Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Dick

Bavaria segelbåtar

Rekommendera Poster

Jämföra äpplen och päron och göra statistik av det hela är en del bra på. Klaga på gamla griniga gubbar och 70-talsbåtar och sedan jämföra seglingsegenskaperna med samma båtar mot en modern båt är ingen höjdare tycker jag. Jämför i stället modernare Orustbyggen om du ska jämföra över huvud taget.

HR 31 byggd 1992 Lys 1,14

Najad 330 byggd 1997 Lys 1,17

Najad 373 byggd 1999 Lys 1,20

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni kan inte jämföra najad och rassy båtar med bavaria. Och självklart är det inte bara glansen på lacken i inredningen. Det är liten del av allt kvalitets tänkande det är med rassy och najad. Båtarna är gjorda att tåla stryk. Segla långt och hårt. Båtarna är som pansar vagnar jämfört med bavaria. Jämför balkar m.m. Och allt som används skruvar m.m ja allt är oftast av högsta kvalite. Helt annat tänkande på båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen skall man som sagt jämföra båtar från samma år om man skall jämföra snabbhet. Najad 355 Najad 440 Najad 505 Najad 570 Najad 332 Najad 380 dessa 2 båtar är gamla. Dom övre är nya och kan jämföras med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då faller ju resonemanget att jämföra Bavarians pris med en begagnad Orust-båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det gör det då. 70 tals långfärds båtar mot nya snabba bavarior. Själv hade jag inte valt en gammal rassy eller najad från 70. 80talet om jag fick välja .om det gäller segling i skärgården 3veckor varje sommar. Skulle jag segla lång segling så måste man välja en stark båt och då går ju bavaria bort med en gång. Då är gamla rassy och najad perfekta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man köper nog på sej en del problem om man köper en bavaria. Det är nog en del slarv och taskiga fastsättningar som man får fixa. Men är man lite händig så är väl det inga problem. Har själv varit sugen på en beg bavaria sharter båt. Ta hem och göra iordning. Kanske byta hela inredning. Och förstärka. Dom verkar ju lite mjuka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte tal om att alla Bavarior skulle ha gipsskruv i däcket (inte skruva ihop skroven, skroven är helgjutna), om det nu stämmer vad han berättade så rör det sig väl om en serie. Det är ju inte heller samtliga Bavaria XX match som tappar sina kölar, men det har ju hänt. Bland annat en uppmärksammad olycka i Kroatien där en miste livet när en 42 match plötsligt tappade kölen. Nu säger jag inte att alla Bavarior har dåliga kölar! Jag tvivlar inte på att Bavariorna seglar relativt snabbt, lystalen på Match-serien är till och med rätt imponerande, men många kommer med LYS-tal för att visa hur bra båten seglar. Båten får ett LYS-tal när den mäts in, sedan justeras det talet efter hur båtarna placerar sig i kappseglingarna. En båttyp som aldrig kappseglas kommer aldrig att få sitt LYS-tal justerat vare sig upp eller ner. Att säga att en båt seglar bra beror helt på vad man ska använda den till. En bra bobåt är inte nödvändigtvis en bra seglare. Ska man bara gå efter hur snabbt båten segla så är ju t.ex. Hobie Cat en bra båt, men den är vare sig bra att bo i eller att korsa Atlanten i. Olika båttyper är bra till olika saker och att jämföra är som att jämföra äpplen och päron. 

 

En tumregel när man handlar någonting är att man får vad man betaler för.

/Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excel319:

Det jag talade om var just 70-talsbåtar, folk klagar på att Bavariorna seglar dåligt och säger att de hellre skulle köpa en 70/80 talare eftersom de är rejälare och seglar bättre...  Visst, kanske är dom en anining starkare i skrov, har annan kölkonstruktion och har en annorlunda mer klassisk inredning/finnish. Men inte är det precis så att en bavaria sjunker bara för att man går på grund eller seglar i hårt väder. Visst kan skador uppstå vid grundstötning men detta beror nog snarare på kölkonstruktionen som är annorlunda på nya båtar, inte bara Bavaria. Och hårt väder klarar dom, vilket jag vet.

Och det är ju inte bara bavarior som varvslyfts pga av en grundstötning. Det sker hela tiden, även Orustbyggda båtar...

Snackar vi långsegling så klarar man ju av detta även i en gamal Vega 27 (majasventure.com) Så nog tror jag att även en modern båt klarar av detta. :) Men jag tror ju att majoriteten av svenskarna som seglar köper båt för att nöjessegla och inte bege sig ut på atlantenseglatser... För segling på Öst- eller Västkusten duger nog en bavaria bra.

Hade priset på en ny HR eller Najad legat i närehetn av Bavarias så hade man naturligtvis köpt en sådan båt. Men alla har inte ekonomin och får nöja sig med en bavaria. Jag personligen skulle aldrig lägga ut lika mycket pengar för en gamal begagnad 70/80-talare. Har ägt några stycken före min bavaria och jag ångrar inte att jag köpten en ny och fräsch båt.

(Gubbar i 70-talsbåtar har altid hört från någon som hört från någon om Bavarias dåliga kvallitet, otroligt roligt varje gång man hör dessa skrönor Cool)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både jag och båten är födda efter 70-talets slut Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller själv på att renovera en möre 30 från 78´ ´ .  kommer bli som en pansar båt. men nästa  båt blir nog en fet bavaria  som jag kommer  pula med i framtiden mkt båt för pengarna. sen kan man ju byta ut det som blir dåligt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni bara orkar... Har inte allt sagts i den här frågan, dussintals gånger om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför får jag en känsla av att många som kritiserar Bavaria känner att de har betalt på tok för mycket för sin HR eller Najad?

Är det den svenska avensjukan som inte vill erkänna att det faktiskt går att få en bra bra båt för lite pengar? Många båtar (3500 båtar om året, HB ca 220 st) blir billigare. Dessutom är andranahandsväret mycket högt för att vara en så ny båtmodell...

 

Det går inte att jämföra en IKEA möbel med något annat, det är för stora volymer...

 

Själva är vi himla nöjda med våran, alla som har riggat och fixat båten för vår långseglig är mycket förvånade och imponerade. Det har hänt välidigt mycket sedan de första modellerna kom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krillee:

Jag såg inte i ditt första inlägg att det skulle vara 70-80 talsbåtar som man skulle jämföra med. Men varför hålla på och jämföra hela tiden. Vi kan väl vara nöjda med vad vi har och inte bry oss i de som pratar (skriver) en massa skit. Det kommer alltid att finnas en massa förståsigpåare, som inte vet så mycket. Samma sak med alla motorbåts- och sommarstugeägare som klagar på att seglare går för motor. Jag har inte köpt segelbåt för att svara upp mot omgivningens krav, utan för att jag gillar att segla, men ibland kan det vara praktiskt att använda motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bilar blir snabbare och säkrare. Båtar blir snabbare och osäkrare. Konstig utveckling. Dom som pratar skit om svenska kvalitets byggen. Är själva tydligen bavaria ägare. Hmm Jag använder gärna en 70- 80tals båt till att smiska skiten ur på dom stora haven. Ett nytt orust bygge har jag inte råd med. Men därimot en bavaria kan man tänkas ha råd med. Det är båtar för arbetare. Så en sån får det bli i framtiden. Jag hade valt en ny bavaria framför en gammal 70 tals båt faktiskt. Själv bygger jag najad båtar. Snygga väl seglande saker som väcker stort ha begär. Väl designade både utvändigt och invändigt. Allt av högsta kvalité. Men ack så dyra. Och sjunker i Pris gör dom inte heller. Så en bavaria är kanon om man vill känna ny båt känsla för en tredje del av priset. Tycker det är kanon att det finns låg pris båtar. Och som dom spottas ut så lär dom sjunka i pris framöver. Då skall jag köpa mej ett kap och renovera Najad och rassy m.fl ser nog inte bavaria som en konkurent bara för att det är samma motor och rigg. Dom vänder sej till helt olika kunder. 0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat Najad de senaste 15 åren och innan dess IW 31 och IW 40. Min bästa vän seglar Bavaria och har köpt den nya 50 fotaren - fantastisk båt för detta pris.  Det är ju bara bra att det finns båtar i olika prislägen.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat Najad de senaste 15 åren och innan dess IW 31 och IW 40. Min bästa vän seglar Bavaria och har köpt den nya 50 fotaren - fantastisk båt för detta pris.  Det är ju bara bra att det finns båtar i olika prislägen.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rätta jämförels borde vara nyare båt

jämförde många  innan jag köpte båt,bla bavaria,dufor,hanse och elan.

