Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
alfp

Kopplingsdosa i båt- Någon som vet var det finns för marint bruk

Rekommendera Poster

Hej

Håller på och fixar lite med elen i min båt. Bef koplingsdosor är typ Kulodosor (som man hade i hus förr) Är det någon som kan tipsa om koplingsdosor för marint bruk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt använder man inte dosor på båtar utan kopplingsplintar, finns i en uppsjö av varianter i vilken båttillbehörsaffär som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget direkt tips. Är det något fel på vanliga kopplingsdosor? De sitter ju torrt och skyddat inomhus?  Har sådana i min båt utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Anders säger, kopplingsdosor i plast är väl utmärkt under däck tex denna IP 66

Ovan däck (utomhus) funkar denna i gjutgods IP 67

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

www.odelco.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

koopplingdosa med klassning IP66. står på dom... Damm och fukttäta. Fungerar utmärkt. Är eltekniker så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst kan man använda sockerbitar. eller odelcos kopplingsplintar men dessa är öppna. Jag har tänkt mig att använda lödfriakabelskor och få en till en sådan med lock (finns inte? på marknaden, vad jag har kunnat hitta) Det blir nog kopplingplint från Odelco, som jag monterar inne i en box från Elfa?

alfp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

billiga i plast funkar bra , särskild om man fyller dem med vaselin tex .

Om man inte vill slabba på med vaselin  kan man köpa en tät billig plastdosa och borra in riktiga förskruvningar/tätningar , då får genomföringarna där man vill ha dem och dosan får väldigt hög IP .

Den svaga punkten med dosor brukar vara kabelgenomföringarna.

Lycka till .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en box från Biltema och satte kopplingsplintar i den. Tror boxarna fanns i olika storlekar. Här en bild utan lock under pågående arbete (som nu är klart).

Martin

post-10007660-1394236362,8594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser jättebra och snyggt ut. Och märkta kablar dessutom! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också det sista är en bra väg. Jag sätter upp såna där lådor som man har som matlådor där det bara är några ledare som ska kopplas ihop med en plint... Visst ska du försöka få det vattentätt om det är ett krav men själv så borrar jag mer små ventilationshål här och var ... där jag anser det inte kommer att bli strilande vatten. Behöver du vattentätning - så är det nog mycket med Sikaflex som gäller tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...