Jump to content
Thursday 09 December 2021
Guest tom

Varvräknare AD 41 diesel

Recommended Posts

Guest tom

Jag har problem med min varvräknare till VP ad 41. När varvräknaren började visa galet tog jag isär den och putsade stiften in till kretskortet. Den visar numer fel och rätt om vartannat/oftast mera varv! Jag köpte en begagnad räknare och den visar också rätt emellanåt men så far den i botten ibland. Har varvräknarna olika fel eftersom de beter sig så? Jag har haft isär båda och putsat alla kontakter. De är kopplade till generatorns w-uttag. Allt är monterat på en Flipper 760, som i övrigt fungerar jättebra!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Krister

Kolla med V-mätare, vilken spänning finns på W. Det borde vara ca ½ laddspänningen. Hade liknande problem, och det visade sig att spänningsregulatorn på generatorn pajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har köpt en ny VDO varvräknare och monterade den redan i höstas, så länge båten låg i sjön. Nu fungerar allt normalt, men jag vet fortfarande inte vad som felas varvräknarna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var tar den sin signal, egen givare eller W från generator?

I båda fallen en sinusvåg växelström. Mäter frekvens (Hz)

Är kol/laddregulator dåliga, rem slirar, dioder paj... blir varvsignalen konstig!(W-ansluten mätare)

Separat givare, ta ur och kolla om ändan är full med spån (magnetisk!)

Naturligtvis förutsätter båda varianterna hela kablar med goda kontakter, hela vägen på alla tre anslutningarna ;-)

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Har du en defekt varvräknare att sälja? Jag skulle vilja kolla lite på funktionen. MVH / uno.ersson@glocalnet.net

 

Senast ändrad av trolle | 08 november 2007 | 18:45

Share this post


Link to post
Share on other sites


Detta är tyvärr ett ganska vanligt problem med denna typ av varvräknare!

Men de går att reparera fick ett tips av en kamrat att det finns de firma i gbg som gör detta för runt 500 hundrigen. det är tydligen kretskortena som säger upp sig!!

kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette men skall forska i detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En W-ansluten varvräknare går i botten (visar 0 varv) om generatorn slutar ladda.

 

W tas vanligen från en av de tre lindningarna i generatorn FÖRE den lindningens likriktar-diod.

 

Om fältspänningen (DF) från regulatorn (via kolen) blir för låg/försvinner så slutar generatorn att leverera spänning och då blir det heller ingen växelström på W för varvräknaren att mäta frekvensen på.

 

Slirande rem, kassa kol, defekt regulator är vanliga felorsaker.

 

MEN, kombinationen helt fulladdade batterier OCH ingen förbrukning OCH en regulator UTAN grundförspänning KAN betyda att generatorn INTE laddar ALLS = ingen W.

 

Alltså om regulatorn stänger av helt så brukar det ändå finnas ett litet effektmotstånd på typ 330 Ohm som ser till att det ALLTID flyter en såpass  ström att W kan leverera sin spänning/frekvens även om batterierna är full-laddade.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 november 2007 | 20:47

post-22127-1394235269,907_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gunnar, du är grymt kompetent. Det har tagit mig lång tid att få fram samma info. Det skall finnas en servicebulletin från Volvo Penta som heter 36-1 27  som tar upp det här problemet. Motsåndet skall heta 873-636 men enligt denna uppgift på 33 ohm. Motsåndet skall monteras i varningslampepanelen mellan 61 uttaget och   eller någonstans i elektronikboxen på motorn. Kan Gunnar eller någon annan ge en exakt beskrivning på var och hur det här motståndet monteras så är det jättebra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag lyfter detta ämne lite, jag har dubbla KAD 42 i min båt och när jag slår på tändningen så slår båda varvräknarna i botten (5000rpm) och när jag sedan startar så visar dom ca 1500rpm på tomgång vilket är typ 1000r fel. Dom hoppar också emellanåt upp på 5000rpm och ner till 1500rpm....

 

Detta är ju väldigt frustrerande när man inte känner båten och inte kan höra alls vilket varvtal man har.

 

Så som jag förstod det hela så ska det sitta nått motstånd i oljelamp/vattentemp panelen i instrumenteringen som brukar orsaka detta fel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp man skall montera ett motstånd som drar lite ström hela tiden vilket gör att varvräknaren får signal även utan förbrukare som drar ström (vid fulladdade batterier). Detta finns att köpa hos VP handlare och var rätt dyrt. Jag köpte det för några år sedan och har haft inne båda generatorerna för genomgång hos specialistfirma. Men jag har kvar problemet. Varvräknaren fladdrar eller visar noll då batterierna är fulladdade.  Jag har givit upp tills vidare och väntar på nya tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som vet hur dessa mätare kalibreras

 

Jag hade problem med att ena slog i botten inland

 

Visade sig vara potenciometern som ärjat

Byte av den åtgärdade felet

Men är denna för att kalibrera? Och hur gör man det på enklast sätt? Det finns en gummiplugg på baksidan som tas bort för att kunna skruva på den

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade problem med en VP varvräknare (original) till TAMD31B, den visade fel och ändrade varvtal hela tiden, jag kollade alla anslutningar ( tydligen kan de bete sig så om det är dålig kontakt mot generatorn) men inget hjälpte. Då köpte jag en ny Wema varvräknare ( ca 1000 kr, jmf med original knappt 4000) och en laservarvräknare, det var mycket enkelt att kalibrera Wemavarvräknaren och även om jag behövde en laservarvräknare så blev det mindre än halva kostnaden jämfört med en ny.

Är det någonson behöver en laservarvräknare så hör av er. pa@fuko.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy