Syrsanviken 0 Postad 28 Augusti , 2009 Jag har en Flipper 510 HT med en 60Hk Mercury på. Problemet som uppstått är att det nu bara går att styra åt ett håll. När jag ska vrida tillbaka ratten så smäller det bara i styrhuset. Jag har skruvat isär styrhuset och gjort en koll av skicket på kuggar och spiralwire och allt ser för ögat ok ut. Men det funkar ju inte så något måste ju göras, måste jag byta hela styranordningen eller räcker det med styrhuset? Kan man byta bara styrhuset? Kan det vara tjockt i wirekanalen som gör att den inte orkar mata tillbaka wiren eller vad finns det att göra? Någon som är bra på att styra och ställa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Augusti , 2009 Ifall du skriver sökorden extrem tung styring lär du hita svar på dina frågor. Eftersom du får isär styrhuset koppla också bort motorn. Så kan du manuellt känna så att det inte är fel på vajern (vilket det oftast är). I så fall är det bara att dra in ett snöre där vajern ligger och ta med sig vajern till närmaste båttillbehörsbutik och inhandla in likadan. OBS! du måste lyfta motorn för att få loss den yttre delen av vajer plus hölje. När det gäller styrhuset titta inte bara på kuggarna utan plaststyrningen som sitter på andra sidan själva vajern och ut emot väggen. Är denna styrning sliten så kommer du att få problem med att det kuggar över trots du har en ny vajer monterad. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 28 Augusti , 2009 Är man riktigt stark spräcker man plastkåpan. Skulle tro det är samma sak Nitro nämner. Jag är stark och spräckte plastkåpan då styrningen fastnat efter vintern. Är den kåpan sprucken eller sliten hålls inte vajerns kuggar in mot styrnavets kuggar så vajern kuggar över. Samma förstås om den är sliten. Kombinationen sliten och trög styrning kan nog spräcka kåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 28 Augusti , 2009 Jag hade samma problem., jag la ett 1mm schims (eller hur de stavas) mellan vajern å kåpan, så vajern trycktes hårdare mot kuggarna!! funkar kanon! schims köper du i vilken järnhandel som helst! värt att försöka iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser