swithen. Men man behöver ju inte köra som galningen i videon för den skull...men lite kul måste man ju få ha också...

Vi har vanliga seglarvästar i båten också, och de är ju skönare när det blåser lite kallt, men hellre än att vara utan väst, och hellre än att svettas till döds i seglarvästen när det är 30 grader i skuggan så använder jag den upplåsbara. Gör jag fel då?



Senast ändrad av Muminmamma | 23 juli 2010 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många utmanar tyvärr ödet likt videon i början. Det verkade som att han ville få till en olycka. Läste i blaskan om en snabbgående ribb med ett gäng tonåringar där man gjorde en snabb gir för någon vecka sedan utanför Napoleonviken i Erstaviken. En 16 åring föll över bord och fick skador av proppen i armen och huvudet. Såg själv en mindre ribb med småkillar som skulle lägga till vid en mack. Farten var för hög och killen som skulle ta emot studsade av båten och slog knäna i betongpontonen för att sedan rulla några varv på densamma.

Vi har vanliga västar men använder dem bara sporadiskt nu när sommaren pågår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, du har så rätt - killen på videon, verkade inte riktigt ha säker fart som nämden för båtlivsutbildning  trycker så hårt på att man ska ha.

Och vi har än så länge valfrihet - det finns ingen lag på flytväst, eller cykelhjälm, eller hjälm vid utförsåkning heller för den delen...

Och det händer antagligen att alla fuskar ibland. så jag dömer inte dig eller någon annan, men jag vet att flytväst  är bra för mig och jag ser helst att alla som åker i samma båt som mig har en på sig...

Själv har jag aldrig cykelhjälm, men jag saknar bra argument för varför jag inte har det... vet bara att jag gör fel - men gör det med berått mod...) Så även jag är en syndare i trygghetsnarkomanernas land.

Däremot är det naturligt att använda hjälm när jag åker slalomskidor...

Det är intressant det där varför man är mer benägen att använda säkerhetsutrustnign i vissa sammanhang men inte i andra...

Själv älskar jag vatten, men jag har respekt för det. Som (relativt erfaren)dykare är jag van att vara djupt nere, men vid dykningen har jag många säkerhetsdetaljer för att inte hamna i trångmål. Får jag ett problem, så har jag en handlingsplan för det, jag vet att jag måste (även i de mest stressande situationer) tvinga mig själv att andas lugnt, stanna upp, tänka klart och agera lugnt vid problemlösning under vattnet, att dumpa blyvikterna och göra en direktuppstigning utan säkerhetsstopp från 30 m - är en panikartad, direkt dålig och ofta farlig lösning.

Jag är god simmare och vet att jag enkelt orkar simma mer 2 km om det skulle knipa, kan lösa kramp och de flesta problem man kan utsättas för, men jag vet också min sårbarhet i vattnet, en rejäl kallsup (speciellt i saltvatten) ett överraskande överbordfarande eller ett slag i huvudet kan lätt beröva mig inte bara förmågan att tänka klar, utan också en massa kraft som jag behöver för att hålla mig flytande, och så blir man snabbt nedkyld - som berövar mig ännu mer ork och våta kläder gör en tung.... Så för mig är det självklart att jag i sådana lägen måste ha ett flythjälpmedel.

Sen får var och göra som de vill...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en uppblåsbar flytväst, samma som SSRS använder i sina täckta enheter. Fördelen med dessa är att de inte är i vägen och att de har grenband vilket många seglarvästar saknar.

Jag fäster dödarswitchen i flytvästen, då är den inte i vägen heller.

En gång i stugan när jag var ung hörde vi ett märkligt motorljud och sprang ner till bryggan, där var en liten båt med katamaranskrov som körde besynnerliga åttor. Det visade sig att föraren gjort en skarp sväng och flugit överbord. Nu låg stackarn i vattnet med båten körandes herrelös runt omkring. Till slut fick man i en tamp i propellern via en annan båt och stopp på ekipaget.

Den var utrustad med dödarswitch men den användes inte...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant aspekt det där med cykelhjälm, vi kan väl samas om att vi människor inte alltid agerar efter ett exakt likadant mönster - The mystery of mankind ? ;)

Jag hoppas att du i din dykutrustning oxå har en väl vässad kniv med sågtand så att inte ngt fiskenät stör din annars så trevliga undervattensupplevelse?

Hoppas på en underbar sommar, med eller utan flytväst, blyvikter och cykelhjälmar Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på första inlägget kan jag som seglare svara på en eventuell anledning till att man oftare ser väst hos seglare än motorbåts folk.

Vi springer på däck stup i kvarten ;-). Eller jobbar mer på sjön. Riskfaktorn för att vi skall trilla i är då betydligt större. Framför allt om det går lite sjö därtill.

För övrigt håller min sambo med Muminmamman, om att en uppblåsbar väst funkar kanon på kvinnor, även med lite mer..... former. att man får så gott som lika bra solbränna som utan. Alltså har hon den på hela tiden.

Lite marigt blir det då igen när man kommit i land. Vi tar alltid av oss flytvästarna när båten är förtöjd. Sedan kliver man i land och....... då kan det ju hända som tidigare beskrevs. Man kan ju inte gärna kliva i land med västen och sedan hänga den på pulpit, för att bli av med den när man lämnat bryggan. Hmmmm, dilemma.

Ha en fortsatt fin sommar! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är vi överensGlad

Nej jag har ingen kniv, men jag har en sax! faktiskt bättre än kniv och lättare att hantera med (ibland) stelfrusna fingrar, funkar bättre att klippa linor, ev fiskenät mm med. Och mindre risk att man skadar sig på den själv eller sticker hål på sin egen utrustning, men hittills har jag sluppit använda den... har alltid kunnat trassla mig loss ändå (har inte fastnat i ngt fiskenät än, bara i trasslig tampar och linor på vrak)

Visst ska vi ha en underbar sommar! Hoppas att vädret håller i sig några veckor till, för min semester börjar först nästa vecka och då vill jag åka mycket båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat lite och nej, hittar ingen referens på min siffra 80%. Har för mig att jag sett den nånstans... Nå.

Hittade litegrann iaf:

Konsumentverket pratar om att lämna in på service en gång per år...
http://www.mat.konsumentverket.se/sv/sakra-varor-tjanster/sportfritid/Flytvastar-Valj-ratt-modell-for-vuxna/uppblasbaraflytvastar/

Citat: Uppblåsbara flytvästar är inte lämpliga för barn. De ska ha räddningsvästar av fast material.

Hittade lite info från sjöfartsverket 2007 om incident där flytväst inte blåst upp:
http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/2007/Nr 159.indd.pdf
Sidan 19


PB har testat räddningsvästar:
http://www.praktisktbatagande.se/tester/article204003.ece
http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/guider/article397748.ece

 

Så det verkar vara en bra ide. Då är det bara snålheten som hindrar mig att köpa en full 6-8 personer uppsättning i olika vitklasser till båten. (Har ofta kompisar i olika storlekar ombord.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har uppblåsbar väst, Baltic Winner med säkerhetssele (som inte är i vägen) och kopplar killswitchen till D-ringen. http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=2〈=se

Kollar patron och cartridge årligen.

Suverän väst som aldrig är varm eller ivägen (när man t.ex fiskar från båten).

 

//Ulf



Senast ändrad av ulfa | 23 juli 2010 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla i familjen har från ocvh med iår uppblåsbara Baltic Winner! Till och med sonen på 13 år, inser att hip-faktorn är stor med en uppblåsbar väst och använder den alltid! Kustbevakarna gjorde sannerligen sitt till för att det skall vara tufft att ha en uppblåsbar väst!

Annars är det nog viktigt att påpeka att flytvästen är viktig när man är vid kaj och hoppar i och ur båten när man lastar allt man skall ha med sig ut...

Hur lätt är det inte då, att halka och falla... Till och med så olyckligt att man slår huvudet i Y-bommen, bryggan eller egen/grannens båt!

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder inte flytväst eller switchen, dumt nog // mvh Mark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som använder flytväst menar säkert seglarväst eller?

Fundersam på hur stor nytta de gör om man tuppar av?

Dödarsvitchen, nja snöret sitter i nyckelknippan och till knappen men aldrig kopplad till mig. Kass då man rör sig i båten. Finns det elektroniska som man kan ha i fickan och aktiveras om man lämnar båten?

Själv använder vi alltid flytväst (seglarväst) då vi åker ut med vår motorbåt. Möjligen avstå man från den då man ligger i 5 knopsområden med vinden akterifrån (= vindstilla i båten) och det är varmt som attans.

Alltid på om jag åker själv även i 5-knopsområden.

Att som förälder alltid använda väst gör det enklare för barnen (ungdomarna) att förstå att det ska vara så. (barn gör inte som man säger utan som man själv gör)

Tycker också det är jättebra att KBV gjorde så att uppblåsbar väst är tufft, lite samma som Idol Darin fått tandställning att vara hipp.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dålig som bara den med detta, använder aldrig flytväst eller säkerhetbrytar innomskärs och bra väder. Däremot om det går sjö och man vill leka lite som han gör på filmen är det en självklarhet. Men som sagt, väldigt dålig på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödarsvitchen, nja snöret sitter i nyckelknippan och till knappen men aldrig kopplad till mig. Kass då man rör sig i båten. Finns det elektroniska som man kan ha i fickan och aktiveras om man lämnar båten?

Ja, det finns:

Mobwatcher: http://www.aqualiv.se/mobwatcher_index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset. Mycket intressant och sänker även försäkringspremien.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...