Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lupus

Stoppa odlad fisk

Rekommendera Poster

Jag har i allafall slutat att köpa odlad fisk. Vi tömmer havet på liv om det får fortsätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ens om den är biodynamiskt eller ekologiskt odlad?

Ja ja, får bli en egen odlingsruta på kolonilotten nästa år då....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett program på TV för ett tag sen där dom sa att det gick åt 2Kg vild fisk av olika arter för att få fram 1Kg odlad fisk, just denna fisk som dom trålar upp för att göra pellets till den odlade fisken börjar ta slut och är nödvändig föda till många andra naturliga matfiskar. Detta kan på sikt innebära att hela ekosystemet i haven slås ut. Ät fisk, men inte odlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper också helst o-odlad fisk.

Trodde förut att man gjorde naturen en tjänst genom att köpa odlat men deäter ju den fisk de vilda behöver så de blir färre.

Den enda som tjänar på de är odlare och då tycker jag att fiskaren hellre ska ha mina pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiken bakom odling av fisk är rätt enkel. I havet finns en massa fisk som vi människor inte vill äta. Genom att odling förädlar vi denna icke-ätbara fisk till ätbar fisk. Givetvis tappar man en hel del effekt på vägen, dvs. ett kilo oätbar fisk blir inte ett kilo ätbar fisk. Eftersom näringskedjan är uppbyggd i flera steg (plankton --> småfisk --> större fisk --> odlad lax) så blir förlusten avsevärd.

På land har vi löst problemet genom att hoppa över ett par av leden. Vi går direkt från gräs till biff. En variant av fiskodling på land vore ifall vi människor åt odlad varg, vilka innan slakt föddes upp på fritt fångad hare. Skulle inte bli många vargbiffar i slutändan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hel del av den fisk som blir laxfoder till den odlade fisken är god som den är.

Makrillen går den vägen och det är synd. Jag tycker makrill är bättre och betydligt sundare ser den ut på tallriken än den syntetiska laxbiten som man plockar ur frysen och steker.

I Norge finns jätteanläggningar efter kusterna och det är säkert ett bra sätt för fiskare och bönder att slippa åka till borrplattformarna i Nordsjön. Men sen om det är så eko-effektivt sätt att äta fisk är värt att diskutera.

När vi seglat i sommar har vid farter under 3 knop en utslängd rev nästan alltid givit utdelning. Ett kast gav napp efter 20 sekunder med samtliga 5 eller om det var 7 krokar fyllda med varsin makrill av portionsstorlek.

Fångsten har alltid varit makrill och den är jättegod filead och stekt strax efter att den värsta stelheten gått ur den. Svårare att filea direkt efter upptagningen har jag som lekman lärt mig den hårda vägen. En för färsk filé fortsätter att leva i stekpannan och får ojämn stekyta.

Lax på burk är också gott som enkel lunch med knäckemacka eller potatismos.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdrag granskning gjorde det otroliga avslöjandet att för att få fram 1 kg odlad lax åtgår det 2,5 kg för människan otjänlig fisk.....

Jaha, är det något anmärkningsvärt med det? Alla levande varelser, lax som människa, skiter ut det mesta av vad dom äter.

Hur mycket, för människan otjänlig fisk, har en o-odlad kilo-gädda ätit? 2,5 kg? Skulle det då vara bättre att äta gäddan? Eller ska vi inte äta fisk alls? Ska vi sluta äta gris och kyckling också? Dessa föds ju delvis upp på fiskmjöl.

Ska vi börja sila plankton mellan tänderna?

 




Senast ändrad av Flipper_510_HT | 21 augusti 2009 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mänsklighetens dilemma, vad man än gör, förstör man natur och miljö. I Österjöns olika delar finns det fortfarande litet fisk kvar, men bara mest skräpfisk, på nät och trål. Lax ( vildlaxen lär öka i Östersjön !) finns ochså, men inte makrill, tyvärr. Torsken har nästan försvunnit. Då dom få yrkesfiskare som fortfarande finns kvar, (tack och lov) så att vi får litet havsfisk, ochså Östersjölax på höstarna. Fisken är ju proteinrik och fiskoljan är nyttig för människan. Annars odlar man mycket, Regnbågslax (Oncorhynchus mykiss) i sötvattens sjöar, eller i Östersjöns föga salthaltiga avkrokar !!

Den skräpfisk som yrksfiskarna får, mest sill och strömmingsarter, går inte att säljä som människoföda, mest beroende på att detaljhandeln inte vill distribuera billig fisk. Fiskarna måste överleva dom ochså, så all överflödsfisk mals till fiskmjöl och sådan till föda för fiskodlingar, minkodlingar och till hönsfarmar mm.       Jag ser inget fel i detta, som borde stoppas !  Att odla minkar, är väl ett frågotecken !  Fiskodlingar i havet, är ochså ett frågotecken. Det mesta av den föda som dom matas med går till spillo, i havet, men kanske inte ändå, vildfisken benyttar detta ochså !  Det mest miljövänliga voro att lära fisken äta gräs, det är i allafall ett förnyelse bart naturresurs !

Människan som grisen, är allätare, kunde t.o.m. ätä varandra ! Ja vi äter ju grisar ! Grisen och nötdjur, fädjur, är människans vanligaste föda. Finns ochså människor som nötdjur, som livnär sig på gräs ja vegeterianer ! Det som terra firma producerar, är väl det mest miljövänliga, förutom att vi produserar litet miljöförstörande avgaser, metangas mm ! Igår öppnade vi en surströmmings burk, O-vad gott, men tyvärr gick det mycket metangaser,  vätesulfid, till atmosfären.

Den enskillda människan har rätt att välja vad han vill ätä, gräs, bark, kött eller fisk. o.s.v. Fiskodlingar ser jag inte som Lupus skriver: Jag har i allafall slutat att köpa odlad fisk. Vi tömmer havet på liv om det får fortsätta   Att vi tömmer haven på liv, är ingen fara ! Att äta vad man vill, är människans egen rättighet !

 

Fiskmjöl används som livsmedel eller djurfoder. Fiskmjöl används som mat vid fiskodling och vid uppfödning av grisar, höns och pälsdjur. Mjölet består till 60-75 procent av protein. Det innehåller även mineralämnen, bland annat kalcuimfosfat. Förr framställdes fiskmjöl av restavfall, mest fiskrens. Modern fiskmjölsproduktion utförs genom torkning av överbliven hel fisk eller av till exempel ansjovisfisk. Fisken torkas och mals. 

Oj, vad det går mycket fisk till bättre munnar, jag skelle helsst äta fisk alltid, bättre än kött !

(Det finns alltid olika åsikter om allt, jag är ingen expert på det här, utan bara mina egna tankar !)

På bild, fiskodling i Norge.

 




Senast ändrad av -somena- | 21 augusti 2009 | 13:16

post-10009962-1394236072,7288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra äntligen en debatt !!!

Jag ser att meningarna är delade samt att man tolkar saker olika. Bra!! Det viktiga är att ta ställning till något, framtiden får ge facit. Men vi stör ecobalansen med odlad fisk, fakta. Att vi människor inte har ex krill, lodda och andra småfiskar som föda innebär inte att vi kan töma havet på dessa individer. Följderna är katastrofala för balansen som ger återverkningar i andra organismer. Är det priset värt att betala är det värt att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är då alternativen, vi måste vara realistiska. Skall vi sluta att ätä ? Eller börja äta gräs ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del så klarar jag mig bra på B-vitaminhaltiga Drycker,men visst faan är det gott med en Fisk ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B vitaminhaltiga drycker skulle kunna berikas med omega 3 det vor kanske bra !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut självklart skall man äta fisk. Det gör då jag 5 gånger i månaden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att den är egenfångad i allafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egenfångad fisk kanske inte är det mest miljövänliga alternativet det heller.

Man har kanske kört sin bil x antal kilometer och sedan åkt ut med en tvåtaktsmotor hängande där bak?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de e sant vi hadde en tvåtaktare men även en 4 taktare, dessutom tog vi bilen 62 mil enkel resa...Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den internationella fisk- räk- och djuruppfödningen baseras till tung del på fiskmjöl. De siffror som anges för hur mycket vild fisk som går åt till ett kilo odlad fisk är antaglien minst 4 ggr, troligen mer. De tal på 2:1 som ibland anges, kommer antagligen från kvoten fiskmjöl/odlat kilo orensad odlingsfisk och är avsett att vilseleda mindre vetande personer.

Till fiskmjöl går allt som sprattlar i havet, och det fångas med massutrotningsmetoder. Glöm inte att fiskekvoterna i världen avser LANDAD fisk, alltså vad man tar iland för försäljning. Stora flottor i världen levererar sitt rovfiske till flytande fiskmjölsfabriker som inte landar fisk, utan fiskmjöl, och de arter som de tar om hand är precis allt, kvoterat eller ej.

Situationen var tidigare besvärlig i världshaven pga djurfoder och räkodling, de senaste decennierna har fiskodling tillkommit, så nu är läget komplett katastrofalt.

I detta sammahang är utsagor som att fiskare skall kunna leva de med osv rena larvet....



Senast ändrad av Seawolf | 22 augusti 2009 | 16:18



Senast ändrad av Seawolf | 22 augusti 2009 | 16:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är måna kloka yttranden i denna tråd fortsätt att tycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som jobbar inom fiskenäringen, dock inte som fiskare utan på en av de större grossisterna, känner att jag måste få lägga till några ord i debatten.

Först och främst så måste vi klargöra en sak. Fiske och produktion av fiskmjöl och -olja är en ENORM industri världen över. Att all denna industri skulle vara förkastlig är helt fel. Mycket av dessa produkter går direkt till människoföda i form av olika livsmedelstillsatser. Man tillsätter dessa ur näringshöjande synpunkt. Fiskmjöl och -olja innehåller mycket omega 3, massa vitaminer och mineraler samt många spårämnen som annars är svåra att få i sig. Fiskmjöl anses vara världens mest näringsämnesrikaste prodekt. I detta fallet kommer ju faktisk då denna sk skräpfisk ändå till nytta som människoföda, vilket aldrig hade varit fallet annars.

En annan helt felaktig bild som målas upp i media är att odling av fisk i olika former skulle vara den största boven i dramat, eftersom det går åt sådana enorma mängder fiskmjöl till fodret som fisken (laxen) föds upp på. Av den totala världsproduktionen går endast ca 10% till fiskfoder! Den största delen går till annan djurfodertillverkning, främst svin- och hönsfoder. Om man tänker efter lite, hur mycket kyckling och grisar föds det upp över hela världen jämnfört med fiskodlingar? Jag har inte det exakta svaret, men man inser ganska snabbt att det inte är fiskodlingsindustrin som är den stora förbrukaren här.

Jag som lever på försäljning av marina produkter av olika slag, är naturligtvis ytterst mån om att vi ska ha en mångsidig och långsiktig fiskeripolitik. Annars blir jag ju arbetslös. Fiskmjölsproduktionen i världen är en del av denna näring och den är långt ifrån problemfri. Men att tro att den går att begränsa genom att sluta äta odlad fisk är ganska fånigt. Det enda som händer då är att trycket på våra vilda fiskarter (varav några är hotade) ökar ännu mer.

//Fredrik



Senast ändrad av Teddeh | 24 augusti 2009 | 09:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt rätt,, det finns ju ochså odlingar som bidrar till att sätt ut fisk i sjöar, det måste ju ses som possitivt även det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, jag brukar tänka att ingen behöver dö för min skull. Om jag ska ätan en tomat behöver jag inte döda plantan. Med det vill jag inte väcka en debatt om kött elller ine kött men låt för allt i världen inte meka med vår mat.

Obs! odlad fisk färgas rött och samma färg kan man hitta i ägg som har gulgula. Det står på paketet att det är en antioxidant men det är samma färg.

Såg ni igår hur man fiskar tunfisk? Det kallas matanza: Slakten, och fisken spetsas takt i hjärtat och de simmar i blod  utan att den har en chans att undkomma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett riktigt konstaterande att fiskmjölsindustrin är enorm och att den går till annat än fiskodling.

Problemet är renodlat att den är för stor, och att den dammsuger havet och kringgår alla försök att låta sig regleras. Att sen produkterna som kommer ut ur denna rovdriftsindustri kan konsumeras direkt i tillsatser eller produkter ändrar inte ett dugg att den nuvarande masshanteringen måste reduceras med alla till buds stående medel, annars kommer havens produktion av fisk att bli för låg och hela biologiska balansen att bli förstörd. Och då får vi ut för lite av havet mot vad den växande världsbefolkningen behöver.

Det hela är i princip samma sak som den berömda Lafflerkurvan för skattuttag:

Med ingen skatteprocent blir det noll skatteintäkter. Med 100% skatt blir det noll skatteintäkter, för ingen kommer att göra något som kan beskattas med 100%.

Och rovfisket i haven är nu väldigt nära 100%...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marialilian: Vem håller du med? När man svarar i en tråd med ett antal tidigare inlägg är det en fördel om man förtydligar detta, annars tror man att du håller med föregående inlägg och det tror jag inte var meningen i detta fallet. Flört

 

Seawolf: Jag håller med dig om att fisket efter skrap (= yrkesbetäckning på fisk som icke används som direkt människoföda) är alldeles för oreglerat. Detta skall naturligtvis vara kvoterat som allt annat fiske.


Det jag ville säga var det att jag tror inte att det hjälper att sluta äta odlad fisk eftersom den största delen av fiskmjölet går till andra livsmedelsproducenter, i första hand svin- och fågelindustrin.



Senast ändrad av Teddeh | 27 augusti 2009 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rovfisket inom fiskmjölsindustrin förvandlar allt som simmar till fiskmjöl oavsett regler, artkategori, ålder, storlek. Jorden består till övervägande delen av hav, och allt detta hotas likafullt. Verksamheten skiljer inte mellan skrapfisk och icke lekmogen matfisk som inte får landas på grund av sin litenhet, allt mals ner. Flottor på världshave kan inte kontrolleras alls vad gäller maskstorlek eller något annat. Flytande fabriker förvandlar det hela till icke spårbart fiskmjöl.

Att anföra något som helst till försvar för något som ens är i närheten av detta är i bästa fall naivt och okunnigt. I sämsta fall ett cyniskt försök att lura mindre vetande så man kan fortsätta med sin del av hanteringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf: Jag måste bara få fråga: Hur komer det sig att du är så otroligt insatt i hur detta fiske går till? Jobbar du på Fiskeriverket eller kanske inom MSC eller FOS.

Menar du på fullaste allvar att du tycker att ALL fiskmjöl och -oljeproduktion skall läggas ner? Ser du i så fall inte konsekvenserna av detta handlande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt vi äter, förbrukar, tar mer än vi ger tillbaka.....Skitjobbigt ......Men vet inte hur man ändrar det. Har varit /är medlem i Greenpeace, WWF, Blue Flag, osv. osv.... Tala om hur man skall göra... Svårt att få balans när vi tillhör den tärande delen på jorden....  Fasen...Ungarna skall också ha något kvar !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapporteringen över utfiskningen i världen är överväldignade, den som letar på nätet skall ju inte tro på allt, men i stort pekar allt på att läget är katastrofalt.

Jag vill inte stoppa allt fiske, men den nuvarande hanteringen är sjuk, och minskar den mängd fisk som haven kan producera. Fullkomligt idiotiskt! Och odlad fisk gör ont värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...