Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Syrsanviken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Syrsanviken

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en Flipper 510 HT med en 60Hk Mercury på. Problemet som uppstått är att det nu bara går att styra åt ett håll. När jag ska vrida tillbaka ratten så smäller det bara i styrhuset. Jag har skruvat isär styrhuset och gjort en koll av skicket på kuggar och spiralwire och allt ser för ögat ok ut. Men det funkar ju inte så något måste ju göras, måste jag byta hela styranordningen eller räcker det med styrhuset? Kan man byta bara styrhuset? Kan det vara tjockt i wirekanalen som gör att den inte orkar mata tillbaka wiren eller vad finns det att göra? Någon som är bra på att styra och ställa?
  2. Tack för inläggen det är löst nu. Impellern var lite för sliten för att orka pumpa upp kylvatten till den tredje cylindern när motorn gick på tomgång.
  3. Har läst i en del båtmagasin där det berömda flippersteget nämns. Jag har nyligen införskaffat en Flipper och är därför lite nyfiken på vad det är för steg. Är det planingströskel det handlar om?
  4. Ok, den här bypassventilen fixar man det själv om man är en normalbegåvad klåpare eller är det serviceverkstad som gäller?
  5. O'hoj har precis lagt i min nyinförskaffade HT-båt med en 60 hk Mercury från mitten av nittiotalet. Den startade direkt och den går helt felfritt. Jag har provkört den under två timmar men när man kör på tomgång (efter den blivit varmkörd) med eller utan växel tjuter det ett slags varningssignal från gasreglaget. Varför? Vad larmar det om? Så fort man ökar motorvarvet slutar det pipa efter cirka 5-10 sek. Någon som vet?
  6. Oljan i motorn, är det vanlig motorolja som används i bilmotorer? Ska det i så fall vara syntetisk, semisyntetisk, mineralolja eller vanlig bonolja?
  7. Hej, jag har bara vinterservat tvåtaktsmotorer tidigare, då har jag bytt växelhusolja, spolat rent kylsystemet med färskvatten och spolmuff, konserveringsspray i förgasare och tändstiftshål samt smörjt och fixat till lite. Nu har jag även blivit med fyrtaktsmotor (Honda 9,9). Kan man göra på samma sätt eller måste man lämna in den? Det är ju onekligen lite annan teknik och lite mer remmar och dyl.
  8. Jag har just tagit upp och vinterservat min Johnsson 15 hk från medio 80-tal. Den har gått helt problemfritt hela säsongen. Jag har reagerat på att skvallervattnet knappt varit synligt. Men när jag håller på med vinterkonserveringen med spolmuff och vattenslang upptäcker jag först att det sprutar ut vatten i leden mitt på riggen samt att det blivit ett litet (2x4 mm) hål längst ner på riggen där vattnet sprutar ut. Jag har provat att rensa hålet som det ska spruta ut genom men det hjälper inte (ståltråden blir dock väldigt svart). Men, om det vore impellerproblem skulle väl inte motorn ha gått så bra? Det ända som jag ansåg inte vara bra var att oljan i växelhuset var väldigt grå och tunn, tyder inte det på att den innehåller mycket vatten? Hur rensar man så att kylvattnet rinner ut rätt väg?
×
×
  • Skapa nytt...