Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
impen

Hög bränsleförbrukning V8 5.7 Mercrusier

Rekommendera Poster

Hej alla båtmänniskor!

Jag har precis köpt en Chris Craft 23 LTD Scorpion med Mercruiser V8, 260 hk. Båten väger ca 2300 kilo och maskin är en utbytesmaskin från USA med gammalt renoverat block med uppdaterade komponenter.

Jag tycker att bränsleförbrukningen är väldigt hög! Om jag ligger och marschkör ca 22-25 knop enligt tryckloggen och varvtil vid 3200- 3500 så drar den över 2L/Distans, närmare 2.5L.  Jag upplever det som väldigt mycket. Även om jag bara ligger på 1200-1500 drar den nästan lika mycket och då har jag en fart på ungefär 5-7 knop kan jag tänka mig.

Vad bör förbrukningen ligga på? Jag vet att motorer är som männsikor dvs att alla är olika och att det säkert varierar mycket beronde på båt/maskin/last/trim m.m men jag tycker det låter väl mycket. Jag harläst bla här på forumet att det bör ligga mellan 1.5-2L / Distans.

Jag har beställt en flödesmätare som kommer om 3 veckor men då är ju säsongen nästan slut så jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad det kan bero på.

Jag gjorde rent luftfiltret idag då det var sotig och igensatt av gummistofft som troligtvis kommer från remmarna eftersom dessa nästan är slut. Jag upptäckte då att filtret inte var fastsatt med bult utan att det bara låg på förgasaren. En tanke som då slog mig var att det kanske kunde komma in tjuvluft mellan förgasare och luftfilter som gör att blandningen blir fetare och därav att den kanske drar mer än den borde? Bara en teori.

Den är helt ren undertill! Har nyss haft den på land. Har en 5 bladig rostfripropeller på. Båten saknar trimplan. Kan de sänka förbrukningen om man använder dem rätt?

Vad kan bidra till den höga förbrukningen?

Om det är någon information jag glömt som behövs så skriv bara så kompletterar jag med mer info!

Oerhört tacksam för svar! Kanske har någon av er en likadanbåt och maskin=)

Med hopp om hjälp och bättre väder!

Vänligen Kim



Senast ändrad av impen | 28 juli 2009 | 21:21



Senast ändrad av impen | 28 juli 2009 | 21:46

post-8805-1394236038,6957_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att det sitter ett Alpha drev på båten. Använder du powertrimmet rätt? Dvs att båten har rätt gångläge i vattnet. Sitter den för mycket på häcken så drar det ner soppa. Prova att trimma ut mera och se vad som händer

Vad har du för varvtal och fart när du kör på max?

Kan ju vara så att den proppen går lite tungt, men som sagt det beror på vilket max varvtal du uppnår.

Att det drar luft mellan filter o förgasare spelar ingen större roll.

Trimplan gör den största nyttan att hålla båten i rakt gångläge vid sidvind och sned viktfördelning. Om du har rätt gångläge så kan trimplan inget göra med hög förbrukning.

 Om motorn går fett kan avgöras på färgen på stiften, ta bort ett o kolla. Är det svart för mycket soppa, gråbrunt ok, gråvitt för lite soppa, vilket kan leda till brända ventiler kolvar o annat otrevligt.

Hur är det med choken? den funkar och öppnar helt?

Sedan kan det väl diskuteras om runt 2 liter är onormalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret!

Det sitter mycket riktigt ett alfa drev på (alfa one).

Jag skulle vilja påstå att jag använder powertrimmet rätt. Har haft en hel del båtar tidigare (dock styrpuplet med utombordare) och jag vet ungefär hur jag ska trimma. Det är ganska lätt att avgöra var hon går som bäst i sjön. Påstår dock inte att jag vet den mest optimala trimmningen utan jag prövar mig fram och anser själv att det blir bra.

Max varvtal ligger runt 4300 - 4500 då med farten 35 - 38 knop. Har en 3 bladig aluminium propeller också, går den snålare tror du?

Ska kika på stiften i morgon, vet inte när de byttes senast, men föregående ägaren var ingen slarver. Ska dock inspektera dem så snart jag kan!

