Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Najad373

Solpanel med Maxpower

Rekommendera Poster

Jag ska montera en solpanel på 48W med en Maxpower regulator, jag komer att ha ca 6,5 meter ifrån panelen till mina batterier. Tänkte montera Maxpower nära batterierna för det är väl mest effektivt? Hade tänkt att dra med 4mm2 kabel, eller bör man gå upp ytterligare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, regulatorn ska sitta vid batterierna.

Jag skulle dock köra med 6mm2 kabel för att minimera spänningsfallet. Om du googlar wire calculation får du upp jättemånga sidor där du kan beräkna detta. Glöm inte att din kabelslinga är 13 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2,5mm2 från panelen till regulatorn, 4-6mm2 från regulatorn till batterierna

Spänningen är så pass hög, när den kommer från panelen, att de inte blir just nåt spänningsfall

För övrigt skulle jag inte dra mindre än 2,5mm2 kabel i en båt, just pga spänningsfall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en fast monterad 1,5mm2 kabel på solpanel som är ca 3 meter lång, får väl ta och kapa den och skarva i med 4 el. 6mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan teoritesera mycket över olika saker och ha åsikter om vad som är optimalt - och man kan ofta styrka sina teser på olika sätt.

Att du erätter de 3 metrarna (x2) ledning med 6 kvadrat har i praktiken ingen betydelse. Skillnademn i spänningsfall blir minemalt.

Om du kapar den befintliga ledningen och skarvar den mot tex en 6 kvadrat får du en skarv som sitter betydligt mer utsatt för väder och vind. Du har också avhädat dig möjligheten att i framtiden kapa ledningen för att klippa bort de delar som ev kan drabbas av svarta döden

Jag skulle och har gjort så på mina solcellspaneler, skarvat ledningen på änden mot, jag tror det var 4 kvadrat. Det bästa är om skarven sitter innombords där den inte utsätts för väder och vind. Ofta är det inte praktiakt möjligt. Det har mer betydelse ur spänningsfallssynpunkt att skarven görs på ett riktigt sätt. Dvs att den pressas med en riktig tång med utväxling och rätt presstryck (inte så skittång som följer med preskabelskosattser) samt att skarven skyddas met tex vaselin eller dinitrol. Oxid i skarven förorsakar nog mer spänningsfall än en eller annan meter klenare ledning.

Om du sen väljer 6, 4 eller 2,5 kvadratmeters ledning har i praktiken inte så stor betydelse. När man arbetar med 12 Volts system brukar man aldrig använda klenare area än 2,5 kvadratmeters ledningar (som redan skrivits).

tommy

PS

I dag när det gäller enbart lysdiodsbelynsning kan man naturligtvis använda sig av klenare ledningar. Spänningsfallet plir i praktiken obefinntligt

DS

Senast ändrad av toaen | 26 november 2009 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte vitsen med maxpower att man kan omvandla 20V till ca14,3V utan lika stora förluster som vanliga regulatorer?

Sedan så är det inte alltid 20V, med större kablar får man även laddning vid sämre väder.

Men om de extra tiokronorna som man sparar in eller vikt är viktigt eller ont om utrymme för att gömma kabeln är det ju helt annan grej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den maximala skillnaden mellan att köra 1,5 mm2 hela vägen (13 meter) och att byta ut den till 4 mm2 hela vägen är vid max effektuttag (48W, alltså mitt i sommaren, mitt på dagen med panelen vinkelrätt mot solen) mindre än 1,5% i förlusteffekt.

Vid all annan drift än panelmaximum sjunker förlusteffekten, en rimlig uppskattning kan vara ett snitt på kanske 0,5% förlust i snitt.

Det finns alltså ingen vettig anledning att byta till grövre kabel.

Som Toaen påpekat ovan är det betydligt viktigare att göra en riktig skarv, och att täta den korrekt ( själv använder jag alltid vulktejp ovanpå rundstiftshyls-press-skarvar, ger en perfekt helt vädertät skarv) så blir det ingen oxid.

Senast ändrad av Gunnar_ | 26 november 2009 | 20:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT-varning: Skäms

Jag älskar vulktejp!

Ersätter s.k. eltejp i alla sammanhang man ska isolera något.

Kan dessutom laga/täta slangar av alla de slag, fäster även på fuktiga ytor vilket eltejp (& vävtejp i viss mån) har uppenbara problem med.

Ger en helt tät (vatten/luft) förbindning.
Tål värme och kyla bra, eltejp tål ingendera Rynkar

Det enda vulktejp inte kan är att tejpa fast något (då använder jag vävtejp i stället) Glad

Med vulktejp och vävtejp i verktygslådan kan man fixa nästan allt. Oskyldig

Senast ändrad av Gunnar_ | 26 november 2009 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om solpanelerna levereras med 1,5mm2 kabel så torde det mer än väl räcka, annars skaffar man ju sig själv väldigt dålig reklam. Angående vulktejp så tackar jag också för tipset, kommer att införskaffas å det snaraste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten detalj som försäljare av tapeskarvar ibland roar sig med att vis är hur man tillverkar O-ringar av vulktape.

ett par varv vulktape av lämplig bredd och tjocklek runt tex en rundstav. rulla den sedan längs rundstaven (eller röret flaskan eller vad du har) vips har du en O-ring. naturligtvis lättare i större dimentioner.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är tvungen att skarva kabeln mellan solcellspanelen och regulatorn så kan man antingen skarva i rör (oåtkomligt) och dra in vid luckgaraget exempelvis genom en kabelgenomföring eller ta skarven i en däckskontakt. Vilket tror ni är att föredra?

Hälsningar

Quozter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad klassas som nära batteriet? Har försöka hitta ett s.k. maxmått på avståndet från regulatorn till batteriet men det står ju bara nära överallt. Har max 2m 6kvmm kabel mellan batteriet och min Maxpower regulator pga att det inte fanns nått bra ställe att fästa regulatorn på i kölsvinet där batterierna står.

Någon som har ett bra svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 m 6 kvadrat är helt ok.- inte så kinkigt egentligen ( glöm bara inte att säkra av mot batteriet ).

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...