Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
stemor

Vilket träslag på denna inredning??

Rekommendera Poster

Någon som har ett svar på min glapack undran???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla fernissan bör klara 2k fernissan, men visst det finns en liten risk att den reser sig. Testa på en mindre yta innan du går på på fler ställen. Jag har bara använt Internationals bets och den gör definitivt att nyligen lackad 1 k fernissa reser sig så om du inte hittar en annan snällare bets så ser jag ingen annan bra lösning än att lacka genom slipade fläckar med 2k och sedan betsa. Att betsa på olackat trä tror jag inte blir bra speciellt om det bara är fläckvis en yta där fernissan är helt bortskrapad kan gå bättre,blir det inte bra då så är det kört.... Inte heller att blanda bets i fernissan då får man inget djup i fernissan, ser målat ut. Ngn kanske såg den första nybyggda Svalan (den som brann upp) den hade bets i fernissan, inte så vackert, tror de precis hann göra om det innan den gick upp i rök.

Det går bra att betsa på lacken det kommer inte vara som att betsa på glapack!!! Du mattar ju ned fernissan ordentligt innan, inga blanka ytor alls kvar.

Om du skrapar/ slipar rent en yta på tex 3 x 22 cm så ska du slipa ca 5 cm utanför också för att få en mjuk övergång mellan gammalt o nytt, du ska också fernissa utanför den nakna träytan så du bygger upp ett jämntjockt fernissa lager.

Inte så lätt att ge råd så här på distans finns en hel del sätt att välja på och mängder med olika material att använda, har använt både 1 och 2 k fernissa på mina egna båtar. Lackade inredningen, skott och annat, med i huvudsak 2 k när den var ny (bytte ut all inredning) men bättrade 6-7 år senare med 1k efter att ha betsat innan. Har också hållt på med en SK22 på ungefär samma sätt fast enbart 1k fernissa, så länge fernissan sitter så gör betsen att båten fortfarande ser ut som nästan nyskrapad trots att om man slipade bort några tiondelar så var den mkt solblekt - gul. Förlängde tiden mellan skrapningarna med många år. 



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 13 april 2010 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok,

Men förstår du min undran om bets på fernissan? Att man kan tro att den bara rinner av. När man lacka trä så sjunker ju betsen ner i trät de kan den ju inte göra när fernissan är ivägen????

Förstår att det är svårt så här, men jag uppskattar allas försökGlad

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betsar man på lack får man en mer laserande effekt, kör man på trä framhävs träets struktur mer. Man får vara lite konstnär för att få det jämnt, jag har själv gjort det på min förra båt - dock inte på tvåkomponentslack. 
Att blanda bets i fernissan ser som skrivet inte snyggt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde på 1k? Vilken sorts bets (märke) använde du? BLEV DU NÖJD? Har du några före/Efter bilder?

 Jag oroar mig mest för betsningen av skotten, rädd att det bara ska rinna av och inte ge lika mycket effekt som på liggande detaljer. Och att det i och med det blir ojämnt.

MEN detta känns som det absolut bästa alt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju betsat på 2k som är ordentligt nedmattad, det GÅR bra! Även på vertikala ytor, betsen läggs på mkt tunt och lösningsmedlet i den dunstar snabbt, vänta ca 30 min om du måste gå på ytterliggare en gång med betsen. Spelar ingen roll vilken typ av lack man betsar på, slipningen betyder allt. Jag har använt trasor när jag betsat bara sett till att trasan är ordentligt indränkt, som ngn sa innan det är lite av en konst att få det snyggt speciellt om underlaget har lite färgskiftningar. Börja testa att betsa på en yta där du inte har renskrapat utan bara slipat!



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 14 april 2010 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag blev nöjd.
Jag blandade själv mha jordfärgspigment från Kreatima och kinesisk träolja. Testade Internationals mahognybets en gång, och förutom att den var lila (!) så blektes den snabbt.

Bild före, http://goto.glocalnet.net/misil_1/bilder/Misil87_5.jpg
...och bifogad bild efter, fem år efter betsningen.

post-832-1394236309,6232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev riktigt mycket bättre! Särskilt när man tänkter på att bilden är 5år efter!!! Snyggt!

Blanda själv kanske inte är min starka sida, är tyvärr ingen finsnickare synd när man har båt. Bygger helst stortGlad balkong hemma nu i sommar, kök och bastu på landet. Dessutom ska man hinna med båten i sommar oxå!! hahaha..

Någon mer som har använt Internationals mahognybets?? Erfarenheter? Tips andra märken? Kanske ska man gå till en riktig färghandel och be dom blanda??

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska finnas något som heter typ Marstrandsbets som stämmer med det jag använde ganska bra, fast färdigblandat. Tror att om man bor i Göteborg så kan man köpa det hos Claesons Trätjära eller vad det heter - men ring först... jag är osäker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är färgblind bifogar en bild på sk 22'ans akter tycker inte den ser lila ut trots Internationals bets. Inte renskrapad på ca 30 år heller.



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 14 april 2010 | 17:23

post-6721-1394236309,7517_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit Thomas, ser hur bra ut som helst!!!!! Inget du skäms för kan jag tänkaFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det som är i min betsburk som det står International på är lila i allafall... Och visst, det mörkade ner träet, men det bleknade snabbt också tyckte jag. Men - alla är saliga på sin fason. Gissar också att det inte är 30 år sedan båten betsades? Och om det är så, kanske var betsen annorlunda då, vat vet jag... Men kör på, vad ni vill!
http://www.fargboden.se/Varamal.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Stemor, jo det var lika roligt att täcka av den varje år!

På senare år betsades den varje år och fick sedan en strykning med fernissa på friborden. Om man slipade bort några års lager av fernissa så var den helt gulblekt..... Har något vagt minne av att I's bets ändrades för kanske 5-10 år sedan och att den före ändringen inte gav ett så snyggt resultat, kanske var den som blev åt lila hållet till.

Är för övrigt också intresserad av hitta en bra bets som inte lyfter färsk 1 k fernissa. Marstrands betsen verkar bara vara lämpad att använda på renskrapat trä? Skulle vara skönt att kunna skippa 2k fernissan helt även om den är bra.



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 14 april 2010 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte sätta mitt huvud på det, det är bäst att fråga tillverkaren - men jag har för mig att Marstrandsbetsen inte är spritbaserad, utan oljebaserad, gissar på alkydolja, vilket ju borde borga för att den inte lyfter färsk fernissa, men å andra sidan har man en annan torktid. Jag brukade vänta en vecka efter betsning (man behövde bättra där man slipat igenom...) innan lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att för att jag ska vara på den säkra sida, då jag inte vet vad det sitter för fernissa nu, ska fernissa hela inredningen med 2k efter ev skrapning och grundslip INNAN jag betsar. Så inte betsen lyfter den gamla fernissan som kan vara 1k...

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är ingen bra idé.
Du kan nämligen inte köra med 2K-fernissa på en 1K dito, då kommer den att resa sig eller krackelera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, men, men....Gråter

Hur ska jag göra då?

Om det är 1k fernissa på nu, kan jag varken betsa eller fernissa med 2k för då riskerar jag att den gamla 1k fernissan reser sig.

Man kan väl bara hoppas att det är 2k nu så jag kan betsa direkt efter slipning. Men hur gör jag om det inte är 2k utan 1k?? Och hur gör jag om 5år när jag vill betsa igen?? För då är det ju 1k fernissa på ytan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn, lugn...
Du kan utan problem betsa på gammal mattslipad fernissa, även om det är en enkomponentsfernissa. Det är färsk fernissa det är problem med. Du kan bara inte köra tvåkomp på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med Peter här, lappa bara renskrapade ytor med 2k fernissan, riskera inte att du får krackeleringar i onödan! Testa betsen på en liten yta innan du går på hela, det är mkt troligt att det går bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...