carl_ 0 Postad 5 Juni , 2009 Hej, Nån som har koll på om man har mobiltäckning hela vägen från Östergötlands skärgård till Gotland? Med vilken operatör som helst alltså eftersom det är nödsamtal som är intressant att få fram i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 5 Juni , 2009 Här har du en fingervisning http://www.tele2.se/mobiltackning.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 Juni , 2009 Svaret är NEJ det finns inte täckning hela vägen, stora områden täcks ej. Precis som du kan se i kartan enligt ovanstående inlägg. Det finns en teoretisk max GSM räckvidd på ca 30-35 km oavsett hur bra antenn och apparat man har. sen blir det ny sändare osv. Träd, berg och även väder och vind minskar sen ner räckvidden så att det är sällan man kommer upp till max räckvidden. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Juni , 2009 Precis så är det. Runt 18 sjömil för gsm och ännu mindre, bara 12 sjömil för 3g. Därför är VHF bra att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 5 Juni , 2009 jag har för mig om att http://www.ice.net/se/ kan erbjuda skaplig med drag mellan. Vet inte om de har kvar mobiltelefon men internet har de i alla fall och där kan du få täckning i mellan... Vet en jeppe (jobbar kompis) som gått med motorbåt i mellan och kunnat surfa och prata i IPtelefon i alla fall.... Kan vara värt ett besök.. Det är de som ligger på gammla NMT nätet i alla fall... fast med lite nyare teknik... Har fyra sådana abb på jobbet med internet på och funkar fin fint även i skogen... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl_ 0 Postad 5 Juni , 2009 OK, låter ju inte allt för pålitligt med mobil alltså, i alla fall inte när man ligger där mitt emellan fastlandet och ön... Ja, får överväga VHF då, har gjort ett nytt inlägg ang. det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 7 Juni , 2009 Jo med en VHF vet du att någon hör dig. Med Ice.net vet du att du kan skicka e-mail... Vet inte om ett e-mail är det alternativet som är att föredra när det kniper... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser