karet 0 Postad 6 December , 2009 Halloj, Blivit ägare till gammal Nimbus21a. Har startat flera projekt på båten (blir lång vinter) och läst mig till mkt hjälp här på MG Vad säger Ni som kan om bilden nedan? Ser det ut som det gör på båtar mest eller värre? Måste färgen nedan bort eller räcka med ta bort allt löst? Ingen aning om vad det är för färg som sitter där idag och säljaren hade ingen aning heller.. Vad gör detta för bränsleekonimin? Tacksam för svar av er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 December , 2009 Ser inget vidare ut... Skulle iaf prova att ta en ordentlig högtryck med roterande munstycke, ser ut som om färgen som flagnar inte passar ihop på den underliggande, typ hård färg på självpolerande????? Bästa lösningen är nog troligen att slipa bort allt och börja med epoxy.. Senast ändrad av Mark77 | 06 december 2009 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 302 Postad 6 December , 2009 Sådär blir det när det är mååååånga lager av självpolerande färg. Slät botten ger bättre prestanda och mindre bränsleförbrukning. Måste färgen bort, tja det avgör du själv. Flagande bottenfärg förstör ju inte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 December , 2009 Kör med högtyckstvätt och turbomunstycke, och rolla på ny självpolerande färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2009 Hade det varit min båt så hade svaret tveklöst var ja - färgen måste bort. Sen om jag gjort de under vintern eller nästa vinter det beror ju på hur mycket jobb jag i övrigt hade startat. Skulle jag vänta till nästa år hade jag kört av allt löst tex med högtrycken och lagt på ett lager av nån typ av bottenfärg. När jag i så fall hade tagit bort bottenfärgen hade jag gjort det ordentligt och sedan lagt på epoxygrundfärg på den rena gelcoaten och därefter lämplig bottenfärg. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karet 0 Postad 7 December , 2009 Okidok, stort tack för svar! Får se hur mycket tid allt annat kommer att ta.. Om jag stryker på ngt nytt efter högtryckstvätt sålänge, ngn som har lämpligt förslag för sthlm? När den gamla färgen skall väck, hur görs enklast? Ngn som redan gjort detta? Lägger med en till bild. Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 8 December , 2009 Hade gett mig den på att ta bort all färg på styrpulpetaren. Det gick inget bra Provade med diverse som kaustiksoda, färgborttagare etc. Inget fungerade speciellt bra, men alla lösa sjok försvann i alla fall (det som inte högtrycket tog), så mycket försvann, och underlättade för att få en jämn(are) yta utan tokmycket slipning. Mer än 50% löstes i alla fall upp. Prova på en mindre yta med något färgborttagningsmedel, låt sitta över natten. Lägg ett lager gladpack ovanpå geggan så torkar den inte, kör sedan med högtrycket. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 December , 2009 Bra bottenfärg för Stockholmsområdet? Jag kör med Mille Racing light. Dvs en självpolerande färg. Miljövänlig, dvs så miljövänligt det nu är att släppa en massa färgpigment i vattnet. Racing betyder för farter över 10-15 knop, dvs lite hårdare så inte allt försvinner första turen. Det praktiska med självpolerande är att förbehandlingen är ett par tag med ett grövre slip-papper för att jämna till och sedan nästa lager. Test: Om du får färg på fingrarna när du drar dem över skrovet är det troligen självpolerande färg du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 December , 2009 Här en tråd från i våras, där jag f.ö. inte heller lyckades hålla klaffen.... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=276589 Korta gasollåge-skållningar på en liten yta i taget, är fortfarande ett tips väl värt att testa tycker jag. 3-5 sekunder med lågan tätt inpå färgen gör att den mjuknar och bubblar sig lite, utan att tempen för den skull hinner stiga särskilt mycket på djupet. Med skrapan - vars kanter alltså bör vara avrundade - i högerhanden och brännaren i vänster så blir det praktiskt lättarbetat, man behöver ju sas aldrig släppa verktygen. Förutom då för att fila ett par tre tag på skrapans egg, något som nog med fördel kan ske med bara någon minuts mellanrum. Många tag blir det ju oavsett... och den absolut bästa kompromissen mellan uppvärm-tid/yta och skrapfilning finner man ganska snart. Gasolbrännar-munstyckets eldslåga bör nog f.ö. vara ungefär lika bred som skrapan för enkel hantering, typ 4 cm. Långtråkigt men inte speciellt muskelansträngande, däremot smått eldfarligt naturligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 302 Postad 10 December , 2009 Var försiktig med gasol och värmepistol, man kan förstöra laminatet om det blir för varmt. Tror en Bacho-skrapa och skyddsutrustning mot dammet är det som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser