Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobiasA

Förarintyg

Rekommendera Poster

Sådärja! klarade förarintygsprovet ikväll! =) nu bär det av mot nästa utmaning, kustskepparintyg .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar det värmer =) är det många här på maringuiden som innehar något form av intyg för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle införas båtkörkort gäller ens förarintyg som det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå beställt kurs...Tar den över internet..Hoppas man får ut något vettigt av det hela ?

 

Denne

post-28619-1394236227,9667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tänkt så ja, sen får vi se ifall det även kommer att krävas ett högfartsintyg för snabbgående båtar också, men inget är klart.  Jag tog förarintyget för ett par år sedan, kursetta med alla rätt Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kustskepparen. Jag tror den räcker även i fortsättningen.

Ev kan jag behöva högfartsintyg. Fast mina 28 knop kanske inte räknas som högfart. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag kört båt i väldigt många år, så tycker jag ändå att man fick en bra igenomkörare när man läste på teoerin i förarintyget, så ja jag tycker att man får ut en del nyttigt ur kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Letade bland bråten i källaren och hittade faktiskt mitt kustskepparintyg som är daterat 1977. Jag var 15 år och 2 månader när jag fick det. Yngst i Sverige?

Om jag lever upp till kunskapskravet för kustskeppare fortfarande? knappast... men jag har haft båt sedan jag var 7, första motorbåt sedan jag var 10 och är mycket på sjön den varma årstiden så praktiken tycker jag att jag besitter.

Å andra sidan hade jag väl förmodligen inte klarat bil-körkortet heller idag utan att plugga lite... Skäms (det finns frågor i det provet som vill ha svar på hur mycket böter det blir i olika situationer och miljöpåverkan )

Högfartsintyg kommer väl att krävas över 30 knop ? så det kommer jag att behöva (usch ja) eftersom båten gör drygt 40 knop i nerförsbackarna



Senast ändrad av Niffe | 29 januari 2010 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt!

Enligt din Sjöbod så köpte du din Bella Falcon 2003 och då var du alltså... hmm... 7 år gammal. Du har varit medlem här sedan du var 12.

Vet din mamma och pappa om att du sitter uppe här?

I ett annat inlägg skriver du att du ska pendla långt med din Yamarin, är det till skolan?

I din ålder borde du inte försöka vara brådmogen utan ut och lek, skaffa moppe och hångla med brudarna.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS!

Har kustskepparen, men ärligt talat lär jag ha noll användning av mina kunskaper om deviationstabeller och avdrift i Stockholms skärgård..

Förarbeviset hade således räckt bra..



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 29 januari 2010 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Kurser är beroendeframkallande. Själv har jag förar- och kustskepparintyg, båtmeckarn, VHF'en och Kanalintyget ganska snart och nästa år kanske utsjöskepparen. I sommar kanske något av seglarintygen. Glad Boken skall väl bli full med märken eller? Höghastighetsintyg blir det garanterat inte för det skulle jag ha noll och ingen nytta av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarintyg 1973, var 14 år.

Men jag gick kursen igen 2003 när vi köpte båt, kände det kunde vara bra med en uppdatering....och det var det Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några förslag på bra och billig kurs på distans?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig gått på distans, stor del av nyttan med utbildningen är i de diskussioner man har med läraren och övriga elever på lektionerna.

Är i alla fall min personliga synpunkt.

 



Senast ändrad av ulfa | 30 januari 2010 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarbeviset när ja va fjorton. Kustskepparen för tre årsen. Tycker det är mycket som är föråldrat och som man inte har användning för i Kustskepparen.

Funderar på o ta klass 8. Ingen aning varför Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har tagit förarbevis, kustskeppare och nu ka jag försöka mig på maskinbefäl klass 8.

Jag tycker det är jäkligt kul att utbilda mig inom det här området. Får väl se vad det blir sen, om man klarar det här.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...