Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hilma

grå olja=(

Rekommendera Poster

Trots att jag har konserverat enligt konstens regler så har det kommit vatten i oljan=(

Har tagit bort limpan, kan inte se nåt alls, motorn gick bra när jag skulle varmköra den för oljebyte när jag tog upp stickan va den grå.

Tog ut den gamla gråa oljan samt filter fyllde på ny startade, kollade efter en stund då va den grå igen.

Nån som har nåt tips hur jag skall gå tillväga? motorn är en MD 17c.

 Tacksam för råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara topplockspackningen som har pajat? (Hoppas....)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas på det, men det som är konstigt är att motorn går som en klocka startar nästan direkt, borde den inte vara trögstartad om topplockspackningen är kass? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert att du märker nåt. Krävs inte mycket vatten som kryper över för att få oljan grå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu bara är en toppackning, eller något annat, så är hela insidan på motorn nerstänkt med oljeblandat vatten= grå olja, så får du byta olja några gånger innan du blir av med klegget.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först kolla sjövattenpumpen. Om du demonterar den och tittar om det hänger rena vattendroppar på insidan innanför axeltätningen, så är det säkert därifrån vattnet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, jag har tagit bort topparna, cylindrarna samt kollat sjöpumpens packboxar inget fel vad jag och andra kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt mycket vatten som har kommit in ca 3-4 dl på en halvtimme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla avgaslimpan så det inte rostat hål mellan vatten och avgaskanalerna. samma yta på topparna är känslig med. Spridarhylsorna är bra att kolla med så inte dom spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till dig Tias hur kan vattnet komma ner till oljan om kanalerna rostad sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6/8 dl i timman?

Så mycket kan inte komma in uppifrån utan att motorn låser sig.

Vattnet måste komma direkt in i vevhuset.

Kolla vattenpump, eller att inte cylinderfodren läcker i underkant, sönderfrysta kylmantlar.

Vad har du för backslag? Är det gemensam olja till motor och backslag på din? oljekylare som frusit sönder?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvarna ser bra ut, en sa att om det hade varit vatten där skulle dom vara lite vita, jag har separat olja i backslaget och oljan ser normal ut där, packboxarna i pumpen är också ok.

Det kommer med olja ut i avgaserna kan oljan komma ut via ringarna längst ner på fodret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste din fråga en gång till.

Konserverat efter konstens alla regler skrev du väl.

Kopplade du trädgårdsslangen till kylvattenitaget och öppnade kranen när du spolade ur motorn?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är kanalerna sönderrostade i limpan så rinner vattnet in i cylindern bakvägen, ner mellan ringarna och ner i oljan. Men som Pentax påpekade så hade motorn gått i stå med såna mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag hade en balja med vatten som jag lät sjövattenpumpen suga ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest troligt kylvattenpumpems packbox. Hade samma problem på min Albin AD2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Hilma!

Jag började bli orolig att du fyllt på vattnet själv vid konserveringen.

Kan inte släppa tanken på att impellerpumpen spökar, sliten glapp axel?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inget glapp alls där, skall lämna topparna på provtryck och kolla tätningarna på fodrena om vi har missat nåt.

Tack för alla tips=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma problem med min md21:a, jag tror med all sanolikhet att felet sitter i sjövattenpump, byt simmringarna bakom impellern ska du se att det löser sig.

det sitter 2 st rygg mot rygg där som förmodligen gjort sitt, kostade till min md21:a 70 :-st

det finns ett skvallerhål på ovansidan av impellerhuset, kolla om det läcker där, gör det det

är det dessa simmringar.

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har fått reda på att det kan vara oringarna runt fodrena som är krympta eller torkade, vet en som bytte olja 8 ggr så slutade det att komma in vatten i oljan.

Har nu tagit loss foder mm o bytt alla oringar, hoppas det inte läcker nu=/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det läcker fortfarande=( har bytt limpan till en annan men det hjälper inte, vet inte var jag skall börja med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill verkstaden provtrycka topparna en gång till? motorn går som en klocka, men när jag stänger av den så fylls cyllindern på vatten=/ på några minuter. har kollat limpan tänkte att det måste vara ett stort hål i den, fyllde kylkanalerna med vatten men avgaskanalerna var torra.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem förra året med gråaktig olja i min MD1B. Läste i forumet och misstänkte toppen eller sjövattenpumpen. Kollade det enklaste felet först. Jag kopplade förbi sjövattenpumpen med en elektrisk pentrypump och bytte oljan. Det visade sig vara felet. Jag bytte simringarna och gjorde ytterligare ett par olje och oljefilterbyten (använde då billig biltemaolja och filter) för att få riktigt rent. Anledningen till att problemet uppkom kan ha varit att jag drog ut hela axeln när jag i förebyggande syfte bytte impeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De få och tröstlösa råd jag gett ovan, tillika andras har tydligen varit till föga hjälp för TS. Därför är jag nu fortfarande intresserad av hur det går med motorn; jag vill lyssna och lära!

 

Väder i bottenviken, södra: växlande 2-4. I natt ökande nord, sikt god. Imorgon - kulingvarning, 12-18 nord, sikt måttlig. (det blir inget fiske med garn i natt) ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen=)

Efter jag har satt ihop motorn med nya oringar i fodrena så slutade det att komma in vatten i oljan. Fick höra att när oringar är gamla så kan dom börja att läcka (torka ihop), vissa kunde byta olja ett antal gånger för att mjuka upp dom. Vet inte om det var felet i mitt fall? men jag har bytt till nya och nu funkar det.

Tack alla för hjälpen=)

Palle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Palle!

 

Var det oringarna vid cylinderfodret du bytte? Har en md5 som oljan är gråvit i. Har bytt packningarna vid impellerpumpen samt ny olja och oljefilter men oljan blir fortfarande gråvit...

 

mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hörde av nån som sa att dom kan torka ut?  Så jag bytte dom o det funka.

Palle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...