Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gocraft

Värmeisolering?

Rekommendera Poster

 

Jag skulle vid köp av segelbåt starkt prioritera en båt med god värmeisolering, men det verkar vara få segelbåtar som är värmeisolerade. Det sägs åtminstone inget om detta. Finns det någon här som kan säga lite om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtar har divinycell som distanmaterial mellan ytter och innerskalet i skrovet. Det ger en väldig skillnad jämfört med båtar byggda i enkellaminat. Det blir både varmare och torrare pga nästan noll kondens. Det kan ju ha sina nackdelar också, om man får in vatten i skrovet.

Det finns även båtar med balsa som distansmaterial, om det isolerar lika bra som divinycell vet jag inte. Det finns även båtar med enkellaminat med isolering på insidan. Om man som jag sjösätter tidigt på vären när det bara är nån plusgrad i vattnet är det verkligen bra med divinycellskrov och bra värme, jag fryser aldrig och kan utnyttja båten året om, om jag vill.

De flesta båtar har någon form av laminat i däcket, det är skroven som skiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående. Min förra båt hade enkellaminat utan isolering på insidan. Ett skäl att byta den var hur kallt det var ombord om hösten.

 Nuvarande båt har ett skrov i dubbellaminat med divynicell från vattenlinjen och uppåt och enkellaminat nedanför vattenlinjen. Jag tycker att det är optimalt när man ser helheten av för- och nackdelar.

L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade ett par av de båtar jag ägt invändigt med typ liggunderlag. Det rörde sig om båtar som var ca 20 och 30 år gamla och behövde en invändig uppfräschning.

Här  http://www.sailguide.com/fakta_classic.php står det ibland uppgifter om det finns isolering i skrovet som kan uttryckas såhär; Skrov i handupplagt sandwichlaminat

 

tommy

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Det vore kanske bra om det fanns något mått på hur bra en båt håller värmen. Eller att man angav hur tjock värmeisoleringen är. Kanske går det att få sådan information i utförligare tekniska beskrivningar av båtar. Kanske kan det också vara värt att undersöka en båt (framförallt en båt man funderar på att köpa) med värmekamera en kall vinterdag för att få en bild av dess värmeläckage.

 

GC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...