Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
stemor

Vilket träslag på denna inredning??

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte renovera min inredning. Tänkte slipa och behandla om.

Men jag har några funderingar:

1. Va är det för träslag? Sitter i en Nordic 79 från 1976. Gjord i finland. Någon som vet?

2. Kan jag behandla det för att få det mindre gult? Ser så trist ut och frugan klagarTungan

3. Hur gör jag med den svarta listen som sitter i ändarna på trädelarna? Kan den sitta kvar i när jag slipar eller tar den för mycket stryck? Ska jag ta bort den, isf finns det nya att få tag på? Eller finns dom i träfärg så jag slipper den fula svarta kanten..

Tacksam för alla tips.. Vill ju att det ska bli så bra som möjligt när man väl drar igångGlad

/Stefan

post-10013609-1394236307,2077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang att få en annan färg på trät, är det någon som har använt fanér? Känns kanske lite B, men det blir nytt och man kan välja trä själv..

Känns som man är rädd för att det ska lossna, men kanske om man kompliterar med U-lister längs kanterna för att kapsla in ändrana på fanérn, då det borde va där det släpper..

 

Någon med erfarenhet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny.

Finns nog inget annat sätt än att slipa ner och betsa.

Försiktigt, troligen bara 0,6mm faner.

Ang svarta lister, låt de sitta kvar.

Du får bara problem när du ska dit dem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du det är fanér på skottet mot ruffen oxå?

Ska fanér behandlas på samma sätt som trä?

Om det nu är fanér, kanske man lika väl kan sätta på ny fanér??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På A svarar jag ja.
På B svarar jag också ja, men du kan skippa oljningen.
På C svarar ja nej, du behöver demontera skottet och lägga det i en fanérpress för att få det snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt inställd på att få mothugg av vår förträfflige Peter_K.

Om inredningen är i alltför dåligt skick för att det skall gå att fräscha den med rengöring slipning och lackning, kan man ju måla vissa delar vita.

Har själv nu och har haft ett par båtar med vit/vitmålad inredning. Jag tyckte det är/var snyggt. De svarta listerna kan du ju byta ut till trälister av samma träslag som inredningen är idag. Där det är böjda hörn är det naturligtvis lite beslärligt, men det går - om man är en envis träskalle. Flört Även behålla en del av träinredningen så att den bryter mot det vita.

 

Ämnet behandlades tidigare i år i denna tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=321727

 

Men inredningen får nog va i väldigt dåligt skick om jag skulle tillgripa den metoden. Är obotligt lat.Cool

För fruns synpunkter har jag den fördelen att jag har grava hörselproblem. Vissa saker kan jag överhuvudtaget inte höra. Inte ens med bägge hörapparatena påslagna. Det kallas att slå dövörat till och metoden kan användas av alla. Dvs om man klarar den psykiska påfrestningen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fruns synpunkter har jag den fördelen att jag har grava hörselproblem. Vissa saker kan jag överhuvudtaget inte höra. Inte ens med bägge hörapparatena påslagna. Det kallas att slå dövörat till och metoden kan användas av alla. Dvs om man klarar den psykiska påfrestningen.

 

Du är inte bara modig, du är dödsföraktande!

/Någon som kroknade inför den psykiska påfrestningen på 2.5 minuter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör ju till dem som gillar mahogny så: Din inredning ser ju ut att vara i bra skick dvs fernissan sitter bra och inga fuktskador, bara solblekt. Ta och slipa men inte igenom fernissan, bara nedmattning använd 320 papper. Betsa tex med internationals mahogny bets, fernissa minst 2ggr med en polyurethan fernissa torkar snabbt och blir hård, passar bra på mahogny plywood. Maska de svarta kantlisterna under slipning och lack. De har troligen en T profil, nedpressade i ett fräst spår, borde gå att lossa med viss försiktighet om du måste komma åt ändträet för att fuktskydda med fernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning!!!!!!!!!

Faneret av mahogny var när det limmades på 0,6 millimeter sedan har det putsats vid båtens tillverkning, säkert inte så mycket kvar.

Så jäkla fult med genomslipat faner.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska du få mothugg av mig - jag är ju en trä-skalle och tycker det är snyggt med träinredning. Men mer mothugg får du inte idag, eftersom smaken är som baken - lite otvättad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många åsikter, vilket är kanon!! La ju upp frågan för att få ideér och tips!

Ang fanér så verkar det finnas två läger här på MG, dom som tycker det bara är att köra. Dvs slipa och behandla. Sen dom som tycker fanér är ett bökigt matrl att slipa pga de tunna lagret trä.

JAG vill få en fräsch inredning. Idag är det solblekt och på vissa platser har lacken sprukit. Ser så jävla trist ut.. Jag kommer sätta nytt innertak som kommer vara vitt med några träribbor som löper över, snyggt tycker jag. Sen kommer jag måla trädetaljerna mellan fönsterna vita.

Ovanför pentryt som ni ser på bilderna finns idag en svart/grå skiva (finns även på motsatt sida, bakom förarplatsen) Dessa kommer bytas ut mot vita.Alltså kommer det bli en del vitt, men vill behålla trä på skotten och pentryt. JAG tycker om trä på båtar men det blir ljust och fräscht med vitt. Därav blandningen. Och vitt högt upp sen trä lågt tror jag på. Har man vitt lågt kommer det bara bli skitigt fort. En 3åring och en 1åring... (och en fruTungan)

OM jag slipar fanéren och behandlar, kommer det bli lika nytt som när man slipar solid trä? Känns ju som man inte kommer ner på djupet...?/Stefan



Senast ändrad av stemor | 12 april 2010 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror egentligen inte att det finns två läger när det gäller att lacka om ytan på en plyfaskiva. Däremot finns det nog två grupper av renoverare. Dom som har slipat igenom och dom som inte har slipat i genom.

 

Det kan ju i ett sån här sammanhang va på plats med ett varninges ord. Det är bättre att lära av andras misstag - och betydligt billigare.

Man talar om lövtunt. Faneren på vissa skivor, speciellt teak är bara hälften så tjockt som det. Förvånad

De finns lite olika tjocklek på faneren. Du kan ju pilla loss en av de svarta listerna så ser du hur tjock faneren är. Ta en där du ändå byter till trälist.

 

När det gäller vem i besättningen som skitar ner är nog min sammanställning denna; Jag själv, mina två barn (när de var med i båten för en evighet sen) Min fru skulle jag nog inte ens sätta innom parantes. Så i dagsläget återstår det bara en. Jag själv. Å andra sidan är det jag som får sköta all städning ombord.

 

Jag tycker ditt förslag på hur du skall göra låter tilltalande. Återkom gärna med rapport om hur det går och hur det blev. Det är alltid uppskattat.

 

lycka till

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 12 april 2010 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bilderna är inte purfärska, kommer ta nya till helgen. Men om jag bara slipar JÄTTEFÖRSIKTIGT så att jag knappt nuddar med sandpappret, kommer jag få bort missfärgningar och solblekheten då?? Känns som att man knappt kan röra ytan och då undrar man ju om det är värt att göra? Bifogar samma bild igen med inringat va jag menar, försvinner detta med mininal beröring?

Alt 2.

Anlita någon som laminerar om för bästa resultat, Priser?? Firmor/snickare i stockholmsomr?

Ska ta mer bilder i helgen så ni ser tydligare va jag menar.. Hoppas ni orkar tipsa meraFlört

/Stefan



Senast ändrad av stemor | 12 april 2010 | 12:52

post-10013609-1394236307,5885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att få bort det gula om du bara slipar lätt men slipar du så mkt att det gula förvinner är det stor risk att du går igenom faneret. Låt betsen ta bort det gula! Slipa bara för att få en jämn och bra yta för den nya fernissan att fästa på!

Lätt att ta för mkt när man skrapar och sedan slipar. Kan visserligen gå bra den här gången men nästa...... Bra som ngn föreslog att ta bort en kantlist så att du ser tjockleken på faneret, lite äldre faner var tjockare, upp mot 1mm, senare ofta tunnare (men leverantörsberoende!).

Betsen kommer att göra de gula partierna mörkare, hur mkt mörkare beror på hur mkt bets du lyckas få på, är du lite försiktig vid påföringen av betsen så kan du gå över ytan flera gånger. Låt den torka en stund mellan gångerna bara.

Om du måste skrapa en yta, använd värmepistol och försök att bara ta bort fernissan o inte gå ned i träet. Det går inte att betsa ( inte med internationals i varje fall) på ny 1 komponents fernissa den kommer att resa sig, använder du 2 k fernissa så går det däremot bra att betsa efter nedmattning. Betsa ej på renskrapat trä speciellt inte om du bara skrapar just där fernissan släppt kommer att bli fläckigt.

Arbetsgången skulle kunna bli så här: Skrapa de ställen där fernissan släppt, slipa dessa, fernissa med 2k 4ggr (bara en mellanslippning), slipa alla ytor som du vill fräscha upp, betsa, fernissa 2-3 ggr till, (1k fernissa är ok nu) även här bara en mellanslipning före sista strykningen, vänta inte för länge mellan 1 o 2'a strykningen, max 1 dygn.

 



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 12 april 2010 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste väl det. Sen tror jag inte att vi har så väldigt olika åsikter i frågan, även om jag har haft två båtar med vit inredning. En från 1965 och en från 1979. Det var bara själva huvudskotten som var målade och övriga inredningen var i teak. Växlingen mellan det vita och trät som ger ett mycket ombonat intryck.

 

Annars är jag också en träskalle och kan nog räknas till de envisare - kanske inte när det gäller att komma före på en parkerigsplats eller i en kö - men när det gäller att få till det som jag vill i båten. Tyvärr har jag vissa brister i förmågan, men envisheten kompenserar en del av oskickligheten.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 12 april 2010 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon! Jättebra beskrivning.

Bara så jag inte missförståt nu, och vara 100%..

Rent teoretiskt så kommer jag att fernissa ovanpå den gamla fernissan med 2 k. Sen betsa ovanpå 2k fernissan (dvs jag betsar isjälva verket fernissan, inte trät). Sen fernissar jag ovanpå betsen med 1 k för att skydda betsen. ? Därimellan slipning..

Ska allting fernissas 4ggr med 2k innan bets, eller bara där jag ev behöver skrapa?

Skit va jag känner mig vimsigTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man bets att fästa på en 2K-fernissa undrar jag?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fernissa med 2k bara där du eventuellt skrapat rent, jag tänkte att du stryker 4 ggr utan ngn bets, sedan mattar du ned hela ytan alltså även där det är gammal fernissa och betsar över hela ytan, antagligen får du variera mängden av bets beroende på hur blekt mahognyn är. Det går naturligtvis också att betsa efter mellanslipningen, men risken finns att du slipar igenom när det bara finns 2 lager med fernissa.

Att jag tycker du kan gå över till 1 k fernissa efter de 4 2k lagren beror bara på att jag själv tycker att det är jobbigt att hålla på och blanda till 2 k fernissan att den stinker (mask med filter är nödvändigt för att stå ut med lukten, inte nyttigt heller) dyr.... mkt trevligare att jobba med 1 k fernissa.

För att få betsen att fästa på 2k fernissa så slipar man innan med 320 papper, inga problem alls. Mkt viktigt att ytan verkligen blir helmatt både för betsen men också för att få fernissan att flyta ut jämt, sänker ytspänningen på underlaget.

Hoppas det har klarnat lite nu!

 



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 12 april 2010 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som träslöjdslärare kan jag rekommendera att du tar bort lacken försiktigt med en sickel-stål. Finns i två utförande, en rektanguklär och en som ser ut som en målares palett. Man ska slipa dem på ett speciellt sätt så att man får en ordentligt grad på kanten. De är överlägsna att skrapa bort lack med, mycket mer skönsamt än att slipa med maskin eller för hand. Risk för genomslipning är överhängande med en maskin. Kontakta en slöjdlärare eller äldre snickare för tips om sicklar. Moderna maskinsnickare kan inte sånt ;) Den svarta listan är som någon sade i pressade i ett spår i kanten, drar du ut den så får du ett h---te att få tillbaka den så att den stannar kvar. På funderingarna om att betsa träet mörkare/rödare så finns det en fransk produkt serie som går ut på att man lacka först en/två gånger sedan betsar man på lacken. Blir tydligen lättare att få till en jämn färg. Finns på Skeppsholmens Skeppshandeln (stället där Pelle Repslagaren håller hus). Jag har inte testat den själv men det låter vettigt. Det är svårt att få bets att vara jämnfärgad på gammalt redan lackade ytor. Får man inte bort all gammal lack så biter inte betsen där och då har man problem för då får man slipar igen, med allt vad redan tunn fanér yada yada yada... Good luck!

Just det, det är mahogny i inredning tycker jag från bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste lite i min ErlandssonkatalogGlad

Står att betsen kan blandas med fernissan till 10%. Kan de va nått? Tänker då främst när jag går på med 1k Fernissan. Detta för att försöka få det så jämt som möjligt.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kul tips, men det känns som det är mer risk i att lära sig något helt nytt än att vara försiktig med slippappret...

Ang lackmomentet liknar det som Thomas tippsar om här ovan fast med fernissa. Dvs slipa ner gamla lite sen fernissa - bets - fernissa - fernissa alt slipa - bets - fernissa - fernissa

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna för att blanda bets i fernissan, det blir helt enkelt inte snyggt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det här med att blanda enkomponent och tvåkomponent. Det finns ju en viss risk att tvåkomonentens starka lösningsmedel löser den gamla enkomponentslacken. Om man har en yta med ett partiellt släpp som slipas, varför inte sicklas, bort. Åtminstone för en kladdpelle som mig, är det inte helt enkelt att begränsa sig till de tex 3 cm breda och 22 cm långa ytan där den gamla lacken har släppt, utan att komma ut på den gamla lacken.

Kör du med tvåkmponentslack för att den torkar snabbare och blir hårdare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, inte blandaGlad

Känns konstigt att betsa på fernissan oxå. När man betsar trä så ser man ju trästrukturen genom betsen. Om man betsar på fernissan känns det som om jag skulle sätta på glapack på en träskiva och sen försöka betsa.. Är det någon som förstår va jag menar??

Misstror inte tipsen jag fått här ovan men man tror ju att betsen bara ska rinna ut alt bara lägga sig som en mörk pöl. När man har rent trä så sjunker betsen in i trät..

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att frågan inte är till mig, utan tipsaren. Men exakt samma frågeställning slog mig igår!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej frågan var i första hand till tipsaren Thomas-CC-Lancer.

 

Jag jobbar mycket med mina båtar, men just målning och lackning är något jag avskyr. Dessvärre är det ju nödvändigt.

Har föresten målat med Toplack i ett stuvutrymmen i min motorseglare Thallatha idag, för att täcka över skavanker som uppstått när jag byggde en ny integraltank. Plasta - det gör jag gärna Obestämd

 

Har själv en annan båt som jag har liknande problem i som dina när det gäller lackad teak, men jag har dragit mig för att göta nått åt det. Kanske jag får inspiration genom denna tråden.Flört

 

Som någon påpekade skrev jag ju att du kunde ta loss en av de svarta listerna för att kolla fanertjockleken. Vad jag förstod ville du ha bort så mycket som möjligt av dem. Hoppas du noterade att jag föreslog en list som du skulle byta ut till en trälist. Det är nog inte helt enkelt att sätta tillbaka den som påpekades.

 

Du skulle ju kanske kunna måla dem vita. Matta ner dem. Grundmåla med Gelshield, och sen måla med en vit färg. Fick det förslaget från en färghandlare beträffande mina bruna PVC-stuprör. Gjorde så för mer än 10 år sen och de ser fortfarander perfekta ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla listerna vita är ju en toppenidé!!! Tack!!

Ja, hoppas du kommer igång du med, jag tror jag väntar tills upptagningen dock. Men vill ha helt klart för mig hur jag ska göra! Kommer isamband med detta flytta kylskåpet tillmotsatt sida för att få plats med en ugn. Byter kylen mot en större oxå.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...