Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SamF

Överlevnadshandbok

Rekommendera Poster

Hej!

Söker efter en bok som tar upp skadinaviens flora och fauna ur matsynspunkt. Vad man kan äta och vad man ska undvika.

Tänkte fara ut i sommar och försöka leva på så lite 'affärmat' som möjligt. Det finns säkert någon som har något boktips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden på boken är det enda du behöver, där står allt som kan annvändas till kryddor med och det mesta som går att äta och hur det tillreds. kan rekomendera den varmt.

 

post-10012416-1394236365,4105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar vara en populär bok. Men var sjutton får jag tag på den?

Är i utlandet och finner den inte på någon nätsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar.

Men den verkar lite inriktad till just krissituationer och nær man verkligen måste æta før att øverleva. Nu tænkte jag mig något i stilen med en kokbok med helt naturliga ingridienser. Typ som man kan plocka sjælv. t.ex næsselsoppa och barkbrød. Någon som har støtt på någon sådan bok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man när maten tagit slut ombord. En bra regel tycker jag är att alltid ha basvaror ombord som lök, olivolja, en flaska vitt vin men den är kanske urdrucken då det var bättre tider, så då får det duga med vinäger, en burk kräftstjärtar eller räkor inte helt fel. Fisket går dåligt så vad göra? Gå in i en vik och plocka blåmusslor som finns nästan över allt och plocka dem som sitter fast på stenar gärna där vattnet är i rörelse kring stenen. Gå sedan ombord och läs i kokboken för sjöfarare för en sådan har alla ombord eller? Nej kanske inte då måste en sådan införskaffas så får man en musselsoppa som kostar skjortan på en sjökrog och även på en krog i land. I bland går fisket dåligt som på bilden utanför Danska Liljan i Göteborgs skärgård. Att sonen är envis hjälper inte med tre hungiga ombord Senast ändrad av Kapitano | 13 februari 2011 | 12:17



Senast ändrad av Kapitano | 13 februari 2011 | 12:19

post-10016578-1394236612,705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...