Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Pontus_pf

Ny motor, kan jag byta till helsyntet?

Rekommendera Poster

Ett möjligt alternativ är denna av Farbror Bo rekommenderade helsyntet.

http://handla.swedol.se/pdf/121IFWDAFBPD27.pdf

Den har cSt 100 C = 15,0, Baserade på Grupp III fulsyntet med tillsats av PAO.

En kanonolja för bil, men sannolikt overkill i din motor.
Vad skall du förresten med en 5W-40 i båten? Kör du på vintern?

Oljors användbarhet bestämms inte bara beror av typ av basolja och viskositet. Det handlar också om enligt vilka kvalitetsstandards den är klassad.

Ex. är rek. olja för min Volvo ACEA A5/B5, vilket ingen av dessa Swedololjor uppfyller. Den olja Volvo säljer är en Castrol fulsyntet Grupp III 0W-30. De förstår att ta betalt. 250-300 kr litern, rabbaterat om de får byta, men byter man själv handlar det om ca 1500 kr, bara för oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget hållbart argument i tråden om varför du SKA ha mineralolja, annat än att den är billigare. En mineralolja duger säkerligen gott till din motor, men det var ju inte det du frågade om.

Läs vad Suzuki själva skriver om sin syntetolja:

Super Pro
Helsyntetisk ”superolja” för åretrunt-
bruk. Speciellt lämplig i högprestandamotorer
där värmeutvecklingen
är mycket hög. Skyddar mot
rost och korrosion. Oljan är bränslesparande
och har mycket god viskositetsstabilitet.
Rekommenderas för
yrkesbruk och vinterkörning.
Specifikation: SAE 5W-40, API SJ/CF

Tror du att dom skulle rekommendera den för yrkesbruk om det var skadligt med syntetolja i motorn? En bra syntetolja hittar du på t.ex. Mekonomen, och det behöver inte stå Suzuki på den. Suzuki tillverkar ingen egen olja, bara etiketten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det fanns en anledningen förutom att det var billigare, och det var att Suzuki rekommenderade mineraloljan till min motor i databladet som det har länkats till i denna tråd...

Men eftersom jag inte hittar någon som säljer ett känt märke av 10W-40 gör jag nog som så att jag köper en 1-liters 10W-30 på Båtaccenten och blandar den med mina 1,5 liter 10W-40 som jag har kvar från förra året. Det har visserligen diskuterats här på forumet om hurvida man kan använda en olja som är ett år gammalt, men som så många andra trådar om olja så fanns det inget klart svar där heller (om jag minns rätt) så jag kör nog på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog bra. Jag skulle nog ha gjort likadant om jag haft olja kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför inte köpa till en 10-40 på exempelvis OK, bara den innehåller specen enligt din instruktionsbok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tillverkare anger lägsta kvalitetskrav. Det är inte fel att slå i olja av högre kvalitet. Men köp inte olja av en båtfirma, det är mycket billigare på en bildelsfirma/macken.

Att använda en ett år gammal olja är inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...