Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
toaen

Lysdiodsslang

Rekommendera Poster

Jag håller på med renovering av förpiken i min motorseglare. Det har suttit några lysrörsarmaturer för indirekt allmänbelsning, tidigare. Efter ombyggnaden försvinner den List/bäda där lysrörsarmaturerna suttit bakom. Däremot blir det en möjlighet att montera en lysdiodsslang, som skulle fungera på samma sätt, fast dra mindre ström.

jag var inne på Hjertmans butk i Göteborg (Sisjön) och tittade på vad de hade. Det jag hade sett i katalogen visade sig va halogenlampor i slang. Lysdiodsvarianten gav väldigt lite ljus till ett mycket högt pris.

Jag behöver i nuläget ca 2 x 2 meter slang, men det finns behov av väldigt mycket mer liknande i framtiden som ersättning/komplement till liknade lysrörsinstallation i resten av båten.

Ljuset bör ju va ganska varmvitt. Finns det nån av MG`s medlemmar som känner till om det finns nån lämplig lysdiodsslang eller liknade på marknaden?

tommy

post-945-1394236257,7093_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla LED-kungen: http://www.ledkungen.se/

Kolla under Strip (helt oskyldigt) och kolla den som heter 5060. Det är en självhäftande remsa och den är vattentät. Den ger ganska mycket ljus men kostar 400:- per meter.

Jag tror aldrig annars att jag har sett några LED-slangar som ger läsljus, de jag har sett har varit mer i stil med Följ ljusen vid golvet när flygplanet störtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sån där 5meter led strip 12v. Du får den för 1000:-

Den e varmvit och ger ett jättefint ljus. Ska se om jag hittar en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...