Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 motorinstallation av KINA motor 27hk 3cyl

Rekommendera Poster

och så kollade jag upp vilken rör böj som passade bäst och så prövade jag tig funktionen på inverter svetsen  när jag svetsa ihop röret.   funka kalas bra.  man tänder den på samma vis som en pinne. men lyfter upp spetsen nån några mm  direkt när den tänt, sen smälter man ihop bara. och är det för mkt glipa så måste man använda till lägg. (tunn rostfri tråd)  gasen styr man själv av och på  via  handtaget på en skruv. lite spartansk men fungerar bra.

 

är grymt nöjd med svetsen.

post-26564-1394235970,1577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och på sin plats. här ser ni varför jag behövde korta ner och svetsa på en böj.

 

 

tar nog tag i insuget imon. när jag bestämt mej för vilken svets typ  jag skall ha. lutar åt mig.

post-26564-1394235970,332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej . går lite trögt för mej. men men.

 

satte på generaton  för att kolla hur mkt plats den tar.   och det var jätte posetivt,

post-26564-1394235981,1836_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här sågar jag ur för gångvärme   men även att min vatten diesel värmare får värma igenom den

post-26564-1394235981,415_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bort med maskin igen och börja borra fast mina  rostfria distanser  sliter hårt på borrmaskinen

post-26564-1394235981,5853_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ner med maskin igen . efter lite kapande m.m   nu skall den passas in.  och märkas sen skall den ur igen och då för sista gången.

 

nu står den på sina distanser. nu ser det bättre ut .  motorkuddarna  är närmare motorn

post-26564-1394235981,695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och ur med maskin IGEN.   borrade efter mina markeringar  som jag gjort för motorkuddarnas fästen.

 

så nu provar jag att bulta  fast  distans järnen på motorkuddarna  när maskinen hänger där.

 

funderar på att lyfta ner maskinen med dom på  och istället bulta fast  distanserna i  min bädd.

 

 

 

 

 

 

håller på att  svetsa ihop insuget . blir klart  mitten påp veckan troligen. det blir kortat  med 50mm för att passa.

 

sen är det igen plastning av  hålet som jag gjorde för att få in motorn.

 

blir väl en hel den bil meck oxå  eftersom 2an och 4an samt backen försvann på toyotan.Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

akta så att du inte kliver av motornyckeln. Det gjorde jag.. Har därför gjort en inåtbuktade motorpanel av en rostfri skål istället.

Kul att se att det går framåt. Du måster verkligen ha blivit duktig med svetsen nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  igen.  antar att ni är riktigt trötta på min tröga motor installation.

 

men den är snart klar snart.

 

angående nyckeln så är det en risk. fundrar på  nån lösning med nåt slags huv är nyckel eller  en vinkel som skyddar.

 

bilden visar  där jag såga ur för motorn s topp som tog i  där. och nu har jag gjort en huv i plast och spacklat fast den med plast spackel.  gjorde en radie för att förenkla plastningen  m.m

post-26564-1394235996,7287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var den plastad. 2-3lager 600grams matta.  1-2lager  innuti.  sen är ju huven gjord i 5-7mm tjock plast.

post-26564-1394235996,7983_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blå man ser är ej ohärdad plast =dåligt blandad.  utan det är färg från plast påsarna jag använde som handskar  när jag plasta. jag hade inga handskar.Glad

 

 

bilden visar mitt kortade insug, kortade ner insugs rören 60mm  det på skall man inte göra med en bensin motor men på diesel kan det gå bra  då den arbeter på annat sätt. ett överskott på luft m.m.

 

iaf så ville jag nästa det på plats för att vara säker på rätt passform mot toppen.  så bilden visar när jag håller det på plats och är beredd med svetsen. svetsen jag använder är en lite mig svets. den har jag när jag rost lagar bilar. så den funkar bra upp till några millimeter tjocklek.  och insuget är typ 1.5mm.

tyvärr är använder jag flusstråd som gör att det skvätter en del.

post-26564-1394235996,9124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så måla jag med grå topcoat där jag hade plastat innuti huven eller vad man skall säga

post-26564-1394235997,1397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så hällde jag resterande topcoat i motor bädden.   bägge är dränerade nu oxå med 10mm. så att det inte skall kunna bli liggande nån vätska i dom håligheterna

post-26564-1394235997,1992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så nu är det äntligen klart för att ställa motorn på plats för alltid.  har en svets jobb kvar med tig en . det är rörböjarna som skall svetas på mina tjocka plattjärn som sitter på limpan och värmeväxlaren. jag har ju delat på den och skall förbinda dom med en slang. så jag skall svetsa på slangstosar i rostfritt. och dom hålen (32mm) är borrade och klara för svets. så det får bli te helgen.  sen skall jag göra egna packningar i packnings ämne. och sätta på allt. men det kan göras med enkelhet när motorn är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då var motorn på plats äntligen. åtdragen och allt verkar stämma. så nu sitter den där ett tag förhoppningsvis.  har svetsat klart allt det åt nödvändiga till motorn,

 

fick problem då jag hade satt pinnbultarna som är gängade i motorkuddarna med gänglåsning plus  stopp muttrar över och under. självklart så kunde dom undre ta i när motorn rörde sej mkt. provad att ställa mej på den o så för att kolla att det hade fritt spelrum för vbrationer. så det var bara att lyfta den igen och ta loss all akuddar och försöka skruva loss alla gängstänger på kuddarna och korta av dom så mkt som muttern på undersidan hade tagit plats. ca  15mm. men det var inte bara o bara. 2 st gängstänger fick jag byta för att jag blev tvungen att svetsa fast  en mutter på dom för att det skulle gå att få loss dom

sen gick en runt . sp jag fick svetsa fast gänghylsan i godset på motor kudden  för att det skulle hålla.

 

men nu är det fixat . och insuget är på plats. det passar bra. och allt  verkat stämma. har börjat på nedgångs trappan/motorkåpan.   den blir lite ovanlig. hehe. lägger ut bilder på den i nån anna tråd.

 

denna tråd skall enbart behandla motor installation. så  jag kommer nog kanske återkomma när alla slangar och el avgas m.m  som tillhör motorn.  men det tar jag senare. troligen om 2månander.

 

nu står den på plats där den skall vara. så nu kan jag bygga runt. den .  är lite glad att det värsta är över med alla svets jobb och borrningar

 

bilden visar rör stosen som jag svetsa på  .

post-26564-1394236011,4347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...