Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
algren

silikon eller inte?

Rekommendera Poster

Hej.

Håller på att renovera min första båt, en fundering jag har, ska montera tillbaka, trälister och grabbräcken, kan man använda silikon, eller ska man köpa någon speciell tätmassa?

// algren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

biltemas är i världsklass men kostar inga pengar jämfört med andra märkesprodukter.

/Styrbjörn

post-10012411-1394236177,7374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall köpa sikaflex 291 eller Casco S-40, den senare lite svårare att få tag på, men precis som Terra skriver..aldrig silikon på en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Silikon är inte övermålningsbart och inte åldersbeständigt utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sikaflex är ingen produkt utan ett märke på en sådan. Biltemas marin sealant motsvarar sika 291. Håller med om att man inte skall ha sillikon på båten så köp inte biltemas marin silicone utan marin sealant.

/Styrbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen som helst anledning att satsa på skit från biltema, när det finns riktiga grejer,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns det om man inte har så mycket pengar att man helatiden har råd att köpa märkesgrejer som igentligen inte är så mycket bättre. eller som jag om man är lite småsnål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du e för söt, skulle du vara småsnål som har så många båtar och eget varv med en egen dykare och alltFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du vet många bäckar små. Börja köp allt på Biltema ska du se att du får mycket pengar över till annat Glad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag hellre kör med Biltemas tätmassa än Sikas, eftersom Biltemas är en MS-polymer som är överlägsen den svindyra Sikaflex-geggan (som ju är en polyurethanmassa) på de flesta punkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara närmare, skillnaden alltså? hur är den att jobba med i lägre temperaturer? sen vet du precis som styrbjrn att det gäller att hugga när tillfälle ges...fortfarande glimten i ögat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, jag köpte en cykel på Biltema för en massa år sedan, och jag kan lova dig att jag sparade pengar på den, hade inte en sekund över att spendera pengar då all fritid gick åt att reparera cykeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här tio år gamla jämförelsen, verkar ju bra. Bättre UV-beständighet och lättare att jobba med, vad det verkar. Kanske den inte stelnar i förpackningen lika raskt som Sika, för den brukar ju vara kass redan inom ett år?? (Ibland t o m redan när man köper den.)

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article2979.ece

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog inte förklara det bättre än så här:
MS-polymerlim har sitt ursprung i Japan och utvecklades av det japanska företaget Kanegafuchi på 1970-talet. Förutom att vara ett bra lim till jordbävningsområden, utvecklades det för att kunna vara ett alternativ till silikonlim, som kan ha problem med övermålningsbarhet, och PUR-lim, som kan vara känsliga för UV-ljus.

MS-polymerlim bygger på en härdningskemi som inte innehåller några isocyanater. MS-polymer är en reaktiv polymer som består av PPO, polypropylenoxid och dimetoxisilyl som funktionell ändgrupp på molekylkedjan.

Limmet finns i en- och tvåkomponentsform och härdas liksom polyuretanlim vid rumsteperatur.
Källa, http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/appendix4/Limtyper.html

Förenklat kan man säga att detta är generationen efter Sikaflex.
Nåtade f ö däcket på Misilen med Simsons nåtmassa som är en MS-polymer, grymt bra produkt - men kostar tre gånger så mycket som Biltemas variant. Skulle utan att skämmas köra med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter:

Kollade på Biltemas sajt och marine sealant (25-4700), men det står inget om MS-polymerlim?? Däremot polyuretanbaserad tätningsmassa.

Var framgår det att det faktiskt är ett MS-polymerlim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag tänkte på 25-4703.
Det är den jag menade hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som fattar. Sikaflex är ett varumärke, liksom Biltema Casco m.m. Jag fick skit för något år sedan när jag sa att det fanns Övermålningsbar Silikon.  Vad säger ni ovanför Peter K.s inlägg om det nu ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår inte jag i alla fall, övermålningsbar silikon, det kan ju inte vara denna produkt du menar då det inte är en silikon? Vilken silikon är övermålningsbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som längtar efter jul & alla andra oxå !

Nu tänte jag inte röra om i grytan utan bara förklara lite matnyttigt om den nya fogmassetypen SMP.

SMP betyder silan modifierad polyeter på Svenska. Dessa produkter är en mix mellan PU & MS ex:Casco S-40 och Simson MSR samt Sika Flex 5serie produkter. Vad som man ska tänka på är att dessa ska ej användas undervatten ex genomföringar etc. Där gäller oldschol Sika 221/291. Dessa nya massor har de possitiva egenskaperna från 2 materialtyper i en och samma förpackning (enkel förklarat).

Silikon går att måla på om massan är neutralhärdande=alkohol. Målning måste doch utföras med en färg/lack av alkydtyp och göras inom 30min efter fogläggning. Välj massa med shore A på minst 20.

 

Vill ni köpa Casco S-40 så kolla på www.casco.se och kolla på ÅF´ s

 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas 25-4701 (Marintätning 1-komponent polyuretanbaserad) är en kanonprodukt som jag tätat massor av
 stål-mot-stål, plast mot stål och en massa annat på min båt med.

Sika-Tema  bara priset skiljer..typ Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips till Westfjord:
Ha med en dunk med varmvatten som du lägger tuben i innan användningen, då blir den mjuk och fin att jobba med. Alltså, du häller varmvattnet i en hink innan du lägger tuben i vattnet, annars är det säkert svårt att få upp den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag kör nog med hink, visserligen är jag inte särskilt biffig men jag tror inte jag får ner armen i en dunkGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt Råd!

Är det träbåt du har: ANVÄND ALDRIG SILIKON PÅ TRÄ!

Det skapar bara framtida problem och stå en dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...