Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
BjornF

Aq151c - bra tomgång men ojämn vid högre varv

Rekommendera Poster

Hej,

Försöker få min nyinförskaffade båt med en aq151c från 1989 att gå så bra som möjligt innan sjösättning. Motorn som jag visste inte hade fått så mycket kärlek de senaste åren var svårstartad men gick ändå hyggligt. Inte bra dock så jag tog tag i justeringarna.

(Obs! Jag är medveten om att ett byte till brytarlöst tändsystem verkar vara en lysande idé men det få vänta till nästa år.)

Vad har jag då gjort:

* Kollat brytarinställningen

* Bytt tändstift

* Gjort rent bensintanken och monterat nytt bränslefilter

* Ställt tändningen med 6 graders förtändning enl. instruktionsboken och med stroboskop. 

* Justerat och synkat förgasarna, (Solex 44:or), enligt manual och tips här på forumet. (Känner till att det står fel i Pentas manual om att skruva ut luftskruven ca 1 varv när det i verkligheten är 8-10 varv som gäller)

Ok, mycket försnack. Nu till problemet....

Jag har nu fått motorn att gå snällt och fint på tomgång men den svajar på högre varvtal. Om jag gasar upp den till ca 3000 varv så pendlar varvtalet ned till ca 2500 och sen fram och tillbaka. Gick inte att hitta något läge på luftskruven som löste detta. Kan det vara så att det är normalt och blir bättre i vattnet när belastningen kommer på? Tror inte det dock utan visst skall väl varvtalet vara konstant vid ett oförändrat gasreglageläge?

Vad kännetecknar alltså en bra tomgång men en ojämn gång vid gaspådrag ??

Tror ni att det är ett tändningsrelaterat bekymmer eller en bränsle/luft-fråga? Jag står beredd att riva ned förgasarna, (som dock ser jättefina och rena ut), och packa om dem med en renoveringssats men tvekar lite eftersom felkällorna kan vara så många. Finns det enklare o billigare saker att kolla först?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

fick tips att koppla förbi tank och bränslefilter och köra med bränsleslangen direkt ned i en bensindunk. Gjorde det - gav ingen förbättring. Nästa tips från fler coacher var att bränslepumpen kanske var krasslig och inte hängde med vid gaspådrag. Bytte den, (blev ett dyrt experiment), utan skillnad.

Nu vet jag alltså att bränsle fram till och med pumpen är ok.

Nu måste nästa steg vara förgasarna va? Jag märker att om jag vid ett varv på ca 2000 rpm skruvar in bland/luftskruven i botten på den främre så vill motorn nästan dö medan om jag gör samma test på den bakre så händer ingenting. Är det ett tecken på att den har något knas eller betyder det inte något över huvudtaget?

Ingen därute som känner ingen det problem jag har? Finns det munstycken att rengöra utan att jag behöver plocka ned/isär förgasarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är problemet avhjälpt. Jag tog isär munstyckena i förgasarna och hittade två brister. Dels fanns det lite skräp i ett av huvudmunstyckena och dels fattades skruven som håller fast konan (cylindriska stora röret) på ena förgasaren.

Osäker på vilket av dessa båda problem som var orsaken till den dåliga gången men nu går motorn i alla fall som en klocka ! Skrattande

(Blev dyrt dock då jag bytte bränslepumpen i tron att det var denna som krånglade)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...