Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Fanta_gbg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fanta_gbg

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack ! Ser exakt ut som en Ryds Hajen Sport, samma rutor och samma fäste på fören, samma pollare baktill Tusen tack !
  2. Hej tackar för svar, Ockelbo 16 T kankse ? Då får jag börja googla på Ockelbo
  3. Yamaha 40kh 90-tal, kort rigg på min Selco båt, behöver byta till läng rigg, kan man förlänga riggen? ASndra förslag då jag inte vill byta motorn då denna går som en klocka
  4. Fanta_gbg

    Selco

    Selco båt som jag köpte förra året, någon som kan hjälpa mig att identifiera denna model/år? Kan inte hitta id bricka, (vart skall denna sitta?) tror det är en Selco Riviiera 70-tal? Misstänker att ruta och kapell är nyligen utbytta men tror stolarna är original? Går att fälla dessa till sol stolar De få kännetecken på denna båt borde vara stolarna och pollare längst bak men vet ej om pollarna är original, dock är de inte fasta då man kan öppna dessa baktill, fattar inte riktigt varför.. Tacksam för all hjälp jag kan få
  5. Någon som har erfarenhet av byte från inombodare mot en utombodare på en midre plastsnipa? Snipan är på 22fot, MD2B från sent 70tal, jag fick mecka väldigt mycket förra sommaren och funderar på att byta till en 9,9hk med lång rigg med laddning, dels för att få mer plats i båten och dels för att ha mindre underhåll på motorn. Vad kan det finnas för fördelar och nackdelar? Gissar på att motorn väger 2-300kg som försvinner ifrån mitten på båten, påverkar det sjödugligheten? Så den stora frågan är om det får att använda båten med en utombordare och hur det blir i när det är sjö?
  6. Hur redigerar man sina inlägg? hittade bara svara eller citera Flatstiftet skall sitta på D verkar det som, men så hade jag kopplat och det fungerade inte, antar att det är generatorn som är kass
  7. Hej alla semesterfirare, hoppas det är någon hemma som kan hjälpa mig! Jag har en Volvo Penta MD2B som jag har köpt en beg. generator men får inte ihop elen. På den förra (som inte är likadan) fanns det 3st elkopplingar. Plus och Minus och flatstift (lampan?) På denna finns det flera möjligheter, skall vara en orginal med röd platta/kylflänsar. På plattan sitter följande: B B (Dessa två är större mutter) D /61 Minus (Dessa två är något mindre) Utan för denna röda plattan sitter ytterligare en B och en 61 som sitter nära regulatorn Sedan är det en kabel från regulatorn som inte är kopplad. Så hur borde detta bli, minus och plus borde vara självklara men är det skillnad på dessa 3st B ? Lampan (Flatstift på den förra generatorn, svart sladd) skall den till minus? Och sladden från regulatorn (röd) skall den till 61?
  8. skall vara samma som på förtält, dvs insidan
  9. Tackar för alla svar, luftfiltrer står högt på att göra listan och skall se om jag kan kolla i tanken hur det ser ut, man vet ju inte hur länge bränslet har funnits i den tanken. Jag har även från annat håll hört att man skall kolla propellern så det kan ligga något i det Nu har jag att göre en dag eller två
  10. Båten finns i Björlanda, men skall prova att byta ut regulatorn först annars har jag hitta en utbytes för 1000kr inte så farligt så vet man att allt är OK på motorn
  11. Det får nog bli till att sy själv, det var inte gratis att sy upp nya dynor!
  12. Jag har inte kollat tanken, men om jag börjar med att byta bränslefiltret borde man då inte så om det är skit i eller om det bara är smutsigt? Hur kollar man annars tanken? Är det till att tömma den då menar du? Tankgivaren fungerar inte eller kom jag just på, kanske finns ett samband i inte hunnit kolla. Men det känns som den stryps när man gasar vid belastning, gissade på bränslet men vet ej. Skall ändå serva den som jag inte vet när detta är gjort. Olja bränslefilter och luftfilter (om det finns?) Senast ändrad av Fanta_gbg | 14 juni 2010 | 16:16
  13. Hej Jag har mätt batteriet och den får ingen laddning, så något är fel. Det sitter en liten vit kul sak på generatorn, där elen går in om jag minns rätt, trodde det var laddningsregulatorn? Isåfall borde det vara enkelt att byta, annars blir till att byta hela generatorn
  14. Tackar, det skall jag kolla på! En av anledningen till serva motorn är att den dör när jag varvar den. Just nu ligger den på ca 1500varv och gasar jag så dör motorn. Tips på vad det kan bero på? Jag tänkte börjar med grunderna då jag inte vet vad som är gjort med den, fått lite flummiga svar från säljaren, men med tankte på skicket så hade han nog inte så mycket intresse av båten på sista tiden
  15. skall serva min Volvo Penta MD2B tror jag den heter 25hk, förrutom olja och fillter (bränsle/luft?) vad kan man göra mera? Rengörning av spridare? Något annat som skall göras? Fett på utgående axel?
×
×
  • Skapa nytt...