Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 motorinstallation av KINA motor 27hk 3cyl

Rekommendera Poster

så var plattorna oxå limmade . har provat var tanken kommer innnan. har gjort små märkningar var tanken kommer,

post-26564-1394235929,0394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär kommer motorn typ. detta är papp motorn jag gjorde  för att ha som grov mall. skrev om det i min gamla tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249682&highlight=omlackerad

 

 

iaf så vet jag att motorn är lite stor  och tar lite värdefull plats i båten. men så får det bli. kommer att bygga en väldigt tajt motor nedgång/kåpa.

 

Bmw tanken är rengjord och allt i den bortplockat  hållare för bränslepump o sånt. och nu är fästena för den färdiga oxå. så nu kan jag börja med motors fastsättning,.

 

la i pappmotorn för att se hur det var. det var ju ett tagsen jag provade den .  såg att mina nyköpta motorkuddar  måste kapas ner jätte mkt. dom måste ner från  18.5cm till 13cm.

 

sagt o gjort dom kapade jag ner och borra nya fastsättnings hål. avlånga och öppna i ena ändan.  detta  för att lättare få i bulten då motor fästets övre del tar i.

 

svårt att förklara  men bilderna är lättare att fatta

post-26564-1394235929,093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn tror jag kommer passa men det blir tajt.  men det kommer bli öppet på alla sidor  runt om motorn förutom bak

post-26564-1394235929,1488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta  kort är taget genom sb service lucka.

 

har tagit reda på vad det är för backslag. och det är tydligen ett HURTH.  eller kopia på ett sådant.

 

vilket fall som helst så skall man använda klämkoppling som passar HURTH .

102mm yttermått och 82.5mm mellan bultarna cc.  och 63.5mm centrum nav.  det är fler backslag är hurth som använder sej av denna klämkoppling. = vanlig.

 

tyvärr kostar kämkopplingarna en hel del. men en sådan får jag beställa på måndag.

 

imon påbörjar jag svetsningen av motorbädden. blir med pinne det med. blir segare svetsfogar med pinne p.g.a  värmen har jag hört.  blir nog försenad angående motorlyftet i båten.

 

mvh Johannes

post-26564-1394235929,2044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. ja helgen gick inte riktigt som jag hade tänkt. men så blir det ibland. motorn är tyvärr inte på plats.

Pappa var med i helgen och han hade andra ideer om hur motorbädden skulle svetsas. iden var att kapa bort nästan hela orginal bädden  och ha ett långt plattjärn istället. så har man mer justerings möjligheter på motorn.

 

sagt o gjort nya planer och mkt tänkande för att det inte skall bli fel. man får dubbel kolla all mått. så det tog längre tid.

 

lägger upp lite bilder på när jag svetsa ihop den rostfria motorbädden.

 

nu blir motorlyftet uppskjutet  till denna helg istället.

 

på bilden ser man 2st långa plattjärn där jag svetsat på vinkeln på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt så skar jag upp det sista på bädden. fattar inte varför jag inte gjorde såhär från början

post-26564-1394235938,6065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

la järnen på plats. men dom måste sitta fast rejält, så det får svetsas på massa fastsättnings vinklar m.m. för att den skall kunna bultas fast i det som är kvar på bädden

post-26564-1394235938,7409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär blev ena .  ser lite konstigt ut men det är gjort för att passa  på det som är kvar på bädden.

post-26564-1394235938,9816_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var det prov montering. och det verkar stämma bra. så måtten var rätt. så då är det dags för det andra fästet

post-26564-1394235939,0367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite från sidan.   .

 

skall  borra upp hål i bädden så den rostfria plattjärns konstruktionen sitter rejält fast.  har gjort en del fastsättnings vinklar som ni ser. hoppas ett det håller. med det tror jag.

 

återkommer med mer bilder  till helgen

 

mvh Johannes

post-26564-1394235939,3768_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du kämpar på! Kul att följa :)

Tänkte när jag såg din konstruktion att det kommer bli lite jobbigt att göra rent i motorbädden. Ska du täta de på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tackar. det är roligare nu när det känns som att projeket är i nerförbacke nu. när det såg ut som på bilden som jag länka till  2 inlägg upp  så var jag mer i uppförsbacke och det var tyngre då tyckte jag.

 

nu är det rent o fräsht att jobba. bara det gör at lättare psykiskt.  och att man ser en del färdigställda grejer. men tröskeln var nog efter omlackeringen av hela båten.

 

 

angående motorbädden så är det precis som du säger. det är ett problem som jag inte riktigt har en bra lösning på. .

 

kommer troligen fylla med nåt lite iaf. men det kommer inte bli bra. får klura ut nåt. kom gärna med ideer.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår precis vad du menar! Glasfiberslipning är till exempel inte det roligaste man kan göra..

Vad sägs om 2-komp. fogskum. Vet inte om det är 100% vattenavvisande men något skum borde fungera. Sedan kanske man lacka skummet med 2-komp också för att få en fin finish?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har faktisk oxå  funderat på det. kanske kan man skumma när allt är på plats.  om man nu skulle behöva  ta loss metall bädden så får man hacka fram bultarna .

 

annars fylla delvis med plast blandat med utfyllnads medel och fylla  precis  så att man kommer åt bultarna och sedan därnera bädden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par funderingar:

1. Du skrev att du tvingades kapa ner motorfästen för att motorn skulle gå in i din ursprungliga lösning.

Blir det inte så att utgående axeln på backslaget nu kommer för långt ner i förhållande till propaxeln. Eftersom du nu har sänkt alltihop ?

2. Om du vill göra något åt dom bort sågade balkarna så kanske du kan gänga ett par plattor och plasta fast på insidan istället för muttrar. Sen kan du ju plasta igen det hela om du vill. Jag såg att det var två hål för bult på de flesta ställen så en platta blir ju självlåsande när du drar fast bultarna så fastplastningen är ju bara för att hålla fast den innan du spänner skruvarna.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej.  kina motorn verkar annorlunda på den fronten.  motorfästena på motorn går i linje med vevaxel= skarven mellan block och sump. och samma med utgående axel på backslaget.

om man då skall ha hyffsade rejäla motorkuddar så bygger dom mellan 50-100mm beroende lite på fabrikat och hur lång gängstång som är i dom.  allstå  ca 80mm längre ner än propeller axelns centrum måste  man iaf ha. för att få plats med motorkuddar.  jag vill hellre ha för djup bädd  än för hög. då det är asevärt enklare att  höja  motorkuddarna  tex shimsa  eller ha längre gängstång i dom m.m

 

2. bra ide. men det är lite trångt inne i bädden för att plasta  fast  platt järn. inte omöjligt men jag vet inte om jag skall lägga ner mer tid på bädden. båten skall flyttas i september. så jag får lägga på några kol.

 

 

 

bilden visar min senaste  invenstering . klämkoppling till hurth backslag för 25mm axel. dyr historia tyvärr.

 

sen hitta  jag billiga  winsh avlastare  rc750 rutegerson 289kr/st  köpte 8st tänkte ha neddragna fall i sittbrunnen sen.  kändes lite plastiga får se hur dom håller,. blev rätt dyrt i slutändan ändå. men men. det blir nog bra. långt tills dess  dom skall användas.

post-26564-1394235942,4661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller på att borra  och bulta fast  den rostfria bädden.  borrar i 15mm tjockt plattjärn här. får ta lite pauser annars  brinner borrmskinen upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hä kollar jag att allt är i våg och sånt. och om  bädden följer propelleraxelns lutning. den gamla plast bädden gjorde tydligen inte det. så nu är det korrigerat .   måste  låna eller köpa en vinkelborrmaskin för att kunna borra dom sista bultrana. det är så grymt trångt på vissa ställen.

 

imon skall jag ut igen och pensla på betpasta och polera upp allt det rostfria. detta  för att det skall bli så rostfritt som möjligt. betpastan penslar man på svetsfogarna  och låter det verka i ca 15min. sen spola av . då har  betpastan etsat  eller  reagerat  på nåt sätt med metallen så att den återfår sitt  rostfria  syrefasta egenskaper. eftersom det kan finnas proer  som det kan börja rosta i.

 

sen polering i överigt är mest för att pröva på och att även det hjälper till för att öka korrisionsskyddet.

 

kanske elller troligen lyfter jag i motorn i mon om jag får tag på lite  folk.  får vi se om den passar.

 

kommer självklart  fota

 

när motorn är i kommer jag justera in den. och borra  samt bulta fast den . och koppla på propelleraxeln. senn kommer jag fixa  iordning värmeväxlaren och dom grejorna. samt kolla om jag behöver flytta genertorn . för då måste det svetsas nya fästen för den med.

 

sen när jag vet hur det blir. så kommer jag bygga en tajt motorrums lucka/nedgång. sen fortsätta  runt nedgången  skotten där.  kommer inte koppla  el eller slangar på motorn.

 

mvh Johannes

post-26564-1394235942,584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att du inte ska dra några slangar nu. Är inte vissa saker så som att göra genomföringar enklare när motorn inte sitter i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm  det stämmer. men jag får ha ner motorn och se hur det blir innan.

 

 

gick grymt smidigt att få upp motorn i båten.  hade 2st polare till hjälp.

hann inte riktigt klar med bädden . så den är inte på plats  ännu.

sen skall jag ta ur oljetempgivaren som sitter i olje avtappnings pluggen i tråget. och sätta det en vinkel och kran så kan jag tömma ur oljan mkt smidigare.   men man är riktigt sugen på att få ner den och kolla läget.

 

kan lätt bli skador på inredet när maskinen skall ner det sista. så man får ta d lungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps.

För att inte skada inredning och plastytor, täck med masonit, plywood och madrassera utsatta ställen. Silvertejp är underbar att fästa med.

Man blir mer rörlig då och slipper hela tiden vara rädd för att förstöra något

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...