Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Claes73

Segla från Grekland/Kroatien hem till Sverige

Rekommendera Poster

Jag har en dröm som jag tänker förverkliga om ett par år. Glad

Det är att köpa en båt i Medelhavet och segla den hem därifrån. Jag har då tänkt mig att (om det är möjligt) gå igenom någon kanal i norra Medelhavet genom Frankrike och ut i Atlanten, segla efter franska kusten upp, genom Engelska kanalen och sedan in genom Kielkanalen in till Östersjön.

Båten jag tänkt köpa är en Grand Soleil i storleksordningen 45-46 fot. Den har ett djupgående på ca 2.20 - 2.30 m.

Så mina frågot är... Vilka vägar har man då som alternativ? Kan man gå igenomFrankrike? Eller är det genom Gibraltar som gäller? Kan man ta båten på lastbil från Medelhavet över till Atlanten på lämpligt ställe i Södra Frankrike? Är inget primärt alternativ men någon som har erfarenhet av vad det kan kosta att ta båten på trailer från Frankrike upp till Kiel?

Vore tacksam för svar och lite diskussioner runt detta! Dela gärna med er av era erfarenheter! Kanske finns någon som gjort något liknande?

post-1279-1394236374,9445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalerna i Frankrike är sällan mer än 1,8 m så det brukar inte vara ett alternativ för en båt som du funderar på.

Ett gissningspris för biltransport från södra Frankrike (medelhavet) till Kiel ligger på någonstans mellan 40 till 50 tusen. Denna transport kräver både dragbil och följebil/ar. Men då ingår försäkring och transport av mast etc. Det kan dock vara förhandlingsbart om det finns en tom returtransport för transportören. Ska du ta bil så är sydfrankrike ett bra alternativ, tänk inte på Italien eller Kroatien för det brukar transportörerna inte vara så sugna på och det kostar ofta lite mer. Italien eftersom administrationen är så mycket mer besvärlig.

Om du tänker ta båten från icke EU land typ Kroatien så blunda inte för moms problematiken för du kommer att drabbas för eller senare av ett bakslag om du försöker att smita undan denna. Se till att du tar höjd för detta i ditt pris, dvs om inte moms är betald, betala därefter så att du kan betala denna.

Om du vill ha transport kolla detaljpris med tex Uwe Schriever i Schleswig. Dom gör garanterat bra jobb och sysslar nästan uteslutande med båttransporter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mängd olika vägar du kan välja genom Europas kanaler!  men kom ihåg det är ju motor som gäller då och inte segel!  du kan ju läsa Torsten nylanders bok genom Europas kanaler

Det finns säkert risk att du kommer gå på grund ett par gånger :) men det finns alltid snällt folk som kommer dra dig loss :)  Det skall visst vara en fantastisk resa (som jag själv tyvärr inte gjort än)  men om jag varit du, så skulle jag ta kanalvägarna bara för att det verkar vara en grym upplevelse.

Jag tror att ditt största problem, blir att vänta ett par år som du sa :) det kommer klia i kroppen varje sommar tills du ger dig av!

kör kanalerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren...

Jag har en annan fundering till Er som har erfarenhet av sådan form av segling...             Hur är känslan att befinna sig på en båt och veta att man har 3000 - 4000 meter djupt under båten? Känslan är kittlande tycker jag, hur upplevde ni det första gången?

Tack //Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig! man känner sig ganska liten, En helt underbar känsla!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bekommer mig inte det minsta.

Men jag gillar inte att gå på båten när den står på land.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån praktisk skillnad mellan 10m och 4000m djup ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag märkte inget när vi badade, fast det var ju bara 2800 m djupt.

post-571-1394236511,834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen att segla på grunt vatten är vid oväder. Sjön blir då mycket jävligare på grunt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag gjorde den resan i våras, dvs köpte båt i medelhavet och seglade hem den. Jag var bara med första halva resan då jag var tvungen att åka hem och jobba men hade snälla släktingar som tog den ända hem. Saker jag blev förvånad över efter att ha kollat runt på internet innan:

* Inga hamnar ville se MOMS-papper etc.. Jag visade som mest upp nationalitetsintyg försäkringsbevis

* Båten (50fot) kändes som en optimistjolle ute på havet :) Vi hade upp till 6m vågor.

* Fiskeredskap finns överallt längs med kuster, inte bara utanför portugal. De är typ omöjliga att se på nattetid, men vet inte hur stor risken är att fastna i dem då de säkerligen går djupt.

* Gibraltar var ju överskattat. Alla seglare vi mötte sa: Gå för motor och dagtid! Vi seglade nattetid :) Radar var skönt att ha, men AIS blir det nästa gång också!

Om(när) jag gör om denna resa så skulle jag göra följande saker bättre:

* Jag skulle tagit en extra resa för att bara titta på båten istället för att skriva på kontrakt och sedan åka ner och besikta den. Jag är supernöjd med min båt, men tror man kan pruta mer om man gör så.

* Förbered båten ordentligt och testa utrustning grundligt, mer än en vanlig besiktning!

    - Kolla VHF:en så räckvidden inte bara är några hundra meter (antennproblem?)

    - Kolla att autopiloten funkar och då menar jag använd den i timmar o se att den inte glappar.

* Installera dieselvärme på plats där nere så du slipper kalla och fuktiga nätter ombord under resan när man inte ligger i hamn.

* Skaffa AIS mottagare.

* Se till att besättingen är någolunda likasinnade då man ändå lever tillsammans på en begränsad yta.

 

Det är en grymt trevlig resa! Lycka till!

post-10012890-1394236512,6656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...