varaderon 0 Postad 22 Juni , 2009 Som topic. Någon som kanske vill dela med sig av erfarenheter av denna båt. har kört styrpulpet några år nu och funderar på att gå över till en Ht. Är motorefekten tillräcklig som den är typad för tex? Tack på förhand. //Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 23 Juni , 2009 Ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 23 Juni , 2009 Har en Uttern 510 HT men är ju inte riktigt samma båt (510 är väl mer flatbottnad). Jag har inte sett någon 5000 ägare här på forumet tidigare... Jag skulle dock själv ha letat efter en motor i övre delen av typnings-spannet(40-60hk), 60hk ger ca 30 knops fart enligt Uttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Jo jag har väl tänkt samma tankar ang motorstyrka. Jag såg tom nån annons där man hade hängt på en 70hp. Men du är nöjd med din 510? Min plan är att båten på trailer, har du det eller har du båtplats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 Jag har själv en 5001, vad jag vet så är det likadant skrov som 5000 ht. Jag har en 70 hk på den och tycker det funkar kanon, toppar 30 gps-knop med 2-3 pers ombord. Tycker att den går ganska bra i vattnet. Hyfsat v-skrov som fyller sitt syfte ok. Har den i Öresund och kör runt en del med trailer. I havet skulle man kunna behöva en lite större båt men det går rätt bra ändå. Senast ändrad av pgh73 | 24 juni 2009 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Havet blir det inte så mycket för min del, jag håller mig mest i insjöar (bolmen, fegen,unnen, färgen-sjöarna etc etc) Hur stor trailer har du och har du 2 eller 4wd-bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 Juni , 2009 Är nöjd med min båt, är ju en gammal båt men det känns som att man får mycket båt för pengarna. Har båtplats men tanken är väl dock att traila mer med den framöver. 2-hjulsdriven bil, fungerar bra (Volvo kombi). Senast ändrad av Knoparn | 24 juni 2009 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 Tror min trailer lastar 850 kg. Jag har en trött audi fwd 1,8 utan allt ;-) Den funkar att dra upp den, dock med lite problem ibland. Frågan är om problemet ligger hos mig eller bilen... Jag tar hjälp av 2 bromsklossar under bakhjulen som jag har köpt på biltema, stor hjälp faktiskt. Båten väger väger 500, motor 110 plus utrustning på ca 50-100 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Jag har en saab 9000 att dra mitt nuvarande ekipage med och det är på gränsen där det inte är gjuten ramp. Det är en bromsad trailer med totalvikt på 850 kg och på har jag en särki425r med en yamaha 40hp 2takt... Det blir ju lite pengar till om man måste byta bil liksom. Har kollat lite på audi 2,7 biturbo typ -99-01 och det verkar vara en vettig bil. Har 240hp i saaben nu och man vill ju inte gärna byta ner sig i effekt...*L* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 Skulle kunna tänka mig en quattro för att få det lite lättare i ramperna. Behöver inte 200 hk , bara lite mer driv runt om sas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Jo det förstår jag...*L* Mycket effekt och framhjulsdrivet är ju egentligen ingen bra kombination vid upptagning av båtar Hehe. Men jag menar när man kör utan trailer att man vill ha lite pulver under huven. ja och även när man drar trailern är det ju ganska skönt att hänga med i rytmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 Nu byter vi ämne här men det gör mig inget. Bilobjekt alltså. Jag skulle vilja ha en stark bil som drar släp bra men behöver absolut inte vara snabb på motorvägen. Funderar också på en Rav4 årsmodell 04-05 eller en audi a4 1,8 turbo med quattro om den inte sticker i löpandekostnader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Ja sen måste man ju ta hänsyn till hur mycket man får dra med och utan E-kort. En hel vetenskap det där. Jag är ju av den åsikten att man får vad man betalar för och jag är lite antijaps vad gäller bilar. Mitt hjärta har alltid klappat för audi, men dom är ju så f-baskat dyra...*L* Men en bil jag faktiskt gillade trots att det var en asiat var hyundai santa fe med v-6:an. Inte alls så plastig som andra asiater, kändes genuin helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 Min nuvarande audi är jag grymt nöjd med, 20000 mil utan minsta motorkrångel. Bara sedvanligt slitage. Den har jag till minst 30000 mil. Kommer nog fortsätta med audi sen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Som sagt, man får vad man betalar för. Det jag är bortskämd med på saaben är ju att det är kamkedja på den, så man behöver ju inte tänka på några dyra servicar på det området... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juni , 2009 På min audi kostade det 10500 för kamremsbytet på bilmo VAG , tror inte det. i stället valde jag byns lokala verkstad som själv kör audi. Han tog 5000 för detta. Valet blev enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 24 Juni , 2009 Haha, ja det förstår jag. Men fasen vilka sura pengar ändå. Det syns inte och bilen går varken bättre eller sämre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjohan 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej! Troligen bästa HT i denna storleksklass. Har en 60 hk, fungerar helt o.k med 4 vuxna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser