Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Gäst Henrik

Slår i motorn

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

....trodde först den skurit, svänghjulet gick inte att rubba en millimeter och startmotorn lyckades inte heller rubba det. Men efter att ha juckat lite åt fel håll så gick det till slut att dra runt hjulet. Det tar dock emot, ibland mycket ibland lite mindre, vid ett visst läge. Drar man runt hjulet till där det tar emot så orkar inte startmotorn dra runt det utan hackar fram hjulet lite för varje gång man försöker starta för att sen dra runt det helt när hjulet kommer förbi motståndet. Startar man motorn hörs ett tydligt skrammel eller nästan som något slår i motorn. Känns ju inte som något fel man fixar i ett nafs själv men vad tror ni det kan vara? Kanske sjunger den på sista versen i alla fall. (Mercury 90hk 6:a, 1982 utombordare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skuren

Låter som en klockren skuren motor du....ta ett kompprov så får du veta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Hur gör man ett komp-prov då, är det något man gör själv? Jag trodde att det skulle vara omöjligt att dra runt motorn för hand om den hade skurit? Det går hyfsat lätt att dra runt den förutom just i ett läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Kompresions test kan du utföra själv, innförskaffa en komp mätare från tex Biltema, kostar inte många kronor. Låter som förra insändaren skriver att motorn har skurit, du får då en skada på cylinder väggen och kovlringarna, kan även va så att kolven har skadats, i alla lägen måste nya grejor in. Börja med att kolla komp, och hur mycket det diffar på dom olika cylindrerna och återkom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

OK, jag gör ett prov. Vad snackar vi för pengar för att byta cylinder och kolv? Är det 5 000, 10 000 eller 25 000? Eller ännu mer? Vill bara ha en fingervisning om det är någon mening att lämna in den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Steve med selcon

Är det så att den skurit så kanske du åker på att borra om cylindrarna...det gäller alla att du måste köpa nya kolvar o ringa i grövre dimension, det är nog knappast lönt på en sån gammal motor...skulle tippa på att kalaset kostar med borrning ca 15-20 tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Lita inte på han med Selcon!!!!! :lol: :lol: Det räcker att byta på den/dom cylindrerna som e skadat. Kan räcka med slipning, men detta måste mätas upp först. Räkna med ca 3.000:- och upp beroende på hur mycket du kan göra själv o hur många cyllar som e trasiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Steve med selcon

Hörru Berra...om det är för skadat då o han måste borra...hade du tänkt dig att han skulle åka omkring med olika kolvar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Inga problem med olika kolvar, skiljer ju endå bara 0,00000000002Km

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Berra, du verkar gilla HPD. Skulle inte vilja följa dina råd i stället. Gör man nåt så gör man det ordentligt. På en sån stor motor är delarna svindyra. Och är man inte haj på grejerna kan det bli ännu mer problem. Ett kompprov är okey. Men lura inte i nån att det bara är att kasta i kolvar hur som helst. Honar man en cylinder är det ju hänt att det går bra med samma ringar. Men borrar man upp måste det göras på alla cylindrarna. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om cylindrarna är olika stora så blir det olika effektuttag, vilket lär göra att motorn går väldigt ojämt och frestar på vevstakar å annat. Bara en teori jag har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut inte att man bara kan borra vissa cylindrar. Man kan väl inte köra med olika stora kolvar i cyllarna.Är en cylinder så skadad att man måste borra, måste man väl göra det på alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn skurit (vilket låter troligt). Måste antagligen en eller flera cylindrar konas/borras om. Vilket inte är något man gör själv i garaget... Men Du behöver inte borra/byta alla. ;-) Finns standardmått på uppborrning/kolvstorlek. Utbyteskolvarna är även avstämda i vikt för att det ej skall bli vibrationer... Gissar att kostnaden ligger på ca 5.000 per skuren cylinder. Någon båttidning - troligen Praktiskt båtägande - hade ett reportage om renovering av utombordare i början av året (nr 1 el 2). Lycka till :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Vist kan man byta bara en kolv! Ingen bytar kolvar i onödan!!! Kolla med vikken mototr firma som helst så får ni tvivlare svar på eran fråga :shock: E man någorlundsa kunnig så kan man hona själv, men borrning får man överlåta till proffsen. Svåraste e vell att bestämma om man måste borra eller hona (måste mätas upp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag honade cylindrarna på min bilmotor (2 av 6 cyl) förra året och jag ångrar att jag inte borrade. Men är det bara små repor i cylindern borde det räcka med honing och nya kolvringar. Men jag ringde just ett proffs och han sa att man INTE kan kan ha olika kolvstorlekar. Köp i så fall större ringar om så måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst kan man byta bara en kolv - om du byter till samma storlek på kolven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Byter man till en oversize kolv så blir inte din gamla 2,5 liters motor plötsligt 3,0 liter. Man går upp minsta möjliga i storlek Finns det oversize kolvar till den specifika motorn man har då räcker det att byta bara den kolven ringar. Kolvarna e avvägda för att klara detta utan att det blir obalans i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Oversize kolvar e större enn dom som sitter i original... Därav av namnet. Man måste givetvis borra för att kolven ska gå i cyllen. Men skillnaden blir nest intill obefintlig i ccm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Berra! I många gamla motorer så skiljer det oftast mellan 5-10% i kompression i cylindrarna ( Om motorn är frisk )så en större kolv på någon tiondels millimeter påverkar knappast. Däremot hade jag nog bytt kolvringar på alla cyl eftersom man måste plocka ur alla kolvar har jag för mig. och det är det stora kruxet att få i dom igen. Särskilt på en sexa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, undrar lite om borrning....

 

Varför skulle borrning av en cyl inte funka? På en gammal motor är det alltid skillnad i komp mellan cyllarna, jag har för mej att man brukar kalla motorn frisk om skillnaden inte är mer än 0,3 mellan cyllarna i kompet. Effekt skillnaden på den borrade cylindern är försumbar och givetvis måste kolven vikt justeras jmf de andra. Då funkar det....

 

Men å andra sidan, vilken jeppe borrar bara en cyl när hela blocket ändå måste in? Skulle vara på en vblockare med skilda block...men men...

 

 

Om killen ska borra? njae, leta upp ett friskt block istället...Fast motorn e juh rätt gammal så det vette f_n de heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se ljuset!!

Du har nu förmodligen fått ett perfekt bojsänke...tihi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...