Gäst maol Postad 21 Juli , 2010 Jag har en OMC 5,8L och kör på delsyntet, är detta tokigt? Orsaken till att jag frågar är att jag vid två tillfällen råkat ut för att tappa oljetrycket under färd. Jag kontrollerar alltid oljan innan start men vid kontroll efter tappat oljetryck finns det ingen olja på stickan. Efter återfyllnad av olja får jag direkt oljetryck igen. Vänligen maol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 574 Postad 22 Juli , 2010 Det spelar nog ingen roll vilken olja du använder. Om motorn drar så mycket olja som du säger, måste det vara något allvarligt fel på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst maol Postad 22 Juli , 2010 Jag sa inte att den drar olja jag körde hela förra sommaren och hela denna utan att behöva fylla på någon olja förutom vid de två tillfällen oljetrycket bara försvann. Som jag sa ovan kontrollerar jag oljenivån innan varje start. Ena tillfället var förra sommaren och andra denna, och efter fyllning nu går den fint igen. Jag hörde av någon att syntet och delsyntet kan bli för tunn för gamla V8ór och man kan få detta fenomen, jag var ute efter att höra om någon annan varit med om fenomenet. \maol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 22 Juli , 2010 En t.ex. 10W-30 har viskositeten SAE 30 vid drifttemp vare sig den är mineral, delsyntet eller fullsyntet. Det är en myt att syntetoljor skulle vara tunnare, det som skiljer är att det krävs mindre tillsatser, så att t.ex 0W - 30 knappast går att tillverka som ren mineral. Däremot kan det skilja från olja till olja. En SAE 30 har en viskositet mellan 30 och 39,9. Det finns normalt ingen anledning att ha vare sig syntet eller delsyntet in en marinmotor som används på sommaren. Syntetoljan kommmer till sin rätt vid kallstart på vintern. Delsyntet ser jag som en marknadsmässig halvmesyr för den som inte kan bestämma sig. Men jag kan inte förklara var din olja tar vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 När du byter olja hur mycket suger/tömmer du då ut? Hur mycket fyller du på igen? Vad drar den (olja) under en säsong? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst maol Postad 23 Juli , 2010 Byter olja och filter varje år. Tömmer genom att skruva bort röret för kontrollstickan, dvs i botten av tråget. Fyller på till övre strecket på stickan, kör runt motorn så filtret blir fyllt och återfyller till övre strecket vilket handlar om strax under sex liter om jag inte minns fel. Jag har inte behövt fyllapå under säsongen om man bortser från de två gånger oljetrycket försvunnit. Har haft båten flera säsonger och körde på mineralolja tidigare, under den tiden råkade jag inte ut för detta fenomen så jag får väl återgå till det och se om det händer igen. \maol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 Hade en bil för ett antal år sedan där oljemätstickan drog till sig olja då man drog upp den och på så sätt visade den att nivån var ok. (Opel Ascona) Tills oljetrycksmätaren plötsligt gick ned till 0 då jag svängde med bilen. Alltså på tok för låg nivå. Kollade med en ståltråd genom mätsticksröret och visade mycket låg nivå. Kunde fylla på nästan 2 liter. Alltså kan det vara så att när du tömmer motorn så får du inte ur mer än ett par liter och sedan fyller på lite så det syns på mätstickan men har på tok för låg nivå. När du sedan kör så dras oljan bort från pumpens sugrör och pumpen suger luft. Din motor bör rymma drygt 5-6 liter olja (kolla instruktionsbok) och denna mängd bör du få ut då du tömmer motorn. Sedan fyller man på olja och bör bli den mängd som motorn ska ha. Filtret rynner max 2-3 dl och kan behöva efterfyllas den mängden efter första starten. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst maol Postad 23 Juli , 2010 När jag bytt olja så har jag tappat av knappt sex liter så det har inte saknats någon olja vid oljebytena. \maol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 23 Juli , 2010 Det som sker, sker ju inte plötsligt. Knappast har du haft fullt med olja innan åkningen de gånger du tappat oljetryck, det sker ju pga att du inte har olja i motorn. Du har säkert en konstant förbrukning av olja som sedan visar sig med att den förbrukats och därmed måste fyllas på. Du bör däremot kanske gå över till en olja med högre viskositet tex. 20W-40 eller 20W-50 varav den senare används för lite äldre båtmotorer. Använd mineralolja. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W50/'> Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 00:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 Hur mycket olja brukar du få fylla på under en sässong? Är det mycket är det kanske dags för motorrenovering. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 23 Juli , 2010 En fråga till dig Maol! Vart tar oljan vägen när den försvinner så plötsligt? Ligger den i skrovet? Om inte, måste den ju försvinna med avgaserna väldig fort men samtidigt väldigt sällan. Verkar skumt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst maol Postad 23 Juli , 2010 Det kan ju vara som ::Harry:: säger att det på något vis hänger kvar i röret till mätstickan och att jag har en konstant förbrukning. Oljan finns inte i kölen. Motorn har ju 20 år på nacken så jag skall göra som du säger Jerhet byta till lite högre viskositet. Kompet verkar annars ok ligger på 8-9 bar skall enligt handboken ligga på ca 10. \maol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 Slitna ventilstyrningar och dåliga oljeskrapringar ger hög oljeförbrukning. Körde en personbil Volvo årsmodell 1989 ett antal år och bytte till finare syntetolja med ökad förbrukning som följd. Var himla bra på att suga sig fast på cylinderväggarna. Den bilen drack dubbelt så mycket som normalt. Gamla hederliga järnspisar mår bäst av vanlig mineralolja. Köp rekomenderad sort hos båtaffären vilket inte brukar bli så dyrt. Hjälper inte det så är det nog dags för renovering av spisen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 24 Juli , 2010 Jag köper olja hos Biltema, 269:- för 10 L 10W-30 att fluscha motorn med och sedan 199:- för 4 L 20W-50. De kan ha oljefilter till OMC också. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Kombiolja-10W301/ http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W50/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser