brom68 0 Postad 29 Maj , 2010 Någon som har lite koll på utombordare Evinrude 50 hkr -95 ? Tog en sväng med båten i går kväll. Bra start men tråkig avslutning. Efter en hel del reglagehantering med fram-neutral-back (övningskörning för frugan) så avslutades båtturen med att varken fram-eller backväxel fungerade. Motorn startar fortfarande bra och har fin tomgång. Gasreglaget kan maxas både fram och bak med följd att motorn varvar, men varken fram-eller backväxel går i även om det känns som att det händer. Efter bortplock av motorkåpan så ser det inte ut som att något reglage har lossnat. Till saken hör att jag gjorde ett eget impellerbyte på motorn förra våren, men att den därefter har fungerat felfritt. Jag har för närvarande båten liggande vid brygga och jag vill förstås om möjligt helst inte lyfta ur motorn. Tacksam för alla typer av tips som kan lösa problemet... Brom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 30 Maj , 2010 Den enklaste och billigaste felsökningen kan ju vara att kolla brytpinne / gummipackning i propellern. Ta av den och se om axeln snurrar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 Maj , 2010 ..Efter bortplock av motorkåpan så ser det inte ut som att något reglage har lossnat. Har du kollat att växelföraren på motorn rör sig när du lägger i fram och back.. kan ju vara sönder inne i reglaget också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brom68 0 Postad 30 Maj , 2010 Tack för tipsen hittills Reglaget för växeln rör sig fint både fram och bak med hjälp av gas-/växelreglaget, men det kan vara möjligt att det har lossnat någon länkdel på vägen till växelförarstaget. Eventuellt kanske bulten som fixerar växelförarstaget helt enkelt har lossnat/gått sönder. Jag skall testa propellertipset även om jag inte kan tilta motorn på grund av för trångt motorrum. Det får bli lite mekande med cyklop under vattenlinjen i så fall... Jag återkommer snarast med besked om hur det hela fortlöper. MVH Brom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser