Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
edvin333

md2b md11 startmotor kompatibel b18

Rekommendera Poster

Min startmotor är död.

är volvo b18 startmotorer helt kompatibla ? Nån som provat  ?

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn till B18/B20, ser likadan ut som till MD11, med en viktig skillnad. Den går åt fel håll!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen skulle det gå att kasta om polariteten för fältet i förhållande till rotorns magnetisering. Är det samma motor borde det finnas plats. Ta isär en gammal motor och kolla. Det behövs ändå en kontroll av kol och bana och ev. byte.

Samtidigt har du lärt dig hur startmotorn funkar och står dig inte slätt om den skulle ge upp på nån söderhavsö.

Eller båtgrannens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Död? Inget som inte går att laga, innan slit och släng lagade man allt som gick sönder.

Försök att få tag i en 60/65 årig bilmek, han har säkert lagat många startmotorer.

Det byts för mycke delar idag og repareras för lite.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startmotordrevet har en inbyggd frihjulskoppling. Så även detta måste bytas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns helt fel snurrar startmotorn från B16 åt motsatt håll mot B18 starten jag vet inte om den passar men kan vara värt en koll.

Eller kanske en beg http://www.batmats.nu/lager.asp

/Björn

Senast ändrad av mahaffa | 16 november 2009 | 18:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B16 fanns väl bara med 6volt vill jag minnas.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta en bil-el firma, de kan säkerligen laga eller ordna fram utbytes startmotor för en helt annan peng än ny orginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du söker på startmotor i forumet, så kommer du få fram att det finns piratstart motorer, Jag lämnade in min penta startmotor och det skulle gå på 3500:- att laga den.

Hittade på forumet att i Stockholm finns det en som säljer starmotorer till penta för ca 2000:- har haft det nu i tre år funkar kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara korrekt att B16 starten troligtvis bara gjordes i 6 volts utförande. Dessa startmotorer är dock ganska tåliga och många gamla traktorer som BM Terrier eller Volvos Krabat med B16 motor körs idag med 12 volts batteri. Jag har själv kört min 6 volts startmotor på 12 volt i flera år utan problem.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...