Är det rätt om jag säger att choken är det spjäll som sitter längst fram i förgasaren? Om inte får du gärna beskriva vart den sitter och hur jag kontrollerar om den öppnar helt.

Håller med dig om att 2 L inte är helt orimligt men jag landar uppemot 2.5 och då bara med 2 personer i båten.  Anledningen till att jag drog igång denna tråd är för att jag har en hel del vänner och bekanta med likadana maskiner i deras DC och de drar inte alls lika mycket som min.

Som jag skrev tidigare drar den också en hel del vid bara 1500 varv. Och då är ju farten runt 6-7 knop.

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en sak till.

Jag är ingen expert men kan ändå med stor sannolikhet säga att du kommer spara mycket soppa med en trebladig riktigt anpassad propp i stället för den fembladiga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du bör  köra med en  21tums   3bladig propp , gärna i alu för att spara  på drevet !

Min drar 1.1Lnm med en 5.0L V8  Mercrusier, A1 drev, 2800varv  och 25knop  med en 19tums alu propp !!!

( jag har en GFS 10  flödesmätare inkopplad till min GPS520  )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du inte har insprutning. Då får du nog räkna med att ligga med avsevärt högre förbrukning än en båt med exempelvis MPI-insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en Sea Ray 21 fotare och samma motor (merc 260) från -88.

Har precis åkt 120 distans med 4 pers i båten och packning, den drog ganska exakt 1.5 liter.

17 propp 3300rpm 23knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min SR 24fotare Sundancer -91,och 2ton, hade jag 17'' alupropp med A1 drev och 5,7Merc

På din SR 21  skulle nog 19'' vara mer lämpligt , min bedömning !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade faktiskt dit en 19 i dag på eftermiddagen och den känns mer rätt, 4100rpm och 34 knopp på full gas tidigare varvade jag 5100prm men samma hastighet.

Jag är inte intresserad av toppfart snarare lägre varv och förbrukning vid marschfart. Läste att den bör varva 4200-4600rpm och jag ligger nu något under. Kan det vara skadligt på något vis?

Det verkar som om min Sea Ray är lite mer tungdriven än tex. polarens Cris Chraft Scorpion 210.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbytesblocket är väl borrat/honat och med nya ringar? Detta kan också bidraga

till förbrukningen tills dess att den släpper.

A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja det är borrat.

Vad menas med tills det släpper?

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tills motorn är inkörd. För en bil motsvarande 200-300 mil.

Under denna tid så slits delarna in efter varandra och ger optimal prestanda. Under denna tid går motorn lite trögare och drar även lite mer soppa.

Under inkörning viktigt att man varken segdrar eller övervarvar. Svårare med en båt än en bil men segdrar skulle motsvaras av för mycket last i båten. Segdra är farligare än att varva.

Segra skulle även kunna vara att ligga strax före planing och köra. Gäller alltså att snabbt komma upp i planing och ligga där på hyffsat varvtal.

Många glömmer detta med båtar och förstör motorer. Speciellt alla de som inte varmkör motorer före belastning.

Sådant har väll man sett när folk ska stila med sina nya vrålåk och hoppar in i bilen efter jobbet och ger full gas inför polarna. oj oj.

Händer samma vid bryggan men oftast klarar sig de flesta genom att det är 5 knop i hamnen där bryggan ligger. De utan sådan hamn missar ofta detta.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Bayliner 2052 -98 Mercruiser 4,3L. Till den har jag monterat en Lowrance flödesmätare EP-60R.

När jag marchar 20 knop 3000 RMP drar den 20L/h

När jag marchar 25 knop 3300 -3400 RMP drar den 30L/h

Så mest ekonomiskt är att marcha 20 knop. Jag har precis kört en 70 distans och tankade 98 liter, vilket betyder 1,4L/distans. När jag inte kör i 20 knop så kör jag 5-6knop. Tyvärr så ser jag inget flöde i dessa låga farter. Kan båten dra mer soppa vid 5-6knop än vid 20 knop? Vi var 2st vuxna i båten med packning.

Jag tycker att det är märkligt att en sådan båt ska dra så mycket bensin. Jag trodde att march farten borde ligga runt 25 knop för att köra mest ekonomiskt.

Några kommentarer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...