Gå till innehåll
söndag 15 juni 2025
Najad373

Kabeldimension, Generator till Batteribank

Rekommendera Poster

Vad bör man ha för kabelarea ifrån en 80A generator till en förbrukningsbank med 3x 150Ah?

Jag tänkte köra med en 50mm2, men det kanske är för klent? Det är ca 4-4,5 meter från generator till batteribank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 mm2 räcker fint.

Worst case:
 14V, 80A, 9 meter (2*4,5) kabel med 50 mm2 kabelarea ger ett totalt spänningsfall på ~0,26V,  (21W) över hela kabelns längd (2,3W/meter) = 1,85% förlusteffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har 25 mm2 kablar från generatorn till börbrukningsbatterierna och dom längsta kablarna är ungefär 4 meter ( strax under ), jag  har 4 st 75 ah batterier.

Hur stor förlust får jag på det ?

Tack på förhand / Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara har en 25mm2 kabel ifrån generatorns B anslutning och din Generator är på 80A så bli förlusten ca. 0,45V

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär dubbla förlusten av den i Gunnars räkneexempel.

Har du inte avkänning på batterierna till generatorns reglering får du lite onödigt stor förlust och lite sämre laddning.

Nu är det bara en liten stund batterierna tar ut full kräm från generatorn. Normalt efter en kvart är strömmen nere i 10-30 A och då ökar spänningen då spänningsfallet sjunker proportionellt mot strömmen. Är batterierna mycket urladdade tar det lite längre tid innan strömmen går ned.

Vid 10 A blir spänningsfallet bara en åttondel. Dvs en fjärdedel av spänningsfallet  i Gunnars exempel. Detta påverkar inte den sista laddfasen med toppning av batterierna och kokning.

Där är det viktigt att nå full spänning kring 14,5V. Annars blir inte batterierna fullt laddade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren på mina funderingar.

Jag har en 50 amp generator med sensorkabel och sklijerelä (ej diod), jag ska koppla in en multimeter så att jag kan se hur hög spänningen är när generatorn laddar.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snor tråden med en liten fråga, det ni skriver om reglering, om man har den möjligheten, hur ser man det på generatorn, jag har D , plus och minus, men har ett stift till. Tror dock att detta är till varvräknare. Kan nån förklara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar sitta en kort gul sladd på generatorns utgång, denna tar man bort och förlänger så den kan sättas på batteriets pluspol.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...