maxxan 0 Postad 19 September , 2009 Har ni tagit upp era båtar än? Jag tycker skärgården är som allra vackrast just nu. Helt underbart att tänta lite lampor, sätta på värmen och krypa till kojs. Vakna till ett lite höstlikt skärgård, underbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 19 September , 2009 Har en för liten båt för att njuta av denna årstid, tyvärr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 September , 2009 Kommer att ta upp båten i slutet av oktober vilket jag tycker är några veckor för tidigt, det blir minst 3 hela helger innan säsongen är slut i år, helt underbar tid nu. har förresten varit ute på en lång tur idag med helt fantastiskt väder, ankrade upp vid en holme och grillade lunch, tog en bira och satt i endast shorts bakom en sten, fy f.. vad gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 September , 2009 Vi tar nog upp båten efter första servicen som är bokad till mitten av oktober. Många nu som inte håller hastighetsbegränsningarna vilket är synd då svallen får vår båt att gunga lite för mycket vid bryggan. Fint i skärgården så här års men dimman ligger och lurar ganska nära ibland. Vi sov över vid Kymmendö förra helgen och blev förvånade över att så många andra var där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 September , 2009 Var ute på säsongens troligen sista tur idag. Tog en sväng till Åstol i strålande solsken ca19 grader och 5m/sek väldigt trevligt. Var fortfarande en hel del båtar ute på havets E6:a men inte fler än att man fick en plats i hamnen. Tog en fika utanför rökeriet, något att minnas i vinter när det är snö och slask. Båten åker nog upp om ett par veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 20 September , 2009 Sista turen idag, helt underbart avgick från kovikshamn vid 10 och kunde styra in på marinan i nordre älv vid 11,30. en del båtar ute. Dock hörde jag att någon stackare seglat upp på Kullen norr om rörö över VHFen. Skulle vilja ha båten i hela oktober dock så får jag endast bruka min båtplats september ut pga underhåll. Men visst är det något speciellt men hösten på havet. Sjösättningen är redan bokad V17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 September , 2009 Jag tar ju inte upp alls.. Till helgen blir det en sväng neråt Djurö och kanske Läckö. Vänern är fin vid den här tiden och man får plats var man än kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 20 September , 2009 Hela helgen spenderades i skärgården, toppen väder! Båtsäsongen är dessvärre slut om 2 veckor när det är gemensam upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 September , 2009 Du har mejl Killerboo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 September , 2009 Du med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 21 September , 2009 Var också ute hela helgen, kanonväder, vattnet kristallklart och som någon skrev härligt att slå på värmen på kvällen och sitta inne och mysa med en gnistrande stjärnhimmel ovanför det kompakta mörkret. F-n vet om man inte skulle bli poet.... Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 23 September , 2009 Håller helt och hållet med. Nu är det som vackrast, krispigt i luften och färgrikt. I helgen blir det Braka eller någon annanstans. Packat och klart för att sticka direkt efter jobbet på fredag. Längtar verkligen till fredag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 September , 2009 Ser ut som det skulle kunna bli en helg till på sjön innan upptagning- väderprognosen ser lovande ut här nere på sydostkusten. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 24 September , 2009 Denna helg bär det av till Lurö och Kollandsö (Vänern).....det blir nog lite blåsigt men det är dte värt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 September , 2009 Månen är på väg upp i viken där jag ligger med några segelbåtar. Lugnet råder och det känns som läggdags Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 30 September , 2009 Hamnade på Bullerö i helgen som var. Nästan sommarvärme och helt fantastiskt vackert. Kräftor, snapps och kall öl till middag. En nära livet upplevelse Kanske en helg innan båten plockas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 30 September , 2009 är avundjuk på alla er som har båtarna i fortfarande. brukar ha min i tills isen lägger sig men i år fick man ta upp tidigt för att skicka båten till finnland för skrovbyte. Finnarna tyckte att det var roligare att slarva lite så dom får lite extra jobb senare. jag skickar den helre tidigt så jag inte blir utan till våren. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 30 September , 2009 Ja det är underbart på hösten, dom mörka kvällarn och marelden, även nattnavigering är trevlig med alla fyrar. En bra värmare är ett måste. Nä båten får ligga i till mitten av November. //Jonas forbina9000@dinstudio.se Senast ändrad av Flayban | 30 september 2009 | 22:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 September , 2009 I en annan tråd så diskuteras vad som är den viktigaste båtprylen. Kompasser, gps och en massa prylar radas upp, själv svarade jag värmare, tänk vad kort säsongen skulle vara utan den. Senast ändrad av Terrafobica | 30 september 2009 | 23:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2009 I går blev det en dagstur upp till Marstrand igen. Trevligt sätt att fördriva en ledig dag på istället för att bara sitta hemma i soffan. Bra vind med bidevindsbog och slör på hemvägen. En promenad i vackert höstväder till såsen. Marstrand är rätt avfolkat så här års men än några gästande båtar i hamnen. Sjökläder med 50-70 % rabatt i en öppen butik. Tilläggningslinorna av det nya slaget som ligger i vattnet gick inte att använda då de var beväxta med musslor så man skär sig i händerna. Men gott om plats för sidoledes förtöjning. 20 sälar gick jag förbi på ett skär både på upp och nedvägen. Dom orkade inte med annat än att bara ligga och lata sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 1 Oktober , 2009 Jag tar upp imorgon, så nu är det slut för i år. Förra året hade jag den i till sista oktober, med några riktigt fina höstturer. Det är något speciellt på hösten, kan jag hålla med om. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 Oktober , 2009 Vi tog en sväng på eftermiddagen idag. Åkte ut till Biskopsfjärden och tog en fika. Lade oss i lä och bara njöt. Vattnet fullt av maneter och på hemväg såg vi en riktigt stor rovfågel sitta på en klippa. Hann tyvärr inte ta någon bild innan den flög upp i en trädtopp. Filmade lite på Jungfrufjärden när vi åkte hem. http://www.youtube.com/watch?v=cUHQeyEC30o&feature=channel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 2 Oktober , 2009 Tar ni upp båten EFTER första servicen? Görs den i sjön och så åker ni lite till eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Oktober , 2009 För att den förlängda garantin ska gälla måste en 20-50 timmars och en service inom ett år göras av auktoriserad Volvo Penta verkstad. Jag vet inte exakt vad som görs där ännu men efter den servicen körs båten till våran brygga för uppläggning och resterande service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Oktober , 2009 Det blev lite tidigare upptagning än planerat. Då jag inte kan åka ut på dom närmaste 3 helgerna ringde jag marinan i veckan och åkte dig i fredags morse. Startade maskinerna kl 06.30, full värme, varmt kaffe i termos. Passerade viggsö då solen gick upp. Det är otroligt läkande för själen att stuffa fram nästan ensam i skärgården, fullt med frost och en soluppgång. Kaffe på termos är också j-ligt gott vid den tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Oktober , 2009 Idag var det inte speciellt vackert på sjön. Mest grått och då även i sinnet eftersom det var sista turen för denna säsong. Förevigade dagen med ett kasst litet klipp med stillbildskameran. http://www.youtube.com/watch?v=ctaYvue4ftc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 16 Oktober , 2009 höger och vänster vinrutetorkare går i otackt och måste kallibreras /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Oktober , 2009 Det gick i takt en stund iaf Nöjd med att jag fick styrenheten omprogramerad så att tankmätaren kunde kalibreras. Hade 11% i bränsle när båten lämnades på service och 87 % igår när jag åkte från service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 18 Oktober , 2009 Hmmm, Bullerö i oktober, vackert!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 18 Oktober , 2009 Lite senare på kvällen på Bullerö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser