Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
segeljoe

svårt att köpa båt

Rekommendera Poster

Vad ska man välja som första(familje)båt? Har inga kappseglingsambitioner men vill gärna ha det bekvämt och tryggt. Har studerat Blocket i snart ett år och det finns båtar där som har gått ner i pris med 30% och mer utan att ha blivit sålda. Antingen så har säljarna fel prissättning, eller så vill ingen köpa. Samma sak för både billiga och dyra båtar.

Ska jag välja en liten, billig båt att börja med, eller försöka få rätt direkt för att slippa byta?

För tillfället väljer jag mellan Albin Viggen (nedre delen på skalan) och Beason 31 (övre). Däremellan finns Maxi 68, Maxi 77, C & C 26, Albin 78, Becker 27, Allegro 27, Tur 84, Ballad, Joker, Comfort 30, Möre 30, Åh 30, Winga 860, Boström 31, Marieholm 32, det handlar om begärda priser mellan 20.000 och 200.000 kronor. Största problemet är att dom som är intressanta ligger långt iväg från min hemmahamn i Sölvesborg/Blekinge.

Om jag får tag på en Boström 31 MK2 i närheten till ett hyfsat pris så tvekar jag nog inte, verkar vara en väldigt stabil båt, kanske med lite för liten sittbrunn, vet ej heller om rattstyrningen är nån fördel.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar på det temat här. Sökfunktionen är ett utmärkt hjälpmedel.

Tre tankar från mig:

1. Kan du segla någotsånär är det ingen nackdel att köpa båt en bit hemifrån - då får du en fin semester när du i lugn takt seglar hem båten. Närområdet kommer du se mycket av i alla fall.

2. Är din familj lika intresserad  och hur stor är den. Kan det vara så att det blir lättare att trivas med en bekvämare båt så intresset inte falnar så köp en större på en gång.

3. Rattstyrning är inte idealet på båtar under 35-fot. Ratten tar plats och en gumma/gubbe måste stå i regn och rusk och styra. Med rorkult och förlägningspinne kan man krypa in i skydd av sprayhooden. Dessutom kan man sitta i famnen på den som styrSkrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta fundera/studera. Köp en båt. Ta en Viggen (ok båt, lätt att hitta, billig, lätt att bli av med), eller varför inte en StorTriss. Börja segla.

Sen när du börjat segla, så förändras din syn på vad som är rätt och båten du köpte, och som då var rätt, har kanske inte blivit fel men lämnar visst utrymme för förbättring. Då byter du båt.

När du bytt båt så fortsätter du segla. Också upptäcker du att det du tyckte var bättre faktsikt var bättre. Ibland. Fast ibland så visar det sig att när verkligheten möter teorin så var det inte riktigt som man hade tänkt sig.Ibland visar det sig att det du tyckte var den nya båtens svagheter i själva verket är bra sidor. Din syn förändras. Samtidigt förändras de personliga förhållandena (man blir äldre, kanske skaffar familj, barn, barnen flyttar hemifrån, man skiljer sig, man gifter sig osv osv). Du byter båt igen. Kanske.

Hela tiden passerar livet förbi och du hade kunnat varit ute och seglat. Köp nu en båt innan sommaren är slut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78 är en trevlig båt. Lätthanterlig och hyggligt bra utrymmen under däck för sin storlek. Av de båtar du räknat upp skulle jag välja den.

B31, Möre 30 och ÅH 30 är ofta självbyggda och kvalitén kan skifta mycket. Marieholm 32 är säkert en fin bobåt, men är ganska tung. Likaså Allegron som är långkölad och därmed lite svårstyrd i lättvind och vid motormanövrar.

Maxi är ju inte allt för vacker, men funktionell. Dessutom är ju fördlen att det finns många att välja på, och då finns det också en del begagnade segel att få tag på om man inte vill lägga pengar på nya segel.

Ballad och Comfort 30 är också fina seglare, men med stora försegel att skota hem.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus är en fin 28 fots båt som seglar väl och är ganska vanlig. En sådan borde du kunna finna hyffsat nära dig och pruta ned under 200 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipsen, kanske blir en Viggen till att börja med, bättre än att aldrig kasta loss!

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp nu! Det är köparens marknad med över 2500 båtar till salu på Blocket. För 200 tkr får du en bra båt. Själv är jag mycket nöjd Maxi-ägare sedan 15 år tillbaka och uppskattar båtens utrymmen och sjöegenskaper, alltid trygg och stadig.

Utrymme och relativt bra komfort är viktigt när man seglar med familjen. Du ska kunna sova skönt och inte behöva bygga om halva båten varje kväll för att få tillräckligt med kojutrymme. Toa med septitank och inombordsmotor är också bekvämöligheter och trygghetsfaktorer som är värdefulla.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viggen är nog en jättebra båt för de pengarna som den kostar, men...

om olofström är din hemmahamn så har du ingen omedelbar skärgård intill dig och en något större båt kan vara en stor fördel av många anledningar - bl a vid öppet hav och större vågor. Dessutom vill du kanske bo över någon / några nätter i blekinge skärgård och då tror jag att en större båt kan vara mycket värt.

Vi bodde iofs 6 personer i en viggen på bolmen då jag var barn, fast bara en natt i taget...

Själv seglar jag en Comfort 30 i blekinge med ronneby som hemmahamn och är nöjd, speciellt med tanke på vad man får för pengarna i den klassen. Jättegenuan så talas om är inte så farlig så länge man är pigg o kry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Compis 28 och jag föreslår att du tittar närmare på en sådan.

Den är en bättre seglare än de flesta modeller du nämner, och rymligare för familjen.

Priserna på dessa båtar är ofta betydligt lägre än andra i samma storlek.

Ett rejält bygge som tål tuffa tag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att rekomendera sin egen båt och det kommer jag också göra. Vi har en Sunwind 26. Väldigt rymlig för att vara en 26a. Separat toalett till skillnad mot andra mindre båtar. Stor sittbrunn, perfekt för flera personer.

Stor golvyta, bred och högre i tak än alla andra i samma storlek.

Mvh hanna

Bilder på sunwind 26 hittar du på www.hannasfotoliv.blogg.se

post-10014076-1394236421,4432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EFter 10 månader av litteraturstudier, prat med segelfolk, marknadsstudier, studier av båttyper kom jag fram till en egen kravlista. Det blev ganska många faktorer det.

1. Storlek. Jag är mest ensam men vill kunna ta med ett par personer samtidigt som jag vill gå under 3 meter bredd för att kunna lägga till på lite mindre platser. 27-30 fot verkade lagom. I kravet ingår ståhöjd och med 191cm blev det besvärligt men 180cm plus pentryt rakt under ruffluckan kändes som en hygglig kompromiss.

2. Köl. I början var jag inställd på långköl på lite felaktiga premisser. Det som man tror är en fördel med långköl vid tilläggning i naturhamn är egentligen en nackdel då de ofta inte når intill land där en fenkölad med sitt överhäng gör det. En långköl är dessutom knepig att manövrera i trånga utrymmen, i synnerhet ensam. Valet för min del blev fenköl. Det finns andra faktorer kring valet men konstigt nog blev dessa två ovan avgörande.

3. Rigg. Finns ju ett antal kombinationer. Masthead med eller utan babystag. Partial med eller utan backstag. Stående eller genomgående mast. I mitt fall ville jag kunna genomföra en stagvändning ensam utan att ha onödigt lite segelyta uppe och utan autopilot. Då faller i mitt tycke masthead bort då en större stor bör minska risken att stanna i vindögat medan man hanterar genuan. Större stor och mindre genua ger partialriggen som val, helst utan backstag som är en sak för mycket att hantera tycker jag. I början siktade jag på självslående fock men det släppte jag med tiden.

4. Motor. Detta är det enklaste kravet för min del. Dieseldriven inombordare och inte alltför svag. Jag måste kunna gå västerut från Norsholm i Roxen i rak motvind på hösten och det är dåligt med plats för kryss. 7-8 hk är på gränsen så helst lite starkare. Jag ville helst ha rak axel för enkelt underhåll.

5. Budget 200000.

Med dessa krav försvann majoriteten och det blev lätt att leta. Jag koncentrerade mig på Maxi Fenix och Albin Cumulus. Hittade ingen Fenix med större motor så det fick till slut bli en Cumulus. Den ligger segelklar i södra Vättern och ska seglas hem någon gång de närmaste 2 veckorna. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som någon tidigare skrev alltid lätt att rekomendera den egna båten, så så gör även jag.

Jag tycker att MAXI 77:n är ett mycket bra val, de är billiga, rymliga innuti trots ganska nätta yttermått, ofta hyfsat ombonade. Det man saknar är ett toalett-bås. Men i gengäld har du en enorm sittbrunn. Den går högt i vind och är snabb även på kryss.

Det finns ca 5000 tillverkade så därför är utbudet enormt!

Vi var ute 7 pers i helgen och det var inte någon som klagade över att det var trångt... alla över 20 år men ingen över 70 kg, så då kan man sova två på de 70cm breda kojerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har under våren precis som ni följt marknaden men begränsat oss lite mer ekonomiskt. För några veckor sedan köpte vi en Birdie 24, och som segelbåt var den lätt att hantera och som bostad helt ok om man ser till storleken. Vi har varit två vuxna och två mindre barn.

Vi visste inte riktigt vad vi hade att vänta oss, för trots båtvana har vi inte seglat förr. Men vi har tagit oss från Mälaren och nu påbörjat Göta kanal-resan för att ta oss hem till Vättern.

Under våren har vi kikat på Birdie 24, Albin Viggen, Maxi 68 & 77, Rock 20 och Triss Magnum. Med facit i hand är vi nöjda, men känner samtidigt att när vi väl fått ordentlig kläm på seglingen så byter vi upp oss lite grann. 

Ha en trevlig sommar. Det har vi...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

Jag har en renoverad Beason 31 som skulle passa dig perfekt, dvs om du vill ha en båt du kan segla med - för 200k får du nåt gammalt med urusla seglingsegenskaper.

Hör av dig om du är intresserad, båten finns på land i Oxelösund, klar för sjösättning. Har lagt ner 4 års renovering på den och säljer med förlust pga marknadsläget och tight situation.

Jag har tel 019-236064 alt 0732-452144, alt email fredrikwallinder@gmail.com

hälsning,

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för det men det blir nog för dyrt för mig, 200k är min övre gräns men som det ser ut nu kommer jag att börja längst ner med en viggen för 25k och se om familjen tycker om att segla. Sen kan man ju alltid byta upp sig utan att förlora för mycket. samtidigt är naturligtvis Beason drömmen för 70-80 talsälskaren, rymlig och snygg.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blev en Karlskrona Viggen (nr 109) för hela 28.000 kronor med rullfock, spoltoa, solcell, johnson 8 hp, nerdragna fall, radio, ekolod, badstege, teak i sittbrunnen, origokök, ankare, förtöjningar, kompass, fin vagga och till och med en spinnackerbom (är det nån som har en spinnacker till salu?). Köpte ett sjökort och började segla direkt, än så länge mycket nöjd. Är nog inga problem att få igen dom pengarna om jag vill byta upp mig.

Att den låg i min hemmahamn gjorde ju inte saken sämre, kan ligga kvar på samma plats!

Efter lite städning är vi nu redan ute och njuter av båtlivet.

Tack för era bidrag!

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...