Gå till innehåll
måndag 16 juni 2025
Utbult

Ej fungerande accelerationspump Solexförgasare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en solexförgasare (PA44) som jag bytt membran, packningar och nål på. Hoppades att detta skulle lösa problemet med den icke fungerande accelerationspumpen men det gjorde det inte. Vad kan det vara för fel? Det kommer bensin ur mässingsmunstycket när motorn är igång men inget bränsle ur det lilla böjda röret ovanför (jag antar att det är där det skall spruta när man pumpar med gasen). Vad kan det vara för fel?

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per,

Jag hade samma problem. Det jag gjorde var att ta av locket på förgasaren och skruva bort det böjda röret. i botten på röret sitter en kula som backventil. Den hade fastnat och lossnade när jag tryckte in den. Då kunde kulan röra sig och öppna eller stänga. Testa att pumpa med accpumpen utan röret för att se så att det kommer soppa dit fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker liv i min egna gamla tråd igen...

Jag har fortfarande inte fått ordning på accelerationspumpen på min Solex PAi 44. Skruvade loss det böjda röret och kollade så att kulan i backventilen inte kärvade vilket den inte gjorde. Blåste även igenom röret och det var inte stopp. Alla packningar/membran byttes förra våren och båten har inte gått i princip någonting p.g.a. andra anledningar i somras. Finns det fler ställen i förgasaren som jag kan kontrollera för att  skapa fritt flöde i accelerationspumpen? Rensa ur med lämpligt verktyg?

All hjälp och alla tips mottages gladeligen då accpumpen i princip aldrig funkat vilket ibland är ganska stressande i vissa situationer. När jag behöver gasa till lite snabbare vill motorn gärna dö och det kan vara ganska stressande vid t.ex. tilläggningar eller när man fort behöver få stopp på båten.

/Uppgiven...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter även en backventil till pumpen, i botten av förgasaren. Det är en sexkantig plugg, skruvad underifrån, där pumpstången sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla det och återkomma. Kikade även på pumparmen och den gjorde inte så stort utslag när jag pumpade med gasreglaget. Misstänker även att den kan vara felaktigt inställd. Dock kom det ingen bensin när jag pumpade direkt på accelerationspumpen heller.

Story goes on...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har exakt samma problem. Har en aq140 med dubbla Solex 44 PHN. På den ena kommer det soppa när jag rycker i hävarmen till acc-pumpen, men på den andra kommer nästan inget alls. Motorn går igång på startgas, men dör efter ca 10 sekunder. Jag skall pilla lite till och se om jag kan få samma spel på båda acc-pumparna: den dåliga verkar väldigt trög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om pumpen verkar trög kanske en renoveringssats med nytt membran kan göra skillnad. Renoverade inte själv men satt bredvid och det var inga konstigheter att plocka isär förgasaren. Är man osäker på hur saker och ting sitter ihop kan man ju alltid fota av arbetet under tiden.

Har inte hunnit titta på min förgasare och backventil ännu. Ska sjösätta inom någon vecka och provköra ordentligt. Får nog hjälp då också om något behöver åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ett numera återkommande problem. Jag har ett antal motorer med solex-förgasare som jag varje vår får åtgärda. Det bränsle vi har idag ställer till det. Den lilla kulan i backventilen under förgasaren sitter fast och tomgångsmunstycket är igensatt. Efter ordentlig rengöring så fungerar det hela sommaren.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...