Sant att man får vad man betalar för,men så dålig passform och missar som det var i Bavarian är inte ok

Lägger man till bara lite mer pengar får man en snyggare och bättre seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alla dessa båter, på denna sajt finns det 50 st Bavarier till salu, var tog alla nöjda ägare vägen, som nu säljer sina båtar, förmodligen börjar motorerna att krångla,för det är sällan man ser denna båt typ segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och det finns 16 st HR båtar till salu....? Vart vill du komma med den slutsatsen??? Har Bavaria varvet lyckats att få Penta att sälja icke godkända motorer för att monteras in i deras båtar? Nej det måste vara nötterna som äger Bavaria som det är fel på....?Flört

Jisses......



Senast ändrad av Tittisturer | 30 augusti 2008 | 19:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt slutsats, fråga en tysk varför nästan alla köper en Orust båt. jag har seglat i Tyskland 2 år, man måste  ha mer en kikare för att se en Bavaria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, din logik är ju svindlande..... det måste alltså vimla av HR i Tyskland.... Det kanske är därför HR är världens största varv?

HR är helt klart i mina ögon en finare båt, precis som att jag tycker mer om Ferrari än Volvo, men den kostar ju lite mer så det är ju som att jämföra äpplen och päron.

ps. Det finns ju inte så mycket kust eller sjöar i Tyskland så jag undrar vad är det för ställen som du seglat på i två år Är det på floder? Inte för att detta påverkar inlägget, men jag blev bara lite nyfiken i allmänhet. ds.

Skall vi återlämna tråden till skaparen så att han får ett nyanserat svar att basera sitt beslut på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en intresant tråd varför jämför man Bavaria med HR och Najad. Varför jämför man inte med X båtar eller First. Båtar som är byggda för segling. Förtöjda i hamn eller för motor i bleke så är mitt uthus också bra got om plats att bo i och med tillräkligt stor motor så kan man säkert få upp uthuset i 8-9 knop innan det sjunker, Men för mig är en bra båt en båt som man kan kryssa med i trånga farleder med liten besättning och som överlever en dag när det blåser 15 . Och som framförallt är skoj att segla. Vilket varken HR eller Najad eller Bavaria är. Det är flytande somarstugor som man helst inte ska ut på havet med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nånting du ska ut på havet med, så är det väl Najad eller HR, speciellt när det båser 15.

En trång farled är väl ingen rolig segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att bavarian är så besvärlig i 15 m/s om man bara revar i tid och planar ut seglen. Över 20 får man trimma seglen ganska bra för att få driv i båten. har sällan möjlighet att öva i dom förhållandena då övrig besättning gärna vill ligga i hamn när det blåser så friskt (men det är ju inte båtens fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen en rättvisare jämförelse!
Dock  är bavarian något billigare (men har mindre utrustning som standard)
Vilket kan vara motiverat för den som inte vill ha eller har råd att köpa lull lull  som standard utan vill utrusta sin båt efterhand.
När vi köpte vår bavaria låg närmaste konkurent ca200.000:- över i pris och den inredningen passade dessutom inte våra behov därför blev det en Bavaria.
Hade gärna valt en orustbåt, men för att segla 4v om året är det ju billigare att hyra en bavaria i grekland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt de största problemet med Bavaria - för oss andra seglare - denna säsong.

Den övervägande delen av större Bavarior som vi stött på har varit hyrda av mer eller mindre inkompetenta personer som har en större båt än de klarar av.

Lägger oss efter denna säsong inte frivilligt bredvid en Bavaria då jag är rädd om min båt.

Ser i annonserna för Bavaria att man får hjälp med att hyra ut den efter köpet så det är många billiga hyr-Bavarior ute.

Träffade en 39-fotare i Björkskärs skärgård förra veckan, dom hade hyrt den för att prova hur det är att segla. 39 fot, suck!

De höll på att gå på grund både på väg in i hamnen och på väg ut, trots plotter.

Är det så ovana personer som seglar många Bavarior är det inte konstigt att man tycker att de seglar dåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skull införa övningsseglings flagg för ovana seglare (eller dom dom inte har båtkörkort:)

Att det är många ovana som seglar bavaria ( och det blir fler och fler av dom andra budget märkena också) är sant, många som känner behov av lite större båt har plötsligt råd (är betydligt lättare att låna till en ny båt än en begagnad)
Men detta borde ju innebära att kunskapen att hantera båten ökar med åren, så om några år är bavarian en riktigt bra båt! Eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort det är en rubrik gällande Bavaria så blir tråden hur lång som helst.

Denna startade 2004. Jag undrar vad skaparen har för båt idag och om han fick svar på sin fråga?

Jag var på Orust i år, men tittade inte på Bavaria.

Däremot fick jag förmånen att provsegla en CB 360.

DET NI.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...