Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Elpadino

Polish

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle polera upp friborden med international - marine polish. Jag köpte även en enkel polermaskin för 129:- från jula.

Jag har svårt att få ytan att se ok ut. den blir lite fläckig, när man tittar noggrant.

Jag läste ett tips när man waxar att man kunde blöta upp polerhuvet med vatten och bara köra med waxet tills det försvinner. Man lägger alltså inte på - väntar - och torkar av, utan bara polerar.

Funkar detta även med polish?

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med polermaskin brukar jag göra såhär: Smeta ut polishen på en yta, blöt ytan med en blomspruta med vatten, polera med maskinen. Du får en hinna med polish när du gör såhär. Den hinnan får du bort genom att torka först med en funktig frottéhandduk och sedan med en torr trasa.

Otroligt omständigt varför jag i år tänkte polera utan maskin. Skall pröva Lefants NanoPolish så får vi se hur det går. Prövade med enkel båtcleaner på en liten yta i höstas, och det blev förvånansvärt bra. Alla sätt är bra, utom de dåliga...

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har då aldrig använt vatten med nån polish, står int så heller i instruktionerna... Kanske några väldigt grova sk Compounds kräver det?

Att för hand polera med cleaner wax kan inte jämföras med att polera med en roterande maskin.. Beror ju på ytans skick helt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mark77 vatten möjligtvis till polish eller rubbing om det har lätt för att bränna fast vid polering.

 

Använder mig själv av roterande polermaskin med lågt varvtal (Flex) och använder Lahegas produkter och är mkt nöjd med dessa.

 

MVH HenkeCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det står inte så i instruktionerna, men gör så av erfarenhet när jag använder international - marine polish. Det blir för varmt med maskin varför polishen kletar ihop. Kanske för högt varvtal på maskinen?

Jag återkommer när jag har polerat för hand. Har aldrig gjort det förut så det kanske bara blir pannkaka av det hela.

När ni kör med maskin, får ni polish-stänk på allting runt omkring båten då? Själv måste jag putsa upp alla ytor efteråt eftersom allt är täckt med små vita prickar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om vi nu ska gå in i detalj på detta.. har mest polerat bilar dock.

Vad för maskin använder du? Vad för hättor?

En roterande stänker nog alltid lite. En oscillerande knappast alls om man är van..

Att polera för hand är helt bra på en yta i ok skick, men det tar mycket längre tid och din hand kan inte polera lika effektiv som en maskin kan.. Dessutom har ju båtar stora ytor, så en maskin är ren därför vettigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket om detta ämne men tänker att det med polering är som med vattenslipning. Man ska tillföra fukt så polermedlet inte går torrt så länge man vill bearbeta ytan. Sen när man är nöjd gäller det att få bort polermedlet och då kan på nytt vatten vara ett alternativ om det fastnat.

Då man fått en blank yta tycker jag man måste göra om det igen för hand för att slippa fläckar. Men ändå får jag aldrig nåt bra resultat. Troligen för att jag accepterar det lite sämre resultatet. Det är också en lösning på problemet he-he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är poleringen klar och här kommer mina nya erfarenheter.

- Handpolering blir inte bra. Bara att glömma. Man orkar inte lägga ner jobbet för att få det bra på större ytor.
- Kör man med maskin måste man tillföra fukt för att inte polishet skall sleta ihop. Jag gissar att det är samma som med våtslipning som föregående skrivare namnde. Tillför man fukt kan man bearbera ytan betydligt längre med maskinen och man får ett mycket bättre resultat.

Efteråt måste man ta bort polishet med en våt trasa och sedan eftertorka med en torr. Ett stort jobb, men resultatet blev otroligt bra. För min 9-metersbåt tog det totalt 3.5 timmar att polera skrovet.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag pratade med en kille som jobbat med båte båt och bilrekond. Börja med att tvätta båten med schampo, ta sedan ett våtslip-papper 4000 (väldigt fint) våtslipa hela båten sedan går man på med Nanotech 1-2 lager. Du kommer bli sinnesjukt nöjd.

Har du en hyffsat ny båt då kan det räcka med rubbing istället för våtslip.

//Pirayan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man med avverkande polering så får du snart lacka om båten. Jag prutade av 20 000 vid köp av min gamla sjuttio-talare förra året pga just detta.

I år ska jag testa Jotuns produkter, se hur det blir, jag är lite en på året just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde detta idag: international - marine polish med en roterande flex polermaskin från Festo. Körder på ettan ca: 800 varv. Funkar kanonbra. Lägg polish på dynan och smeta ut på ett begränsat område på båten men maskinen avstängd, kör sedan på lågt varav, tryck inte för mycket. Håll maskinen i rörelse hela tiden så ytan inte blir varm. Jag körde ytan 4-5 gånger fram och tillbaka sedan troka jag av ytan med torr trasa. Kanon resultat.



Senast ändrad av kawa | 26 april 2010 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtslipar gör du bara en gång. Lägger du sedan på två lager Nanotech så ska du kanppt behöva polera på några år (2-4) Sedan kör du med en tvätt endast för att lägga på nytt lager Nano.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TC NANO!!Cool

Jag har polerat min omlackade båt med TC Nano i tre år.

Tvättade av med sopa vänta tills det torkade tog sedan nano flaskan och en svamp, gnodde in med svampen lite hårdare där det var litre mörkare. Fikade sen var det bara att torka av med torra trasor lika fin som vanligt med TC nano..

Jag kunde inte tro att det var så enkelt men nu vét jag att det är det..

Hoppas på en bra och lång sommar  Jonny W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...