Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Fanta_gbg

Serva en Volvo Penta

Rekommendera Poster

skall serva min Volvo Penta MD2B tror jag den heter 25hk, förrutom olja och fillter (bränsle/luft?) vad kan man göra mera? Rengörning av spridare?

Något annat som skall göras? Fett på utgående axel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en del standardsaker du bör göra vid varje upptagning och sjösättning, alltså ren grundservice. Info om detta kan du läsa i Volvo Pentas uppläggnings och sjösättningsguide:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/do_it_yourself/laying_up_and_launching_guide/Pages/laying_up_and_launching_guide.aspx

När du gjort denna typ av standardservice (vinterkonservering, impeller, oljebyten, drivremskoll, filter, mm) så beror eventuell ytterligare service på om behov finns, dvs om du verkligen behöver kolla spridare, ventilspel, mm. Men det är inget du normalt behöver göra varje år. Och är du inte en van motormekare så gör du nog inte detta själv.

--

Edit: Länkfunktionen verkar trasig, kopiera texten i länken ovan och klistra in den i webbläsaren. Ta sedan bort de eventuella mellanslag du får vid radbrytning. Jag får numera även all text i forumet understruken om jag inte har markören i texten. Lite osnyggt, hoppas det fixas till snart...



Senast ändrad av Tomas99 | 14 juni 2010 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det skall jag kolla på!

En av anledningen till serva motorn är att den dör när jag varvar den. Just nu ligger den på ca 1500varv och gasar jag så dör motorn. Tips på vad det kan bero på?

 

Jag tänkte börjar med grunderna då jag inte vet vad som är gjort med den, fått lite flummiga svar från säljaren, men med tankte på skicket så hade han nog inte så mycket intresse av båten på sista tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte någon supermeckare av dieslar så du får säkert bättre svar och mer detaljerade idéer av någon annan. Men eftersom din båt tydligen har lite eftersatt underhåll är det en sak jag definitivt hade gjort, oavsett om det löser ditt problem eller inte. Det är att kolla hela bränslesystemet från tank till finfilter. Men det kanske du redan gjort?

Om inte, kolla i så fall att tanken bara innehåller rent bränsle, vatten och avlagringar får du annars suga ut. Har du dieselbakterier eller annat klegg får du nog rengöra tanken också, samma sak i så fall med slangar och därefter byta filter en gång till. När det är gjort så vet du i alla fall att diesel kan komma fram obehindrat och först därefter hade jag ens funderat på att felsöka motorn i sig. Har du inte ett grovfilter med vattenavskiljare kan det också vara läge att installera ett sådant.

Jag är inte expert nog att säga om klegg i tank och ledningar kan ge exakt dessa symptom. Men oavsett vilket vill du säkert veta att inte klegget sätter igen ledningarna när det börjar blåsa och gunga där ute och innehållet i tanken börjar röras runt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat tanken, men om jag börjar med att byta bränslefiltret borde man då inte så om det är skit i eller om det bara är smutsigt? Hur kollar man annars tanken? Är det till att tömma den då menar du? Tankgivaren fungerar inte eller kom jag just på, kanske finns ett samband i inte hunnit kolla.

Men det känns som den stryps när man gasar vid belastning, gissade på bränslet men vet ej. Skall ändå serva den som jag inte vet när detta är gjort. Olja bränslefilter och luftfilter (om det finns?)

 



Senast ändrad av Fanta_gbg | 14 juni 2010 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skulle kunna hända är att du har dieselbakterier eller något annat klegg i botten av tanken. När motorn börjar suga diesel så kan det röra sig mot sugröret och helt eller delvis sätta igen det. Lite diesel kanske kommer igenom men det ställer definitivt till med problem.

Om du inte redan bytt filter kan det även satt igen sig eftersom dieseln kan bli till paraffin över vintrarna. Ha för vana att byta filter varje vår, efter vintersäsongen, inte före.

Jag tror inte du alltid kan se sådana problem på/i filtret i sig, möjligen om du har massor av bruna dieselbakterier som sugits fram ända till finfiltret. Har du ett grovfilter med vattenavskiljare typ glasburk kanske du kan se brunt klegg där. Jag har en båtkompis som felsökte sin värmare förra sommaren och höll på att bli gråhårig. Innan han insåg att han hade just problem med att den tunna slangen med diesel hade satt igen sig i början utav geleaktig diesel och pumpen inte riktigt orkade suga tillräckligt med bränsle.

Är det något jag lärt mig om marindieslar är det att först kolla bränsletillförseln och vara 100% på att denna är ok innan man börjar leta efter något annat. Plus att om motorn tappar effekt på sensommaren (på västkusten) så ska man kolla propellern efter beväxning innan man börjar leta fel på motorn... Detta senare lärde jag mig av marinans lokala båtmek, han vägrar gå ner i någon kunds båt innan propellern är kollad.

Sammanfattningsvis då, du bör kolla tanken oavsett om detta är ditt problem eller inte. I bästa fall har du en inspektionslucka som du kan öppna, om inte så kan du ta bort tankgivaren och spana ner i det hålet med en stark ficklampa. Är det lite bottensats kan du försöka suga ut det med en oljesug (typ vaccuumsug) som finns i båttillbehörsaffärerna. Du kan ju också prova att röra runt lite i dieseln så ser du konsistensen på botten. Är det inte helt rent och du inte lyckas få bort allt med sugen så får du nog vända på det och suga ut all diesel till dunkar och sedan göra rent på annat sätt. Inte så roligt men definitivt roligare än att få bränslestopp när man minst önskar det. Jag tror PB hade en mycket kort artikel om tangrengöring i vintras.

Och är inte detta ditt problem så vet du i alla fall att motorn kommer att få bränsle även när det blåser och gungar som värst. Bara det gör det värt att kolla tanken!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 200-hästars TAMD 41 nyreparerad Penta - men ändå i höstas började båten gå väldigt dåligt. Kom inte upp i mer än 1800 varv. Boven var luftfiltret - ett nytt sådant och båten går som ett skott. Trodde inte det var möjligt att det kunde bromsa en 200-hästars och att fenomenet kom så snabbt, men en halvtimme senare var problemet löst. Byt luftfilter!

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, luftfiltrer står högt på att göra listan och skall se om jag kan kolla i tanken hur det ser ut, man vet ju inte hur länge bränslet har funnits i den tanken.

Jag har även från annat håll hört att man skall kolla propellern så det kan ligga något i det

Nu har jag att göre en dag eller två :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...