Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
Eirisch

Förvirrande laddning från utombordare

Rekommendera Poster

Min utombordare (evinrude 6hk från 89) är av tidigare ägare inkopplad för att kunna ladda batteriet. Huruvida det är tillräckligt för våra behov är en separat fråga. Vi har ingen kyl, men kör en modern bilstereo (utan CD, men med kort och usb-läsare). Alla lampor är LED och mobil och minidator laddas emellanåt.

Innan jag kopplar in motorn för säsongen kollade jag spänningen lite över tomgång. Momentant visar den en spänning uppåt 26V (!) vilket sedan faller medans jag mäter. Detta mätte jag helt enkelt över kontakterna, utan att vara inkopplad på batteriet eller elsystemet.

Är detta något elektronikfenomen mån tro? Jag förstår ju att krämen ur en utombordare är ganska dålig i förhållande till en inombordares generator. Anledningen till min fråga är min rädsla att pajja LED-lampor (vilka är relativt oskyddade) mm. Dessutom blev jag helt enkelt nyfiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen är hög uti motorn, strömmen desto sämre.

Då effekten är produkten av spänningen och strömmen kan det ändå bli lite laddning. Med betoning på lite dessvärre.

En Evinrude vi hade på 70-talet gav 1,8A till 12V-batteriet. Jag blev sur och ringde några samtal till motorleverantören som hade sagt att den skulle ge 30-40 W eller nåt ditåt.

Då ändrade han sig och sa att man kunde hänga på 30-40W lanternor som då knappt skulle lysa.

Med runt 2A laddning ska man köra 50 timmar för att ladda upp batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din motor saknar laddningsregulator. Vilket gör att generatorn bara drar iväg den ström den levererar. Rätt förödande för ett batteri i längden. Men är vanligt på mindre utombordare, även nya motorer idag kan leverars utan regulator.

Lösningen är att köpa en regulator och sätta den mellan generator och battier. Så är problemet löst.

Biltema har sådana.

Mvh
Kristian
Men en splitterny regulator installerad ORGINAL VolovPenta för 800 SEK! 150 SEK på biltema men då utan gummilist. Dyrt med gummi idag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hurdan regulator menar du?
Länk mottages tacksamt. Visst ger den väldigt lite. Det är knappt att den får vår ca 10W-motorlanterna att lysa synligt.

Med tanke på hur lite motor vi kör och att du säger att det är förödande, känns det vettigast att skippa inkoppling helt tills en regulator införskaffas. Kanske istället skippa helt och ladda med min Ctek 3600 i hamn var 10e dag... på sin höjd. Det ska nämnas att vi har ca 40Ah från en Miata, men som sagt, väldigt låg förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, inte blir det mer ström för att man reglerar den. Möjligen kan man med en solcellsregulator få till lite mer ström av den höga spänningen men det blir ingen stor succé för ett oladdat batteri. Bättre då med landströmsladdning eller varför inte en solcell som lite stöd soliga dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...