Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hoppilandkalle

Renovera B20

Rekommendera Poster

Jag håller på och totalrenoverar min b20. Blocket e blästrat av Allblästring i sthlm. Värmdö motorteknik har deckat av blocket och mätt upp loppen. Det behöver borra blocket men det finns inte kolvar att få tag på. Jag behöver överdimmention 030 kolvar med 24mm´ s kolvbult. Det finns överdimmentions kolvar med 22mm´ s kolvbult att tillgå men då måste man sätta en bussning på vevstaken. Inte vad jag vill göra. Värmdö motorteknik har lagt en beställning hos alla tänkbara firmor men utan resultat än så länge.

Vore tacksam om någon vet om någon sitter på dessa kolvar och ruvar stilla ovetandes. Hör gärna av er då.

Johnny Lindefalk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Värmdö motorteknik och jag har kollat dem flesta leverantörer runt stockholms området. Plus dem stora kolv tillverkarna. Man säger att efterfrågan måste bli högre innan dem startar nytillverkning igen.

Hoppet ligger just nu i att någon har på hyllan men kanske glömt bort, ja du förstår.

Tack iallafall. Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till CVI automotive i Hudiksvall.Fråga efter ägaren Mikael Sellström,han kan ha såna kolvar liggande.Annars vet han var du kan få tag på dom,karln är som en levande reservdels katalog.Om du inte får tag i honom på tel,maila istället.Han kollar mailen flera gånger per dag.Googla på cvi automotive så hittar du deras mkt utförliga hemsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo borde kunna fixa fram ÖD kolvar. 24 mm kolvbult är ju standard B20 från 74 och upp.

Men, B20 tog väl slut 75 så det finns väl inte en uppsjö av dessa kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ödmjukast tackar jag er alla för hjälpen och intresset att hjälpa en nödställd.

Det ser ut som att kolvarna e på väg och ska vara framme hos Värmdö motorteknik på skärtorsdagen. Om det stämmer så ska dem börja borra blocket på tisdagen efter. Dem har hur mycket som helst att göra, men tar sig ändå tid för den lilla privata renoveringen som jag ska utföra. Vart kolvarna kommer ifrån vet jag inte ännu.

Ännu en gng, Tack som fan för all hjälp.

Johnny Lindefalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till alla som visat intresse under renoveringen av min AQ115-Volvo penta B20.

Tack som fan för alla tips och goda råd under vägens gång. Nu e motorn ihopskruvad, blästrad och nymålad. Som en liten juvel i motorrummet. Spinner som en katt med en ny weber 36-36:a som blandare. K-kam står för ventiltiderna och....ja allt e fan nytt utom vevslängen, stakarna och blocket.

Åter igen, tack som fan till allihop.

Johnny Lindefalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått en motor som fungerar bra! Har tänkt att renovera min AQ115 i höst (dock inte själv utan av mekaniker) och dessutom blästra och måla.  Gjorde du rent motorblocket/kylkanaler m.m. invändigt också och i så fall hur? Hur mycket fick du betala för blästring/rengöring? Vilken färg använde du?

Blev många frågor men jag tar gärna emot tips om blästring/rengöring (hetvatten?), typ av färg m.m. Vill gärna ha en snygg motor i båten efter helrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal fråga då jag också ska renovera min b20 motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...