Gäst Postad 15 Juni , 2009 Har en Crescent 42, 77:a. Enligt Crescent katalog så är max motorstorlek 7,5 hk. Jag hade dock gärna haft lite större motor, hade spanat in en 9,9hk Parsun. Men nu blir man ju lite tveksam till om båten klarar detta? Är det själva akterspegeln det hänger på? Och kan man i så fall förstärka denna? Det är ju lång rigg på båten vilket borde göra att den klarar lite större motor? http://www.crescent-boats.se/kataloger//77/frameset.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 15 Juni , 2009 Den där har ju ett segelbåtsskrov. Varför så stor motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 15 Juni , 2009 Hej! Har haft en 42:a med 6 hk. Kan konstatera att båten är en jättebra eka, men den skall inte framföras snabbare än 6-7 knop. Du får bara effekten att fören reser sig mot skyn och farten uteblir. Båten är definitivt inte avsedd för större motorer än vad som rekommenderas av tillverkaren. Välj en svagare motor eller byt båt om du vill åka fortare är mina tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Tack för snabba svar! Okej, får ta och satsa på en lite mindre motor då.. Är min första båt så jag har inte hundra koll på hur allt fungerar. Men det borde väl i alla fall fungera med en 8 hk motor? Hade tänkt mig en Honda fyrtaktare i så fall. Är det en bra motor att satsa på eller rekommenderas något annat märke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 843 Postad 15 Juni , 2009 Hej Jag har en Crescent 42:a med en Honda 8hk 4-takt från ca -97 på. Jag fick båten gratis med en trasig akterspegel och fick ett kanon-pris på motorn som var oanvänd men några årsmodeller gammal. Så jag vet inte vad en original-akterspegel klarar men efter min reparation klarar nuvarande akterspegel 8 hk galant. Däremot är nog skrovet inte avsett för den motorstyrkan. Jag var tvungen att sätta på Hydro-foils på motorn för att få upp aktern lite vid full gas. Annars var det dels omöjligt att se framåt, dels plöjde den bara utan att öka farten. Med hydro-foilsen på riskerar man att fören skär ner vid fullt gaspådrag. Lite läskigt så det undviker man helst. Skulle tro att en 5-6 hk räcker väl. Vad gäller Honda som motormärke har jag bara gott att säga. Min motor har iofs inte gått så mycket men den råkade komma under vatten en höst (se till så att du kan se till båten och ösa den minst 2 ggr /vecka annars kan det gå som för mig. Alternativt sätt in en länspump men nivåvakt.). Trots det ofrivilliga badet funkar den som en klocka. Tror dock att de flesta moderna 4-taktare är av bra kvalitet. Slutsatser: Det räcker med 5-6 hk. Kolla akterspegeln så att den är hel och sprickfri. Kolla också durken i båten. Den blir ofta svampig och på min båt har den gått i pension (projekt någon sommar när jag har tid) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2009 Tack för ett kanonsvar! Perfekt med en som har erfarenhet av i princip samma motor. Jag får helt enkelt ta och satsa på en 6 hk motor då. Honda verkar ju inte vara helt lätta att få tag på i den storleken, fanns en och annan Mercury däremot. Kanske blir en sådan om priset är rätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser