Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
siteadmin

21 mest sålda båtarna genom tiderna

Rekommendera Poster

Sveriges mest sålda båtar

     

     

Här är en lista över Sveriges mest sålda båtar genom tiderna. Korrekt statistik över modeller saknas (det hände till exempel att båtbyggare började med båt nr 400, bara för att det skulle verka som om man sålt fler än man gjort), och Vi Båtägares Lasse Genberg har därför författat den med hjälp av sin nästan 40 år långa erfarenhet av fritidsbåtar och även med hjälp av flera stora namn i båtbranschen som varit med sedan slutet av 1960-talet.

Här finner du listan på Sveriges 21 populäraste motorbåtar,

http://www.vibatagare.se/Files/Bilder_ViBatagare/artiklar/VIB1007A055_058v1.pdf

http://www.vibatagare.se/Files/Bilder_ViBatagare/artiklar/VIB1007A060_061v1.pdf

     

Men listan blir inte exakt förrän DU har gjort ditt bidrag. Fattas någon båt? Vilken är nr 22 på listan? Ska den interna ordningen göras om? Varför glömde vi bort Buster L (som borde haft plats 4 på listan)?

//Paul Bogatir

 



Senast ändrad av siteadmin | 21 juni 2010 | 13:20



Senast ändrad av siteadmin | 21 juni 2010 | 13:54

354117.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster L ska inte vara med eftersom den väl är en helt öppen båt? jag antar att om roddbåtar od ingick, så skulle listan se helt annorlunda ut?

 

Men jag saknar Monark 670 på listan. Den lever ju fortfarande, tillverkas i Holland, dock lite modifierad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som föregående postare sa så är väl Buster L en helt öppen båt och man måste väl ha något mer kriterie än att det är en motorbåt eller så får vi en massa jollar och ointressanta plastekor i topp.

Och kriteriet nu verkar vara att det ska vara en svensksåld motorbåt med något slags överbyggnad och som tillverkats i många exemplar i principiellt samma modell.

Örnvik 550 ligger ju tvåa på listan så jag tycker det känns som Örnvik 535 också borde finnas med.

Sedan har ju Selco funnits med länge - nog borde väl någon av deras modeller varit tillräckligt beständig för att ha sålts i 1000 ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en snabbvariant av Vi Båtägares lista för att ge lite överblick:

1. Ryds Camping

2. Örnvik 550

3. Ryds Hajen

4. Albin 25

5. Ryds Tumlaren

6. Flipper 575

7. Solö

8. Uttern 510

9. Flipper 640/666

10. Nimbus 26

11. Crescent 49

12. Flipper 620

13. Skärgårdsbåt S-10

14. Vindö (vackrast)

15. Flipper 510

16. Flipper 700

17. Folkparcan

18. Saga 27

19. Monark 69 (fulast)

20. Fjordlingen

21. Ockelbo DC 21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett har Buster L sålt som fan – tydligen har finnarna stämplat ut runt 15 000 Buster L sedan starten (varav knappt 5 000 finns i Sverige). Det är galet, galet många båtar.



Senast ändrad av Ockelbo4ever | 21 juni 2010 | 17:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco, Mysingen, Selco som någon skrev och någon mer modell från Fjord skulle kunna knipa plats 22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken är då den mest sålda båten i världen? Tror det är Bayliner 175 BR..Läste det nånstans..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett mejl från Mikael Wahlberg, Vi båtägare, som undrade hur jag kunde veta att Monark 670 fortfarande tillverkas i Holland. Jag svarar här Mikael, hoppas det går bra?

Jo, jag har läst det på flera platser på Internet, tom sett bild av den.

I denna uppräkning av 100 klassiska båtar i Sverige, gjord av Vi Båtägare, nämns det.....

http://www.vibatagare.se/Files/Bilder_ViBatagare/Nytta_tips C3A5d/batarnas_topp_100/100_47_basta_batarna.pdfhttp://www.vibatagare.se/Files/Bilder_ViBatagare/Nytta_tips_råd/batarnas_topp_100/100_47_basta_batarna.pdf'>

På plats 66, Monark 670..........

Jag ska se om jag kan hitta mera info om saken. Återkommer.......

Edit.

Länken verkar inte fungera. Provar igen.

 Edit 2. En gång till.



Senast ändrad av labbibia | 23 juni 2010 | 11:38



Senast ändrad av labbibia | 23 juni 2010 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken rolig länk du hade där, Har nämligen vart och köpt en Myra Rita, kul att få lite mer kött på benen om den när man e på den riktiga bryggan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monark 670 vet jag inte om den tillverkas fortfarande.

Men har sett holländska annonser på Crescent 24 salon som båten hette sist jag såg den.

Båten är 7,28*2,59 och dom leveransår som jag har sett är 2005,2006 och 2007.

Vad jag minns så satt det en ratt där toan sitter på Monark 670,alltså under kapellet.

Båten har även visats på den flytande båtmässan i Amsterdam.

Men att Googla några uppgifter om båten idag verkar svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag gjorde min egen lista över de båtar som jag tycker är vanligast som ligger här. Den gäller södra delen av skärgården.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348755

Det som är kul är att båtmodellerna skiftar väsentligt när man åker längs kusten. En båt som verkar vara rena Volvo V70 i stockholm skärgård, finns knappt vid höga kusten eller i blekingeskärgården.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknade faktiskt Ockelbo B16/T16 och S14/B14/T14 i listan. Trodde nog att någon av dom, främst B/T16 skulle vara en av dom mest sålda. Finns ju fortfarande otaliga (åtminstone i Stockholm Skärgård) men det kanske bara är där.

post-10014573-1394236451,0833_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att läsa listan, även den med de vanligaste båtarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...