Jump to content
Friday 24 January 2020
Sign in to follow this  
Guran69

Akut behov av hjälp! Inget fäste i vattnet..? Finns lösning...?

Recommended Posts

Efter att ha läst på båttillverkarens hemsida fick vi till slut tag i en kortriggad motor och äntligen sitter den monterad på båten. Funkar hur bra som helst i låga farter, men så fort man ökar på gasen för att få upp den i plan så börjar den tugga luft/varva utan att öka farten. Känns precis som att det är för kort rigg, men det ska ju vara kort rigg!! Förstår ingenting.. Tidigare satt en långriggad gammal motor monterad, men då stack ...kavitationsplattan ner ca 10 cm längre än kölen. Nu sitter den ganska i nivå med kölen. Dessutom när jag mätte akterspegeln så var måttet enligt kort rigg... Vad är det som händer? Kan man ändra vinkeln på motorn så att den får bättre fäste? Byta propeller? Börjar bli ganska uppgiven nu, det ena problemet avlöser det andra och vi får det liksom aldrig att lira. Tar tacksamt emot alla förslag till lösning!!! Vill så gärna kunna åka båt i sommar. Över trollingfart....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kollade lite på motorn när jag försökte dra på och då låg antikavitationsplattan (med reservation för stavningsfel...) i nivå med vattenytan. Är det ok??? Lät precis som att den tuggade luft och såg ut som att det var mycket luftbubblor där propellern gick. Kan det ändå vara proppen som slirar??

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för båt du har? Vilken motorstyrka har du på din motor? Underlättar för den som ska svara.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en Shetland 535 plastbåt med en Johnson 40 hk, kort rigg, -92 utombordare. Sökte på Shetland på nätet och hittade till tillverkarens sida (tydligen vanlig båt i Irland och Storbrittanien). Där står det att det ska vara en short shaft engine och max 50 hk. Först var det ganska svårt att hitta en vettig kortriggare och sen var det ett satans bök att montera den, pga att varken fäste eller reglage passade. Nu när den äntligen sitter där börjar jag undra om det skulle ha varit bättre med långrigg i alla fall......... Men vill testa allt som går först.....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det göra någon skillnad om jag trimmar ut motorn, alltså vinklar den mer bakåt? Som det känns nu går inte fören upp när jag ger gas, vilket jag tycker att den borde. behöver den kanske mer vinkel? Ja, är ganska desperat nu som ni kanske märker....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

nä trimmar du ut motorn då blir det nog värre ,du får nog prova med en annan propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vanlig 535, inte suntrip. Om man går in under 535 suntrip och kollar de båtarna, så ser den ut exakt som de som heter 535.

Så om man inte kan förbättra greppet genom att tilta bak motorn, då kanske ett propellerbyte är enda lösningen som finns kvar.............???

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var på den tiden man började gå från kort rigg till lång rigg på motorer, med hänsyn till att fritidsbåtarna utvecklades.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är antikavitationsplattan i nivå med vattenytan..? Det bör den egentligen bara vara när båten planar.
Den ska vara jäms med lägsta delan på akterspegeln eller strax ovanför..

Om den är jäms med vattenytan kan väl propellern knappast komma under akterspegeln eller..?



Senast ändrad av Daniel_B | 27 maj 2009 | 00:10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår vad du menar och att det framstår som konstigt.... Vad som händer är: När båten ligger still ligger plattan ungefär i nivå med kölen/understa delen av akterspegeln. När jag kör och drar på skulle man kunna tänka sig att aktern trycks ner/fören reser sig. Detta händer dock inte utan det känns som att aktern i stället reser sig. Fören vill inte upp. I detta läge ser det ut som att plattan hamnar nästan uppe i nivå med vattenytan... Kan inte förklara det bättre än så. Djävligt underligt är det och kraftigt frustrerande. Ska kolla till båten idag och lägga pannan i djupa veck. Ska undesöka exakt hur djupt motorn ligger och återkommer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju som om propellern är helt skev, eller slirar på något sätt. Det skulle nog vara idé att testa och byta mot en annan.

 

/en john

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja bilder skulle ju kunna underlätta... men tycker det låter som att du ska vara långriggad

låter som att riggen e tok högt uppe och därav får den lyftande effekten i aktern..Obestämd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag varit nere vid båten och tittat och mätt.

Vill till att börja med passa på och tacka för alla svar och kommentarer.

Sen måste jag erkänna (tyvärr) att jag nog gjort en papphammar. Som några varit inne på är nog riggen för kort. Det som lurade mig var att gamla motorn nog hade extralång rigg, men jag tog för givet att det var vanlig långrigg. Dessutom hittade jag info från tillverkaren av båten att det ska vara short shaft. Klantigt att inte kontrollmäta ordentligt, men men... Mätte, men djäkligt slarvigt... Nu har jag en bra Johnson kortrigg som jag får sälja för att köpa en liknande långrigg istället.... och hoppas att inte den kommer för långt ner itstället. Ska mäta ordentligt denna gång.....

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalt så ska kav plattan vara i lije med lägsta punkten på akterspegel-botten. Helst lite över. Detta brukar ge bäst arbetsläge för proppen när båten är uppe i plan.

Man hissar faktiskt motorer för att få ut några fler knop.

Jag skulle nog tro att du har för liten stigning på proppen i förhållande till din monterings höjd på motorn. Nu verkar stigningen vara anpassad för lite lägre monterad motor.

Ju mer hiss på motorn deto högre stigning krävs, propellern går lättare och motorn orkar dra en propp med mer stigning som greppar bättre, går naturligtvis inta att hissa för mycket. Nu kan du ju faktiskt passerat gränsen men det är svårt att avgöra utan bilder på bottenvinkel och monteringshöjden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var intressant!

Så det kanske inte är kört ändå?

Ska ner till båten på lördag och skulle då kunna hissa aktern för att kunna se och ta foto på precis hur det ser ut. Kanske ändå skulle prova att tilta upp motorn lite för att se om det gör någon skillnad..?

Kompletterar med ett foto så fort jag lyckats ta ett.

Tack för en gnutta hopp -:)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provat olika tiltlägen på motorn? Det kan göra stor skilnad!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade ett liknade problem med min träbåt 45hk på 6m båt.

När jag drogpå så lät det som motor tappade fäste och varvade upp. Det var proppen som kaviterade (undertrycket blir så stort på baksidan att vattnet kokar) men om jag gasade långsamt så gick den som bara f-n.

Jag skulle testa:

1. Gasa långsamt...

2. Testa med en annan propp (kan vara för liten, skev eller fel vinkel)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy